Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Autogén tréning, relaxáció, imagináció

A relaxációs technikák a hatvanas évektől kerültek a pszichológusi szakma érdeklődésének előterébe. Innentől kezdve világszerte elterjedtek, széles körben alkalmazzák őket.
Ezek úgynevezett pszichoszomatikus gyógyító eljárások. Szemben a csupán verbalitásra épülő pszichoterápiás technikákkal, a relaxációs technikák a testi gyakorlás során törekszenek a pszichoszomatikus funkciók egyensúlyának helyre állítására. Elsődleges cél a lelki zavarok, problémák miatt kialakult szomatikus és pszichovegetatív rendellenességek feloldása. Így ezeket a módszereket összefoglaló néven Tréning vagy Gyakorlás terápiának nevezzük.
Módszertanilag a viselkedésterápiákhoz állnak közel. Ezek alapja a kívánt viselkedés többszöri megerősítése, ismétlése, melynek hatására a nem kívánt viselkedés kioltódik. Jelen kontextusban erre példa a szorongás, amit hatástalanítunk egy kiadós relaxációval. Ezt kellemes ellazult állapot követi, ami egyben pozitív megerősítés. Ezt gyakran ismételve automatikussá tesszük ezt az érzést kialakítunk egy magasabb tűrőképességet.És a szorongás egyre kevesebb helyzetben, vagy egyáltalán nem jelentkezik.
A Relaxációs Módszerek az izomtónus, a mozgás, a lelki történések és a vegetatív működések közötti szoros összefüggésre épülnek. A kedvezőtlenül magas aktivációs szint, például a szorongás együtt jár a vázizomzat tónus fokozódásával, a vegetatív szabályozás zavaraival. Minél inkább képesek vagyunk testünket ellazítani, annál kipihentebbek leszünk, lelkünk is annál nyugodtabb állapotba kerül. Ezért követelménye minden relaxációs technikának az izomellazultság állapota.
Azonban az Autogén Tréning nem csupán a nyugalom elérését tűzi ki célul! Ez egy olyan tanulási folyamat, melyben a gyakorlatok ismétlésével érjük el a megzavart működésű élettani folyamatok, mint légzés, keringés, szívműködés akaratlagos szabályozásának képességét.
Az Autogén Tréning, mint a relaxációs eljárások őse, alapformája
Az Európában legelterjedtebb eljárást az 1920-as években J.H.Schultz dolgozta ki. A módszer a hipnózisban gyökerezik, de később a hipnózissal szemben kifejezetten az ön indította folyamatokra koncentrál. Schultz több évtizedes hipnoterápiás gyakorlatából vette át az alap elemeket, a test elnehezedésének és felmelegedésének érzését. Ezek az érzések akaratlagosan is kiválthatók az ellazult állapotban, így leszünk képesek szabályozni a vázizomzatunk állapotát, a keringésünket, vagy a szívműködésünket.
Mindezek elsajátításához az úgynevezett passzív koncentrációra van szükségünk. Ez az állapot teljes elengedettséget, mély átélést tesz lehetővé, a szuggesztiókra fokozott fogékonyságot. A gyakorlatok elvégzése után fontos a visszakapcsolás, az izmok feszítésével, mély lélegzettel, a gondolatok, képek eltávolításával.
Az Autogén Tréning alkalmazása kiegészülhet úgynevezett pozitív célformulák használatával is, melynek során pozitív állításokat, szuggesztiókat fogalmazunk meg saját magunk számára, és az ellazult állapotban ezeket ismételgetjük.
Az Úgynevezett szervtréning során célzottan foglalkozunk egy bizonyos szervvel, testrésszel, problémás területtel. Elősegítjük a helyes működését, vizualizáljuk a gyógyulását.
Az Autogén Tréning gyakran egészül ki továbbá képhívásokkal. Ez szintén ellazult állapotban történik, könnyen megjeleníthetővé válik az aktuális probléma, élethelyzet vagy lelki állapot. Ilyenkor kívülről rátekinthetünk az adott szituációra, illetve a képen dolgozva az életben is pozitív változásokat tudunk előmozdítani.
A progresszív relaxáció
Az Autogén Tréning gyakorlásának egy változata lehet ez a technika. Különösen ajánlott azok számára, akik nehezebben érik el önmaguktól a nyugalmi állapotot, vagy akut stressz helyzet esetén, amikor nehezünkre esik lazítani.
A módszer kidolgozója E. Jacobson. Ez egy aktív lazítási eljárás. A mozgással, az izmok előzetes megfeszítésével kapcsolódik össze az ellazulás. Így a kontraszt miatt könnyebb megtapasztalni a lazaságot, és egyben intenzívebb élményt is nyújt.
Miben segít az Autogén Tréning?
- egészség megőrzés
- immun erősítés
- pánikrohamok megszüntetése
- alvászavarok megszüntetése
-kimaradt alvás pótlása
- teljesítmény fokozása sportban, tanulásban
- koncentráció, emlékezet javítása
- stressz kezelés és csökkentés
- szorongás, vizsgadrukk esetén
- allergia
- migrén, fejfájás
- fájdalom csillapítás
- pszichoszomatikus, autoimmun betegségek
- várandósoknak
- szülésre felkészülés
- vajúdás alatt segítség
Kiknek ajánlott?
Az Autogén Tréning mindenki számára hasznos módszer! Az egészséges emberek fejlesztését szolgálja, a betegséggel küzdőknek pedig a gyógyulási folyamat része vagy akár a kiváltója is lehet.
Mikortól ajánlott?
Gyerekek esetén is nagyon hatékony tanulás, koncentráció fejlesztése, szorongás csökkentés, vizsgadrukk stb esetén. Kritérium, hogy a gyerek értse miről van szó, képes legyen csukott szemmel egy helyben maradni, a feladatra koncentrálni. Körülbelül nyolc éves kortól ajánlott. Felső korhatár nincs.

