Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Autizmus

Az autizmus és az autizmusspektrum-zavar

Az autizmus egy sajátosan humán neurokognitív fejlődési zavar, ahol az idegrendszer tipikustól eltérő fejlődési útja miatt, atipikus központi idegrendszeri szerveződés jön létre. Ennek a speciális fejlődésnek az eredményeképpen sajátos kognitív képességmintázat alakul ki, amelyhez kapcsolódóan bizonyos területeken sajátos, az átlagostól eltérő viselkedésmintázatok alakulnak ki. A vizsgálatok szerint az esetek nagy részében már a méhen belüli fejlődés során a jelentkezik a különbség.

Az autizmust  a viselkedéses szinten megjelenő tünetek alapján definiálják és diagnosztizálják. Úgy tekintünk rá mint, egész életen át tartó folyamat, amely a legtöbb esetben mélyen áthatja a személy életminőségét és szociális kapcsolatrendszerét, jelentősen meghatározva és korlátozva ezen területeket.

Az autizmus alapvető definiáló jegyei a kölcsönös társas interakció és kommunikáció zavara, a rugalmas, változatos viselkedésszerveződés és érdeklődés hiánya illetve zavara. Viselkedéses tünetek rendkívüli változatossága jellemzi ezt a zavart.

A reciprok kommunikáció sérülésére utalhat már igen korai életszakaszban a beszédfejlődés megakadása, jelentős késése. Gyakran megfigyelhető, hogy a beszédhez kapcsolódóan gyakran semmilyen nonverbális kommunikációs kompenzáció nincs. A beszéd azonnali vagy késleltetett echoláliákra (a hallott szavak kényszeres, visszhangszerű ismétlése) korlátozódik, amelynek egy része valódi kommunikatív tartalommal bír, bár ezt néha igen nehéz felismerni. Jellemző a személyes névmások, személyragok felcserélése, idioszinkretikus (nem szokványos) kifejezések, neologizmák (a személy által kitalált szó, amely másnak értelmetlen) használata. Van akinél a beszéd formailag ép, de a prozódia vagyis a beszédritmus, hangszín, hangerő szokatlan vagy a helyzethez nem illő. Egyeseknél megfigyelhető a sztereotip, korhoz nem illő, felnőttes vagy mesterkélt szófordulatok használata, esetleg a túlzottan pedáns, kényszeresen precíz szóhasználat. Az autizmussal élő klienssel nehézséget jelent a valóban kölcsönös, több beszélőváltásos beszélgetés felépítése. Általában elmondható, hogy a beszédértés színvonala alacsony, és gondot okoz a szociális tartalmakhoz kapcsolódó fogalmak megértése, valamint jellemző a szimbolikus beszéd vagy irónia szó szerint vett értése. A nonverbális kommunikáció zavarához tartozik az arckifejezések, gesztusok, testtartás helyes alkalmazásának és értelmezésének problémái vagy hiánya.

A kölcsönös, szociális interakció sérülése szintén igen változatos tünetekben mutatkozik meg. Az autizmussal élőnél megfigyelhető, hogy kevésbé érdeklődik a környezetében lévők iránt, elutasítja a közeledéseket, nem kedveli a testi kontaktust. A közösségi kapcsolatok zavaraként az is előfordul, hogy válogatás és kritika nélkül közeledik másokhoz. Bár általában ritkán kezdeményeznek közös tevékenységet, ha ez megtörténik ezek a közeledések nem illeszkednek a helyzethez vagy a társakhoz. Jellemző, hogy a közös tevékenységek során kerülik a szemkontaktust, vagy azt nem a helyzetnek megfelelően használják. Bánatában és örömében nem tud osztozni másokkal, vagy csak jellegzetes sztereotip módon azt fejezi ki.

A kifelé forduló érdeklődés hiánya és a viselkedés rugalmas szervezésének zavara leginkább strukturálatlan helyzetekben mutatkozik meg. A változatos, szabadidős aktivitások helyett beszűkült, sztereotip, repetitív tevékenységek dominálnak a viselkedésben. Jellemző lehet a passzivitás vagy problémás viselkedés, az állandósághoz való kényszeres jellegű ragaszkodás. Ha a tárgyi, személyi környezet egyes elemeinek megváltozását tapasztalják és emiatt kizökkennek a megszokott rutinból vagy akadályozva érzik magukat abban, heves tiltakozást, esetleg pánik reakciót mutathatnak. Jellemző lehet a szokatlan tárgyakhoz való ragaszkodás, ismétlődő, sztereotip motoros manírok használata.

Az autizmus megjelenésére jellemző lehet, hogy a képességek egyes részterületén gyenge teljesítmény mutatnak (pl.: nyelvi kifejezés területén) más részterületeken esetleg kiugróan magas teljesítményt érnek el (pl.: vizuális feladatokban). Előfordul, hogy túlzott érzékenységet mutatnak bizonyos ingerekre, amelyre adott szélsőséges reakció meglepetésként érheti a környezetüket.

