Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Mi lehet a probléma velem?

Tisztelt Pszichológus úr/hölgy. 26 éves férfi vagyok, olyan problémával fordulok önökhöz hogy folyton bukok bármi fajta tanulmánynak az elméleti szakaszán, pl KRESZ vizsgán is 1-2 pontokon, mai nap is 1-2 pontokon buktam meg egy vizsgán másból, miért lehet ez? Pedig tényleg tanulok rá és mégis bukok. Mi lehet velem a probléma? Pedig az anyagot átveszem többször is, átbeszélem a tanárral, totál elegem van ebből hogy semmit tudok elérni az életbe amire vágyok, néha már úgy vagyok vele hogy kezdem feladni, vagyonőrként dolgozom jelenleg amit a legjobban utálok és nagyon szeretnék szakmát váltani de ahányszor csak elszórom a pénzt egy újabb pótvizsgára bukok. Kérem segítsenek. Köszönöm

A kérdést megválaszolta: 
Kedves Kérdező! A levele alapján úgy látom, két fő része lehet a problémájának. Az egyik egy tanulás módszertani kérdés , míg a másik a vizsgahelyzettel kapcsolatos . Vagyis miért megy lassabban, nehezebben a tanulás, és mi akadályozza azt, hogy a megszerzett tudást előhívja? Az első részben segítséget jelenthet Ön számára, ha átgondolja, milyen módon tud a leghatékonyabban tanulni. Alapvetően négyféle tanulási stílust különböztetünk meg, ezek a vizuális, az auditív, a kinesztetikus, és a taktilis stílusok. 1. Aki a vizuális típusba tartozik, könnyebben jegyzi meg a tananyagot, ha látja is azt. Számára segítséget jelent a szöveg kiemelése, a fontosabb dolgok aláhúzása, a szellős jegyzetelés, valamint az ábrák készítése. 2. Az auditív típus elsősorban a hallottakat jegyzi meg, ezért számára nagy segítség, ha csendes helyen tanulhat, hangosan elmagyarázzák a leckét, vagy ő maga mondja el hangosan a tanultakat. 3. A kinesztetikus, vagy más néven mozgásos típus szívesen járkál a tanulás során. Számára a mozgás segít az agyi kapcsolódások kiépítésében, ezáltal az új ismeretek rögzítésében. 4. A taktilis tanulási stílus az érintést helyezi előtérbe. Az ide tartozó személyek könnyebben tanulnak gyakorlatias úton, tapasztalatok által. Azt javaslom gondolja át, hogy milyen úton tanul legkönnyebben, és válassza az önhöz leginkább illeszkedő módszert, hiszen ez megkönnyítheti a tanulás folyamatát. Ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni a vizsgahelyzettel járó nehézségeit sem. A leírtak alapján azt gondolom, hogy az eddigi kudarc élmények nagyban rombolták az önbizalmát, és az úgynevezett én-hatékonyság érzését. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy már nehezen hiszi el, hogy Ön igenis képes eredményeket elérni, képes átmenni egy-egy vizsgán. Sajnos ez gondolati torzítás ("ha eddig nem sikerült, akkor már soha nem is fog") növeli a szorongás szintjét, ezáltal csökkenti a siker esélyét. Ahhoz, hogy az önmagáról való gondolkodása pozitív irányba induljon, érdemes elemeznie a korábbi sikereit. Idézzen fel egy olyan helyzetet, amikor sikereket ért el. Lehet ez egy konkrét vizsga, egy sporteredmény, vagy bármilyen helyzet, amikor úgy érezte, hogy elérte a célját. Idézze fel ezt az élményt, és gondolja át a következő kérdéseket: - Milyen képességeim tették lehetővé, hogy sikerüljön? - Milyen segítséget kaptam másoktól ahhoz, hogy elérjem a célom? - Milyen érzés volt a siker? Miben fejlődtem ezáltal? - Mik azok a gyakorlati lépések, amiket most is alkalmazhatnék? - Mik azok a képességeim, amik most is segíteni fognak a siker elérésében? Ezeket átgondolva erősítheti az önmagába vetett hitet, és talán olyan erőforrásokat is felfedez magában, amikre korábban nem is gondolt. Sok sikert a továbbiakhoz! Üdvözlettel: Harsányi Kata
Kérjük értékelje a választ!
Átlag: 5 (1 szavazat)