A leírást Medveczné Atinay Dorottya küldtre be. Kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

Szakemberek

Pszichológus válaszol

Segítség kérés.

. Kovács Zsuzsa vagyok 32 éves. Inzulin OS Cukorbeteg vagyok 1998 óta. 2009 Ben született egy 9éves gyönyörű szép fiam. Utána 2011 Ben életemet mentették egy 47.5 cukorral. Azóta nem tudom feldolgozni nagyon sokat mérem a cukrom. 2 éve rosszul lettem voltam neurológus nál elküldött ágy CT re de rendben talált mindent kaptam nootropil 1200mg 2*1 betagent 24 2*1 Frontín kB 5 éve szedem a 0.25 2*1minndent evett tőlem a belgyógyász utána 2 napra rosszabb lett az állapotom így a fróntint vissza adta és csökkenti. De kB 2 éve ingerlékenység idegesség szorongás van fél év nem bírok egyedül mégmaradni

Kongnitív terápia

Hogyan kell elképzelni a kongnitív terápiát?? Mit csinálnak a pácienssel?? Hogyan képzeljem el? Érdekel úgy általánosan.

Érzelmi problémák

Kedves Szakértő! Olyan problémával fordulok Önhöz, hogy a párom érzelmi problémákkal küzd. Sem haragot, sem szomorúságot, se semmilyen érzelmet nem érez, ha mégis észlelne valamit, akkor sem tudja leírni mi is az. Gondolkodása is inkább racionális, empátiával sem nagyon rendelkezik. Volt már több orvosnál, de senki nem mondott még kézzel fogható dolgot. Ön szerint mi ennek a betegségnek a neve és kezelhető-e valahogy? Köszönettel: Adrienn

Autogén tréning

Tisztelt Pszichológusnő/úr! Hivatásommal összefüggésben régebben elsajátítottam az autogén tréninget, és szükség esetén sikerrel alkalmaztam is. Hosszabb kihagyás után újra elkezdtem gyakorolni, de az a tapasztalatom, hogy a különben is alacsony vérnyomásomat leviszi - időnként ijesztően alacsony értékre. Azt szeretném megkérdezni, hogy hogyan lehetne ezt elkerülni, vagy esetleg le kell-e mondanom ennek a régebben jól bevált módszernek az alkalmazásáról. Válaszát előre is köszönöm!