A környezetből érkező ingerek összerendezése atipikusan működik, amely abban nyilvánulhat meg, hogy nem látnak bizonyos vizuális illúziókat, gondot okoz néhány komplex alakzat egészként értékelése és látszólag lényegtelen elemeket használnak rendezési támpontként. Néha gondot okoz számukra az egyenetlen felszínen való járás (pl avarral borított talaj). Ugyanakkor ez a fajta speciális működés, vagyis az átfogó mintázat figyelmen kívül hagyása és a részletekre való fókuszálás bizonyos feladatokban előnyt és kiemelkedően magas teljesítményt jelent. Ez jelentkezhet például a jó mechanikus emlékezet terén, bizonyos téri-vizuális képességekben, aritmetikai műveletek fejben történő elvégzésénél, zenei képességek területén és a rajzolásnál is.

Mint a fentiekből is látszik az autizmus egy sokdimenziós, változatos tüneteket mutató állapot, ezért ma már nem egy konkrét zavarként, hanem autizmus spektrumként határozzák meg, amelyben a spektrum egyik szélén az autizmusban és értelmi sérülésben súlyosan érintett esetek, míg egy másik szélén az enyhe, jó képességű, jó verbalitású csoport helyezkedik el.

Az autizmus gyanúja esetén a tünetek objektív feltérképezése mellett elengedhetetlenül fontos a fejlődésmenet elemzése, a tipikus fejlődéstől való eltérések azonosítása. Ehhez szükséges a kliens szüleivel történő beszélgetésből nyert diagnosztikus információk begyűjtése, illetve érvényesülnie kell a komplex kép kialakulásához a pszichiátriai, pszichológiai és gyógypedagógiai szempontoknak is.
A leírást Kardos Judit pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját

A leírást Kardos Judit pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját

Pszichológus válaszol

Autizmus vagy nem?

5 éves kisfiú az,édesanyja francia,édesapja magyar.Diplomás házaspár, jelenleg Svájcban élnek. Nagy súlyú újszülöttként, sürgősségi császármetszéssel született,mert elakadt születés közben. Hat hetes korában koponya UH történt szűrővizsgálatként." Kövér " baba volt, a feje kicsit nagyobb volt a kortársainál, újabb UH neg. Mozgásfejlődése lassabb volt, mindent később csinált,de figyelmes volt, szerette a dalokat, a ritmikus verseket. Mindent megjegyzett a verseket hamar visszamondta.Két nyelven beszél,de franciául jobban. Szeret egyedül játszani otthon,de az ovodában, majd az iskola előkészít

Asperger-szindróma diagnosztizálása

Tisztelt szakértő! 34 éves nő vagyok. Évekig depresszióval, szorongással kezeltek, amíg pár napja meg nem kérdezték, nem Aspergeres vagyok/voltam-e. Őszintén szólva nem is tudtam mi ez az állapot, így első körben nyilván az internet segítségével kezdtem tájékozódni. Külföldi és hazai oldalakon is találkoztam az Asperger-szindróma "diagnosztizálását" segítő kérdéssorral - jellemzősorral. A majd 170 pontos listában talán ha egy-két állítás nem igaz rám. Nem akarok az öndiagnózis csapdájába esni, azonban ez most nagyon mellbe vágott. Évtizedeket világított meg az életemből. Kérdésem: hogyan diag

tele van a hócipőm az emberekkel

Tisztelt Szakértők! Lehet rossz címet adtam a kérdésemnek de, most dühös vagyok aminek meg van a miértje egy kis kocsmába beszoktam járni beszélgetni igaz meg cigizgetek is és napvilágot látott hogy a kocsmába járok pár falubeli emberke jóindulatából és anyámék megint nem bíznak meg bennem. Nos, mivel kis faluban élek valahova ki kell nekem is mozdulnom, beszélgetnem emberekkel csak az a baj itt nálunk semmi lehetőség nincs ahol közegbe tudnék járni, ami normális, meg beszélgetni emberekkel a legközelebbi település Debrecen,vagy Nánás lenne Nánáson sincs semmi Debrecen meg messze van egyedül

Kihez forduljunk?Asperger vagy epilepszia?

