Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Autizmus?

Tisztelt Dr/Nő! Külföldön élünk,5 éves kisfiammal kapcsolatban érdeklődnék. Óvodában jelezték,néhány területen le van maradva(motorikusan,kicsit lassúbb stb stb)Az itteni nyelvet nem beszéli,tehát ez is nehezíti a kapcsolat építést a gyerekekkel. Úgy gondoljuk szenzoros zavar lehet a háttérben,a hangos kiabálás,fényérzékenység,megkésett beszédfejlődés ami már szépen halad előre,zavarja a koszos kéz,ha vizes a ruhája,kicsit esetlen mozgás. Gyengébb a koordinációs képesség,nem igazán szeret tornyot építeni,puzzle-ozni de ha sikerül neki kirakni akkor nagyon boldog.Mióta oviba jár csikorgatja a fogait éjszaka. Amúgy boldog és vidám gyerek.Sokat szerepjátékozik,szinte egész nap,van egy kis barátja aki szintén magyar,szépen játszanak semmi probléma. Az itteni gyerekekkel is játszik,de ők nem értik mit mond és nem játszanak vele,ez egy kicsit frusztrálja. Ön is úgy látja hogy súlyos a probléma és autizmus lenne a háttérben? Ezen tünetek alapján? Köszönöm válaszát...

A kérdést megválaszolta: 
Kedves Mónika! Soraiból nem derül ki, pontosan miként merült fel az autizmus lehetősége, foglalkozik szakember is a gyermekkel és ő vetette fel, esetleg Ön sejt valamilyen zavart a háttérben (vagy egy átfogó magyarázatot keres a meglévő sajátságokra?). Egy-egy "olyan, mintha...", "autisztikus" jel alapján még nem lehetséges megalapozott véleményt nyilvánítani. Diagnózis felállítása orvosi feladat, komplex kivizsgálást követően gyermekpszichiáter kompetenciája. Azért a leírtak alapján kiragadnék néhány szempontot: a szerepjátékozás megléte, a magyar gyermekkel folytatott játéktevékenység (arra nem tért ki, vele gondtalanul folytat-e interakciót?) arra utal, hogy kisfia esetében a szociális készségek megtartottak, ami azért fontos, mert az autizmus egyik meghatározó jellegzetessége a szociális funkciók zavara. (Bár az autizmust spektrumzavarként tartjuk számon - igen változatos képet mutat, hogy ki milyen mértékben és milyen formában érintett). Azt teljesen érthető reakciónak gondolom, hogy gyermekét frusztrálja, amiért nem értik meg őt társai. 5 éves korban, "összeért" közösség esetén már nem csupán egymás mellett játszanak a gyerekek, hanem igazán együtt, egymással interakcióban, ehhez pedig fontos a szóbeli kommunikáció is. Érdemes lenne olyan pszichológus, esetleg logopédus szakemberrel konzultálnia, aki tapasztalt a többnyelvű közegben felcseperedő gyermekekkel kapcsolatosan, és tanácsot tudna adni, hogy szülőként mire érdemes odafigyelni, hogyan segíthetné ebben a helyzetben a gyermek fejlődését. Leveléből én leginkább arra figyeltem fel, hogy a kisfiú belső feszültség, szorongás jelét mutatja (éjszakai fogcsikorgatás), ami mögött elképzelhető, hogy az oviban megélt frusztráló élmények állnak. Míg a mozgás- és beszédfejlődés megtámogatására célzott fejlesztő terápiákat javasolnék, addig utóbbit sok-sok beszélgetés, közös játék, ha szívesen teszi, akkor rajzolás útján kellene oldani a gyermekben. Emellett érzelmi intelligencia fejlesztő mesékkel, érzelemkártyákkal (internetről rendelhető) is lehet őt segíteni, hogy belső élményvilágát kifejezhesse. Érdemes lenne az óvónővel/óvónőkkel is beszélni arról, ők mennyire látják sikeresnek a kisfiú beilleszkedését a csoportba, milyen módokon tudnák őt támogatni, hogy kevesebb distresszt és több örömöt éljen meg ovis életében. Hogyha további kérdései lennének, szívesen fogadom Önt én is szülőkonzultáció keretében online formában. Minden jót kívánok Önöknek, Balogh Nikolett
Kérjük értékelje a választ!
Átlag: 5 (1 szavazat)