Sajátmagamról

Két kérdésemre kaptam itt szakértői választ, amiken elgondolkoztam. Többnyire szeretek magam lenni, nyugalomban, csak ülni a számítógép elött, vagy egyedül hosszú kerékpár utakat tenni és tekerni elhagyott utakon, vagy egy elhagyatott fa árnyékában ücsörögni és elmélkedni. Ennek ellenére frusztrál az, hogy magányos vagyok, kellene egy társ aki így fogadna el, de van valami gyermekkorban kialakult romantikus ideál a fejemben, akinek alig felel meg valaki és mindig ezt keresem. Társkereső oldalakon böngészek, jelölök, de el már nem utazom egy randevúért 20 - 50km-re sem, annyira nem motivál. H

Szorongás vagy egyéb?

Tiszteletem! Egy pár hónapja azt tapasztalom, hogy stressz, idegeskedéskor (vizsgaidőszakban, ZH irásakor, tanulás közben) mintha hevesebben dobogna a szivem, viszont mikor megmérem 75-85 között van, és gombocót érzek ekkor a torkomban, gondolom ez félig már pánik, attól hogy lehet valami nincs rendben a szervezetben. Észleltem, hogy evés után is erősebben dobog, hogy a nyaki ütő eremen látszik és a hasamon. Megjegyzem, 45kg vagyok, alacsony termetű, 20 éves, és aktiv dohányzó, viszont elég gyakran sportolom. Ezzel voltam már kardiológusnál még február közepen, mert nagyon megijedtem. Csinált

Autogén tréning

Autogén tréninget tanulok, pszichológussal, a napfonatnál tartok, eufórikus élményeim voltak a kezdetektől, eleinte úgy heti két alkalommal spontán, később némileg vezetve magam, hívómondatokra, de ugyanúgy intenzív örömérzettel, (korábban sosem érzett) masszív pozitív önképpel és szeretetérzéssel. Majd belémnyilallt, hogy a testi lazítás részt szerintem teljesen rosszul csináltam, inkább izomtónus növekedés, nyomás volt, mintsem laza elnehezedés, s az "egész testem elnehezedik" sem volt az egész testem, és talán igazán nehéz sem, inkább csak karom nehezült, melegedett. Pszichoszomatikus beteg

Párhuzamos olvasás

Kedves Szakértők most azzal a problémával fordulok önökhöz hogy érdemes-e párhuzamosan könyveket olvasni pl. egyszerre 2-öt ha, igen hogy kezdjek neki? Köszönöm ismét a segítséget,választ, bizalmat Meg annyit tennék hozzá hogy napi mennyi időt érdemes gép előtt olvasni,meg nyomtatott könyveket hogy ne fájjon az ember szeme és milyen hasznos modszerek vannak a szem pihentetésre?

Stressz és halálfélelem megküzdés

Egy kis stressz is képes néha kibillenteni és ez a műtétem óta van így. Az utóbbi időben ez még jobban felerősödött. Érzékenyebb vagyok és azonnal tüneteket is okoz. Nagyobb stressznél nehézlégzés, szívdobogás, enyhe rosszullét, hirtelen kimerültség, neg. gondolatok. Ilyen régen sosem volt, bár nem súlyos, de néha a kevés is elég. Változó. Alapjában jól vagyok és pozitív az életben. De tegnap elég volt látnom befagyva az aranyhalakat a kerti tóba. Semmilyen érzelem nem kötött a halakhoz, a haláluk látványa mégis mélyen érintett. Magamba zuhantam. Ez sztem tudatalatt a halálfélelem, ami a kró

