Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Stressz és halálfélelem megküzdés

Egy kis stressz is képes néha kibillenteni és ez a műtétem óta van így. Az utóbbi időben ez még jobban felerősödött. Érzékenyebb vagyok és azonnal tüneteket is okoz. Nagyobb stressznél nehézlégzés, szívdobogás, enyhe rosszullét, hirtelen kimerültség, neg. gondolatok. Ilyen régen sosem volt, bár nem súlyos, de néha a kevés is elég. Változó. Alapjában jól vagyok és pozitív az életben.
De tegnap elég volt látnom befagyva az aranyhalakat a kerti tóba. Semmilyen érzelem nem kötött a halakhoz, a haláluk látványa mégis mélyen érintett.
Magamba zuhantam. Ez sztem tudatalatt a halálfélelem, ami a krónikus betegségem miatt erősebben tör így a felszínre és okoz heves stressz tüneteket. +talán a felelősség?
Most így leírva nevetségesnek tűnhet, de sajnos ez így történt. Sosem volt pánikrohamom, most sem, de egy ilyen szembesülés a halállal mélyen érintett.Ezt követően felszínre törtek az emlékeim az intenzíven töltött időmről és az Édesanyám haláláról.
Milyen megküzdési módszert alkalmazzak?

A kérdést megválaszolta: 
Kedves Kérdező! Az életben természetesen különböző helyzetekbe kerülünk. Vannak dolgok, amelyek mélyen érintenek minket és vannak, amelyek kevésbé. Egy műtét is érzékenyebbé teheti. A kognitív terápia nézőpontja szerint a folyamat a következő. Először a szituációt értékeljük ki. Az elvárásaink, ismereteink és korábbi tapasztalataink alapján kiértékeljük a helyzetet, gondolunk róla valamit, hogy ez mit is jelent a számunkra. Ez, vagyis amit gondolunk a helyzetről, az fogja meghatározni, hogyan érezzük magunkat. Amilyen érzéseink vannak, azoknak megfelelő fizikai, testi tüneteink lesznek. A kognitív módszer azt javasolja, hogy vezessünk gondolatnaplót. Írja le, hogy milyen helyzetben, milyen gondolatai voltak, azokhoz milyen érzések kapcsolódtak, és ez milyen testi tünetekkel járt együtt. Ezek alapján látni fogja a mintázatokat, és azt, hogy milyen gondolatok billentik ki. Utána azokat a gondolatokat kell reálisabb gondolatokra cserélni. Az érzelmi stabilitáshoz ez egy lehetséges módszer. A másik javasolható módszer, hogy próbáljon meg a jelenben lenni. Amikor úgy érzi, hogy kibillent, akkor valószínű, hogy a múltba tévedt, és valamilyen korábbi élménye határozza meg a gondolatait és ezzel együtt az érzéseit is. Vagy a jövőbe tévedt, és még meg sem történt dolgok miatt aggódik. Aktualizálja a gondolatait a jelenvaló világra, az ITT és MOST-ban. Ez a mindfulness módszere. Ezen kívül minden stressz kezelő, relaxáló módszer is nagyon hasznos lehet, mint pl. az autogén tréning, Másrészt, amiről ír, az a halállal és az elmúlással kapcsolatos témakör, ami mostanában mélyen érinti. Érdemes elgondolkodnia ezen a témán, és egy, az Ön számára hosszú távon is megnyugtató konklúzióig eljutni ebben a kérdésben, a minden embert érintő egzisztenciális félelemmel kapcsolatban. Mindenkinek más a válasza erre a kérdésre. Vannak, akik valamely vallás útmutatásaiban lelnek nyugalomra, mások az evolúció és a tudomány válaszait fogadják el. Ha esetleg filozofikusabb nézőpontból is megvizsgálná a kérdést, ajánlom Kierkegaard, vagy Viktor Frankl műveit. Üdvözlettel: Takács Pálma Krisztina pszichológus
Kérjük értékelje a választ!
Átlag: 3.7 (3 szavazat)