Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Tanulási zavarok

Tanulási nehézségek az iskolában

Minden szülő arra vágyik, hogy gyermeke sikereket érjen el az iskolában. Az írás-olvasásban és a számolásban jelentkező nehézségek nem csak a gyerekek dolgát nehezítik meg, hanem a szülőknek is feladják a leckét. Szeretnék néhány praktikus tanáccsal szolgálni a szülőknek arról, mire is érdemes odafigyelni, hogyan segíthetik tanulási problémákkal küzdő gyermeküket az iskolában. A gyakorlás nem segít? Az egyik leggyakoribb tévedés a szülők – és gyakran a tanítók – részéről, hogy azt gondolják: többet kell gyakorolni az olvasást, írást, számolást, - egyáltalán az éppen aktuális tananyagot - attól majd fejlődik a  gyerek. Nos, bármilyen meglepő, ez nem így van. Jó, ha tudják, hogy a tanulási problémák a normál intellektusú gyerekeknél valamilyen részképesség gyengesége miatt lépnek fel.

Az írás-olvasás és a számolás olyan komplex tevékenységek, amelyek többféle képességünket és agyi funkciónkat veszik igénybe egyidejűleg. Ki gondolná például, hogy a térbeli (síkbeli) tájékozódás és a térirányok ismerete, felismerése szükséges ezekhez a tevékenységekhez. Vagy hogy a szavakon belül az egyes betűk, hangok megkülönböztetése külön képesség, akárcsak a sorrendiség felismerése. Mindez azt jelenti, hogy amíg a problematikus részképességet nem fejlesztjük, addig maga az olvasás, írás vagy számolás sem lesz jobb színvonalú.

A gyakorlás önmagában tehát nem segít. A nehézséget okozó tevékenységek gyakoroltatása azért sem célszerű, mert nagyon rossz hatással van a gyerekek tanulás iránti motivációjára. Senki sem szereti azt csinálni, ami nem megy neki – a gyerekek is így vannak ezzel. Akinek tanulási problémás gyereke van, tudja, mennyi alkudozást jelent, hogy a nebulót leültessék az asztalhoz olvasni vagy leckét írni. A kudarc folyamatos megismétlése a gyerek gyengeségeire fókuszálja a figyelmet, és rombolja a gyermek önértékelését. Nem mellékesen állandó frusztráció forrása a szülő számára is.

Lassabb tempóban
A részképesség-gyengeség másik következménye, hogy a kieső funkció miatt az idegrendszer kompenzál, ami túlterhelődéshez, fáradékonysághoz vezet. Sok diszlexiás gyereknél látjuk, hogy nem tudja kiolvasni helyesen a szavakat, de megpróbálja kikövetkeztetni, hogy mi is lehet az a szó. Ez nagyon praktikus megoldás, de plusz feladatot jelent az olvasó gyereknek. Gyakori tapasztalat, hogy a tanulási zavarokkal küzdők nem tudnak hosszan figyelni, éppen a gyorsan bekövetkező túlterhelődés miatt. Ezért van szükségük több időre a feladatok megoldásához, vagy haladnak lassabb tempóban az írás-olvasás vagy a számolás elsajátításakor. A fáradékonyságra egyébként még középiskolás, sőt egyetemista korúaknál is figyelni kell. Nem könnyű megbékélni azzal, hogy a gyermekünk nem halad a többiekkel azonos ütemben egyes készségek elsajátításában. De ne nehezítsük meg a dolgát azzal, hogy elégedetlenkedünk a teljesítményével.

Mit tehet a szülő?
Az iskolába járás tanulási nehézségek nélkül is megterheli a szülő-gyerek kapcsolatot, mivel a házi feladat elkészítése és az otthoni tanulás nem mindig zökkenőmentes, így ezek felügyelete nem tartozik a hálás szülői feladatok közé. Különösen szorongatóvá tud válni a teljesítménnyel való állandó foglalkozás a gyermek és a szülő számára egyaránt. Ezért a szülők feladata ilyenkor az, hogy biztosítsák szeretetükről gyermeküket, töltsenek minél több kellemes időt együtt, és csak annyit foglalkozzanak a tanulással, amennyi feltétlenül szükséges. Nagyon fontos, hogy legyen a gyermeknek olyan elfoglaltsága, amiben ügyes és sikerélményhez jut: sportoljon, járjon valamilyen szakkörbe, rajzoljon, énekeljen, stb. Egyáltalán csináljon valamit a saját örömére, a teljesítmény kényszere nélkül. Ugyancsak fontos, hogy a szülők észrevegyék és hangsúlyozzák a gyermek pozitív tulajdonságait, erősségeit, valamint hogy tudatosítsák magukban és gyermekükben, hogy mi emberek nem vagyunk egyformák, mindenki másban ügyes, és mindenkinek vannak gyengeségei.