gyógyszer terhesség alatt

Tisztelt Pszichológus! Végső elkeseredésemben irok szinte önöknek! Azt olvastam fórumon,önök tudnak segitséget nyujtani egy nagyon fontos kérdésben! Hálásan megköszönném segitségüket! Azzal a kérdéssel fordulnék önökhöz,hogy 13 hetes terhes vagyok,és gyógyszert szedtem terhességem elött is.de mióta megtudtam a terhességem abbahagytam.azóta nem tudok szinte semmit sem aludni sem nappal se éjszaka nagyon kimerült vagyok.Orvosnál voltam.A rilex 2,5 mg at szedtem esténként egy felet.(lorazepam helyettesitő gyógyszere) kérném véleményüket hogy ártok e a babának ha szedem ezt a gyógyszert tovább

Szülői alkalmasság kérése

Olyan pszichológust keresek, aki ( k ) véleményét a bíróság elfogadja ( igazságügyi ) és elvégezne ( nének ) rajtam / velem a tárgyban megjelölt alkalmassági tesztet. Köszönettel, Bántelki lajos ( 06-70-4-32-52-00 )

Flashek

Ha apró veszélyt látok vagy belegondolok egy helyzetbe, akkor leggyakrabban halálképek, ritkán katasztrófaképek vagy agresszív támadó képek jelennek meg előttem, de van, hogy helyzettől függetlenül is megjelennek. Leginkább olyanokkal kapcsolatos, akik érzelmileg közel állnak hozzám: A kisfiam mellettem van, de azt látom, hogy kirohant az útra és elüti egy autó; bezuhan az ablakon egy repülő a terápián; megtámadják a terapeutámat; felrobban egy autó előttem az úton stb. - ilyenek villannak be. Emellett gyakori, hogy olyan pillanatokban is előjön, amikor boldog lehetnék: látom elégni a kisfiam

Alvászavar

Tisztelt Hölgyem/Uram! Másfél hónapja kialakult egy álmatlanság alvászavarom stressz miatt. A stressz egy vizsga miatt alakult ki amit időközben vissza mondtam. Először voltam Phszihiáter orvosnál kaptam Rivotril nyugtatót amivel 2-3 órákat tudtam aludni. Utána voltam Koneziologusnál és az se hozott kellő javulást. Pár napja nyugodtan le mert rendeződött a helyzet de még mindig 1-2 órákat alszom. Voltam vérvételen a cukrom kicsit alacsony 3.5. (4.1-5.9) Billirubin 26.5. 21 alatt kell lennie LDL koleszterin 2.93 2.59 alatt kell lennie Vörösvérsejt 5.9 a felső határ nekem 6.18

autogén tréning tanulási lehetősége

Tisztelt Segitő! lányomnak hasznos lenne az autén tréning megtanulás, alkalmazása, mivel külgöldön él, abban kérnék tanácsot, hogy egyedül, vagy esetleg skype segitségével ez lehetséges lenne-e számára. Válaszát köszönöm: Reisinger Katalin

Ima

Tisztelt Pszihológus ! Úgy érzem,hogy szükségem lenne arra,hogy esténként imát mondjak. Amikor távol volt munkám a szüleimtől,és esténként imát mondtam el Istenhez akkor jól mentek az élet dolgai.Most munkám sincsen,és édesapám sem vallásos.Az interneten is olvastam egy olyat,hogy képzeletbeli barát...Nem tudom el hinni,hogy ne létezne olyan ember a földön,aki legalább egyszer ne mondta volna,hogy Istenem segíts ! Most,hogy Európába menekültek jönnek különösen észrevehető,hogy a vallás nézetbeli különbségekből gyakorlatilag viccet csinálnak.Konkrétan két olyat olvastam ami sértő.1.Ha valaki ma

Oldalak