Tisztelt Cím! 19 éves, sportos, intelligens,jólelkű, fiú unokámmal kb. 4 évvel ezelőtt a következő történt: lefekvés után, a szülők, a gyerek szobájából kihallatszó vergődés, dübörgés hallatán, a gyereket eszméletlen állapotban, a földön vergődve, borzalmas fejfájásról kiabálva találták. A mentő, a Bethesda kórházba vitte. Alapos kivizsgálás után a diagnózis: Asperger szindróma. Ezután kb.1,5 évig semmi nem történt, majd, erős fejfájás után, újra este, lefekvés után, megismétlődött a korábbihoz hasonló, csak sokkal drasztikusabb eset. Eszméletvesztés, vergődés, a nyelv elharapása, szemei kifo

Szülői alkalmasság kérése

Olyan pszichológust keresek, aki ( k ) véleményét a bíróság elfogadja ( igazságügyi ) és elvégezne ( nének ) rajtam / velem a tárgyban megjelölt alkalmassági tesztet. Köszönettel, Bántelki lajos ( 06-70-4-32-52-00 )

aspergeres fiam problémái

Tisztelt Pszichológus! Diplomás "aspi" 30 éves fiam szerelmi vallomását 1 éve visszautasították. Azóta sem tudott túljutni rajta. Többször is öngyilkosságot kisérelt meg. Miskolcon kezelte a pszichiátere mellett dolgozó pszichológus, de 6 hónap alatt semmi eredményre nem jutottak, sőt sokszor kiegyensúlyozottan ment a pszicholgushoz, utána pedig zokogva bolyongott a városban, alig tudtam rábeszélni mobilon hogy hazatérjen. Régiónkban nincs autizmushoz értő pszichológus. Van értelme ilyen körülmények között további pszichológusokkal próbálkozni?

Gyermekem

Segitseget szeretnek kerni mert tanacstalan vagyok a kislanyommal kapcsolatban.csak 4 eves de ugy erzem hogy valami nincs rendjen nem szobatiszta éjszaka meg bepisil. Nem is zavarja es nem is ebred fel ra :(A masik problema, hogy nem tudja kifejezni magat.Elmondja amit szeretne,de ha pl. visszakerdezem,hogy mi tortent egy oraval korabban nem erti a kerdest es ossze vissza tesz egymas utan oda nem illo szavakat. Amiert meg aggodom az az, hogy sok rigolyaja van. Nem tudom mashogyan megfogalmazni de mindig ilyen volt, ragaszkodik idopontokhoz vagy targyakhoz illetve mindig vissza kell ismetelnem

pszichológust keresek ADHD-s gyermekemnek

Tisztelt Pszichológus! 14 és 11 éves autista kisfiaim mellé keresek pszichológust, akivel rendszeresen találkozhatnak a 8. vagy 22. kerületben. Ha diagnosztizált autizmusa van a gyermeknek lehet e állami költségen pszichológust találni nekik? Üdvözlettel: Erika

Tudna-e javasolni olyan pszihologiai konyvet amely a barátkozásról, párkapcsolatról szól oly módon hogy segítséget adjon ömbizalomerősítésben a következő személynek:?

Van egy közeli hozzátartozóm aki nem tud barátkozni mert kiskorában folyton kiközösítették,verték és most felnőttként munkahelyén is érik támadások.Egyetlen egy barátja van de már nem egy szinten van kapcsolatuk és nem akar és nem tud azon változtatni. Úgy gondolja neki nem lesznek barátai..Nem tudja megkülönböztetni pl munkahelyén a baráti kiváncsiskodást a kötekedéstől, sajnos egyből támadásnak vesz minden szurosabb megjegyzést..Magától elkezdte olvasni a pszichológiai végzősök tananyagát ami amúgy érdekli. Viszont ez által minden kapcsolatát elkezdte elemezni…ami nem tudom jo-e, mert sokszo

Asperger?!

Tisztelt Pszichológusok! Van egy 9 éves unokaöcsém, aki osztályelső az iskolában, nagyon sok minden foglalkoztatja. A matematika igazán az erőssége, 7 évesen magától szorzott és adott össze számokat.A tudományos dolgokkal is ismerkedik, az is nagyon érdekli, büszkék vagyunk rá nagyon az iskolában elért eredményeiért, a sportokban is kiemelkedik, maximalista, nagyon értelmes kis gyerek,azonban vannak olyan egyedi szokásai, amik aggasztanak minket. Nehezen ismerkedik, nem tud könnyen kommunikálni, kapcsolatot teremteni, szégyenlős és van egy játéka is, amit úgy hív, hogy "madárka"; egy csipesz

Asperger szindróma?

22 éves fiam miatt írok. Kicsi kora óta vannak vele problémák, az ovoda érettség, az iskola érettség miatt folyamatosan jártunk nevelési tanácsadóba. Évvesztesként került iskolába. Sajnos az iskolaválasztás nem bizonyult szerencsésnek, de valószínű, hogy más iskolában is adódtak volna problémák. Félt az iskolától, félt hogy terrorizálják az osztálytársai, ezért igyekezett észrevétlen maradni. Soha nem volt magatartásprobléma vele, mert került mindent ami feltűnhet a többieknek. Vasárnap déltől kezdett szorongani a hétfői iskolakezdés miatt, este sokáig el sem tudott aludni. Ez a vasárnapi szor