A leírást Tóth Veronika pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

Szakemberek

Pszichológus válaszol

Tehetetlenség

Üdvözlöm! 9 éves lányommal van gondom. Elsős kora óta rendszeres, hogy nem szól, ha számonkérés lesz az iskolában. 90%-ban nem tudok semmiről, noha mindig megkérdezzük tőle iskola után. A tanulásra képtelen vagyok rávenni, hiába vagyok ott vele. Ha mégis megtudom, hogy dolgozat lesz, készítek neki feladatsorokat, és kap rá annyi időt, mint az iskolában. A vége ennek mindig az, hogy 3x annyit ül felette, s csak 1-2 feladatot készít el. Sokszor figyelmetlen. Többször előfordult, hogy kértem, mely tankönyveit hozza haza, hogy gyakorolhassunk, mégsem volt nála délután, így egyik-másik szülőtől kel

helytelen életvitel/addikció/szorongás?

Tisztelt Hölgyem/Uram! Elnézést kérek, ha nem passzol ide a kérdésem és teljesen megértem, ha ignorálják a azt. Nappali tagozatos hallgató vagyok jogász szakon, mellette dolgozom részmunkaidőben. A munkámat el tudom látni, a tanulással azonban vannak nehézségeim. Akármennyire is szeretnék tanulni és jó eredménnyel elvégezni az egyetemet, nagyon sokszor nem bírok leülni tanulni és ha le is ülök, hamar eltereli a figyelmem valami, vagy mást csinálok, amiről tudom, hogy teljesen felesleges (pl. internezetés, videójátékok). Sokszor érzem azt, hogy nem bírom megtanulni az anyagot, ezért abba is hag

Vizsga miatti szorongás?

Tisztelt Hölgyem/Uram! Izgulok a nyelvvizsga miatt. Alapvetően jól beszélem az angolt, de amikor megnyilvánulásra kerül a sor, akkor nagyon idegessé válok és félek. Próbáltam nyugtatni magam csupa pozitív gondolatokkal, de nem változott semmi. Mivel diák vagyok , ezért már egy egyszerű felelettől is ideges leszek, olyannyira, hogy előfordul, hogy nem tudok megszólalni... Hogyan lehetne ezen változtatni? Ez a lámpaláz és a félelem egyszerre sok felesleges stresszt okoz... Előre is köszönöm válaszát! Tisztelettel: Richárd

ADHD vizsgálat olcsón - van-e rá lehetőség?

Jónapot! 17 éves, budapesti, gimnáziumi tanuló vagyok és nemrég találkoztam csak az ADHD fogalommal és mikor utánanéztem sok tünetet tudtam azonosítani magamban, persze ez még nem jelent önmagában semmit. Néhány dolog amit megfigyeltem magamon: sokszor lemaradok órán/beszélgetésekben, mert elkezdek valami máson gondolkozni. Ha egy tankönyvi szöveget kell elolvasni van hogy többszöri olvasás után sem ragad meg miről volt szó. Dolgozatnál többször azért rontok el feladatokat, mert nem figyeltem részletesen a kérdésre. A tananyag sokszor nem marad meg hosszútávon.  Önértékelési problémáim is vann

Figyelem zavar, tanulási zavar, diszharmónia

Kedves Pszichológus! Regina vagyok, 22 éves vidéki egyetemista. Mindig is volt nehézségem a tanulással, nehezen olvasok el szövegeket vagy tudok rájuk emlékezni, de eddig mindig csak azt mondták hogy figyelmetlen és szeleburdi vagyok. Könnyen elkalandozik a figyelmem és sokszor csak nagy erőfeszítés árán sikerül megtanulni, de akkor se tudok sokáig emlékezni rá, könnyen elfelejtek dolgokat. És ez sajnos a munkában, egyetemen és a párkapcsolatomban is nehézséget okoz. Nehezen tudok koncentrálni sajnos. Ma kitöltöttem egy ADHD kérdőívet, elég magasak lettek a pontszámok. Emellett sok hangulating

Figyelem zavar, tanulási zavar, diszharmónia

Kedves Pszichológus! Regina vagyok, 22 éves vidéki egyetemista. Mindig is volt nehézségem a tanulással, nehezen olvasok el szövegeket vagy tudok rájuk emlékezni, de eddig mindig csak azt mondták hogy figyelmetlen és szeleburdi vagyok. Könnyen elkalandozik a figyelmem és sokszor csak nagy erőfeszítés árán sikerül megtanulni, de akkor se tudok sokáig emlékezni rá, könnyen elfelejtek dolgokat. És ez sajnos a munkában, egyetemen és a párkapcsolatomban is nehézséget okoz. Nehezen tudok koncentrálni sajnos. Ma kitöltöttem egy ADHD kérdőívet, elég magasak lettek a pontszámok. Emellett sok hangulating

Motiválatlan gyermek

13 éves a nevelt fiam, bizalmas velem, jó gyerek. 2,5 éves volt mikor elhagyta az anyukája, később 6 éves korában betoppant a gyermek iskolájába, meglepetésként, a gyerek összeroppant, férjem távoltartási végzést kért rá. 20 km-re laknak a férjem szülei, akik nevelték a gyermeket a nőtől, aki sosem kereste.Munkanélküliség miatt a férjem Magyarországra jött így tudta eltartani a családot. Mikor 2014-ben összeházasodtunk, a papírok intézése után nyáron már velünk volt a gyerek, nagyon jól indult a kapcsolatunk, pillanatok alatt megtanult magyarul, sőt év végén (a harmadikat a nyelv miatt újrajá

Hová mehetnék segítségért?

