Mediáció, konfliktuskezelés
A konfliktust sokféleképpen meghatározhatjuk, attól függően, hogy milyen aspektusokat helyezünk előtérbe. A lényege azonban mindenképpen egy eltérés, ami többnyire két fél nézete, véleménye között áll fenn, de belső konfliktus is létezik, amely két gondolati tartalom, vagy "értelem és érzelem" között feszül. A konfliktust általában negatív dolgokkal társítjuk, pedig építő módon is lehet használni.
Akár építő, akár romboló, a konfliktust kezelni kell. Ezt többféleképpen tehetjük, attól függően, hogy mennyire fontos a másik fél figyelembevétele, illetve a saját érdekünk érvényesítése. Ennek alapján ötféle konfliktuskezelési típust különböztetünk meg. Az elkerülő nem veszi fel a kesztyűt, nem hajlandó tárgyalásra, elbújik és várja, hogy a vihar elvonuljon. Az engedékeny, alkalmazkodó minden vitában a másik félnek ad igazat, a béke érdekében önmagát is hajlandó feláldozni. A kompromisszumkereső ügyesen taktikázik, húzd meg-ereszd meg, ad is – kap is, az érdekek (szerencsés esetben) középen találkoznak.
Az erőszakos típusnak csak a saját győzelme fontos, és ezért bármit és bárkit feláldoz, a másik fél nem érdekli. A problémamegoldó mindkét fél maximális megelégedésére törekszik, arra, hogy egyikükben se maradjon tüske. A két fél maximális elégedettsége a célja a mediációnak is. A két fél közötti elakadt kommunikációt a mediátor a megfelelő irányba tereli és mederben tartja, nem avatkozik abba be. A mediátornak a folyamatban segítő szerepe van, nem tiszte az ítélkezés és a vita eldöntése. Nem áll egyik fél oldalán sem, teljesen pártatlan. A mediációban a felek önként vesznek részt, nem kényszer hatására, mint egy peres eljárásban, és nem harmadik fél dönt helyettük. Ez a fajta konfliktuskezelés legfeljebb hat alkalmat vesz igénybe, tehát viszonylag gyors. Mivel a döntést a felek maguk hozzák meg, kényszer hatása nélkül, ezért az elégedettség mértéke nagy, illetve az egyezség betartása is magasabb fokú, mint bármely más konfliktuskezelési eljárás esetében. Nem utolsó szempont az sem, hogy a mediáció mind az idegrendszert mind a pénztárcát kíméli.
Milyen esetekben érdemes a mediációt segítségül hívni:
- családi
- munkahelyi
- iskolai
- személyes
- gazdasági
- interkulturális konfliktusok esetén.
A leírást Turánszky Edina pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!
Szakemberek
Pszichológus válaszol
Segíthet-e egy szakember, mi a jó döntés?
Talán túl érzékeny vagyok?
Talán túl érzékeny vagyok?
Kapcsolattartás
agresszio/kenyszeres hazudozas
Ki ellenőrzi a pszichológust
Fel tudom egyedül dolgozni?
Mit tudok tenni, hogy édesanyám ilyen viselkedése ne hasson ki az én életemre?
Indulat kezelés megoldásra szeretnék szakemberrel személyesen beszélni
Hazugságokkal megbénítva
Hogyan segítsek a gyermekemnek?
Hazugságokkal megbénítva
Mi a baj?
Tárggyújtő szenvedély, mely már az anyagi helyzetet is veszélyezteti
Tárggyújtő szenvedély, mely már az anyagi helyzetet is veszélyezteti