Kedves Pszichológus! Érdeklődnék, hogy Budapesten hol találhatok ingyenes pszichológust? Léteznek valamilyen alapítványok? A kerületi gondozoban voltam, ott lepasszoltak, hogy nehéz eset vagyok :( Másik kerülethez tartozó pszichiátriára is mehetek? Ezeken kívül hová fordulhatnek? Köszönöm!

Magatartászavar

Üdv. 8 éves a kisfiam 2.osztályos. Koraszülött volt. Rengeteg magatartásbeli gond van vele. Zavarja az órát és nagyon agresszív és hiperaktív is. Szakvélemény szerint csak heti 2 alkalommal kap fejlesztést,de ez kevés. Mit tehetnék? Voltunk már gyerekpszihiátrián,de ott sem kapott segítséget Ő is a társai is és mi is szenvedünk

Szülői engedély nélküli részvétel lehetséges e?

Tinédzser vagyok 14 éves és már régóta érzem hogy elszeretnék menni egy pszichológushoz, de nem merem megemlíteni a szüleimnek. És annyi kérdésem lenne hogy egy rövid beszélgetésre eltudnék e menni úgy hogy szüleim ne tudjanak róla? Előre is megköszönöm a választ!

Ki ellenőrzi a pszichológust

Az lenne a kérdésem, hogy ki vagy milyen szervezet, hatóság vagy kamara ellenőrzi a pszichológus munkáját és amik a terápiák alatt történnek és kihatással vannak a kliens életére miként kerülnek megítélésre? Ha egy pszichológus olyat tesz amivel árt a kliensnek és krízist okoz ezzel, akkor az esetet ki vizsgálja ki? Hol van a pszichológus felelőssége és ki elkenőrzi a munkájának minőségét és eredményét? Hová lehet fordulni panasszal vagy kinek lehet visszajelzést adni, ha egy pszichológus szakmai munkájával kapcsolatban probléma merül fel?

Iskola váltás

Tisztelt Pszichológus Nő/Úr! Kis unokám, akit születésekor fogadtak örökbe a lányomék, ma már 4. osztályos. Mindig is pörgő , hamar dühkitörésekbe forduló volt a magatartása,ami hamar csillapodott. Az első 2 osztályt 4-es 5-össel végezte. A harmadik osztály második félévben már romlott a magaviselete,és az osztályzata is. Szeptemberben másik iskolába kezdett. A nagyok megverték , kabátjánál fogva felakasztották a fogasra,trágár beszédet tanult tőlük. Második félévben visszakerült a faluba. Ekkor kezdődött a kirekesztés, a tanárok, gyerekek mind elfordultak tőle,emiatt dühkitörései gyakorib

"Ingyenes" pszichológust keresek Szegeden

Tisztelt Szakemberek! 22 éves egyetemista vagyok, Szegeden keresek olyan szakembert, aki tudna "ingyenesen" vállalni, mivel anyagilag nehezen tartom fenn magam, nem mindig kaphatok a szüleimtől pénzt és a diákmunkakínálat a városban sem az igazi, van, hogy hónapokig nem tudok normális munkát vállalni. Évek óta küzdök különféle problémákkal (tanulási nehézségek, figyelemzavar, sötét jövőkép, szorongás, önértékelési zavar, mérgező szülői kapcsolatok, öngyilkossági gondolatok, stb.), ezek annyira felerősödtek már a gimnáziumi éveim óta, hogy mostanában az egyetem rovására megy mindez, ráadásul

Gátlásosság

Üdvözletem! Hogyan küzdjem le a gátlásosságot? 17 éves vagyok és nagyon nehezen megy a barátkozás. Általánosban még voltak barátaim, mivel ugye velük ott voltam 8 évig és gyerekként nekem is könnyebb volt. De most.. Gimiben úgy érzem magam mintha egy szellem lennék, nincsenek barátaim, szinte megsem szólalok, csak akkor ha valaki kérdez valamit. Vannak akik próbálnak beszélgetni velem és ilyenkor én is próbálkozom de nem igzán megy. Még enni sem merek mások előtt, és ez egy nagy problémám kezdődő anorexiám lett miatta, most a szünet alatt elkezdtem egészségesebben táplálkozni de nagyon félek

Oldalak