Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Asperger-szindróma

Az Asperger-szindróma megnevezés Hans Asperger nevéhez fűződik, aki először írta le (1944) ) ezt az állapotot. Az Asperger-szindróma egy fejlődési zavar, mely az egész személyiségre kihat és egész életen át tartó „állapotként” írható le. Ez a megfogalmazás  ugyanakkor mai fogalmaink szerint nem teljesen tökéletes, hiszen megfelelő, célzott segítségnyújtással az érintett személyek állapota javítható.

Az Asperger-szindróma a közhiedelemben, mint enyhe autizmus jelenik meg, valójában a tünetei ugyanolyan súlyosak lehetnek, mint azoknál a személyeknél, akik autizmus diagnózist kaptak. Asperger-szindróma diagnózist azon esetekben adnak, amikor nem tapasztalható megkésett beszédfejlődés, valamint nincs elmaradás az értelmi képességekben, azaz az IQ átlagos vagy átlagon felüli. Az Asperger-szindróma tehát az autizmus egy típusa, melynek súlyosságaszemélyenként változó. Súlyos esetekben a személy akár értelmi fogyatékos látszatát is keltheti, még akkor is, ha az intelligenciája a normális tartományban van vagy kiemelkedő, aminek oka az állapot tüneteinek súlyosságából fakad.

Az Asperger-szindróma tünetei 3 területen fedezhetők fel:
1. Kölcsönös kommunikáció,
2. kölcsönös társas interakciók,
3. rugalmas gondolkodás és viselkedés zavara.

Ezen a 3 területen a személyeknél minőségi eltérés tapasztalható, vagyis teljesen másképp kommunikálnak, másképp teremtenek kapcsolatot és másképp gondolkodnak, mint azok, akiknek nincs ilyen problémájuk. A gyermekeknél előfordulhat, hogy egyáltalán nem érdeklődnek a többi gyerek iránt, hanem inkább magányosan játszanak, kerülik, vagy el is utasítják a többi gyermek közeledését. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy próbálnak barátkozni, de ügyetlenül, túl hevesen, durván teszik, nem veszik észre, ha a másik gyermek számára zavaróak: viselkedésük olyan, akár a „kis elefánt a porcelán boltban”. Mások érzelmeit nem tudják kitalálni az arckifejezésekből, gesztusokból, hanglejtésekből, ezért fordulhat például elő, hogy nevetnek, ha valaki sír vagy mérges. A környezet számára úgy tűnhet, hogy nem mutatnak empátiát.
Nem csak mások megértése okoz nehézséget számukra, hanem a sajátjaik kifejezése is. Sok gyermeknél nem lehet megállapítani, hogy mikor szomorú, mérges vagy vidám, mert semmilyen változás nem figyelhető meg arckifejezésükben, gesztusaikban.
A kommunikációs eltéréseknél nagyon gyakori, hogy a gyermekek nem tudnak beszélgetni. Ennek oka nem a beszédképesség hiányában, hanem céljának meg nem értésében rejlik: tudnak beszélni, de nem értik, hogy annak elsődleges funkciója a másik emberrel való kapcsolat felvétele és fenntartása. Ezért lehet, hogy a kiváló szókinccsel beszélő gyermek egyetemi szinten tud kiselőadást tartani a dinoszauruszokról, de nem tud egy pohár vizet kérni. Igen jellemző az is, hogyszó szerint értelmezik az elhangzottakat. Gyakran említett példa, hogy az asztalnál ülő Aspergerszindrómásnak feltett udvarias kérdésre, miszerint „Ide tudnád adni a sót?” a válasz „Igen.”, de nem csinál semmit. Ennek oka, hogy nem értik a szavak szó szerinti értelme mögött a kommunikációs szándékot.

A rugalmas gondolkodás és viselkedés zavarának leggyakoribb megnyilvánulása, hogy a személyek mereven ragaszkodnak bizonyos szokásokhoz, rutinokhoz, nem szeretik a változásokat, újdonságokat. Mindig ugyanazon az útvonalon mennének óvodába, hogy mindig ugyanazt a ruhát viselnék, ugyanazt az ételt ennék, ugyanazzal a játékkal, pontosan ugyanúgy játszanának. A tünetek súlyossága az egészen enyhe, alig észrevehetőektől a nagyon súlyosig széles skálán mozog, utóbbiak a személy a környezetének életét is megnehezítik.
Az Asperger-szindróma egyénre szabott terápiával javítható, de nem gyógyítható. A terápia célja a társas- és kommunikációs készségek fejlesztése, a helyes viselkedés megtanítása különböző helyzetekben. Az Asperger-szindróma tehát az autizmus spektrum betegségek egy változó súlyosságú típusa. Az Asperger-szindrómás személyek nem tudnak megfelelően kapcsolatot teremteni az emberekkel, valamint jellemző rájuk a rugalmatlan, merev viselkedés és gondolkodás. A gyermekek és felnőttek viselkedése gyakran tűnhet úgy, mintha neveletlenek, udvariatlanok, tapintatlanok lennének. Valójában az esetek többségében nincs mögötte szándékosság, hanem egyszerűen nem értik a körülöttük zajló világot és ezt nem is tudják elmondani nekünk.

További információkért a felhasznált forrásokból tájékozódhatnak:
Sainsbury, C. (2011) Marslakó a játszótéren. AOSZ, Budapest
Balázs, A. (1997) Az autizmus korszerű szemlélete. Kapocs Kiadó, Budapest
Lord, C., Rutter, M. (1996) Autizmus és pervazív fejlődési zavarok. Kapocs Kiadó, Budapest
Attwood, T. (2008) Különös gyerekek. Animus Kiadó, Budapest

A leírást Merckle Andrea pszichológus küldtre be. Kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

 

Pszichológus válaszol

Bizni egy aspergeresben?

Üdvözletem! 6 év némaság után üzenetet kaptam az exemtől. Pár hónapja önként pszichológushoz ment, mert rájött, bizonyos kapcsolati mintái (kudarcai) ismétlődnek. Diagnózis: Asperger. Nem tudom, milyen szintű vagy fokú pontosan. "Önmagán dolgozik", szakemberhez nem jár. Most bocsánatot kért. Nagyon okos, de csúnya múltja van: hideg anya, tinédzserként vesztette el az apját, utána 10 év könnyű drogok, cigaretta, ital, abbahagyott főiskolák, majd külföldre költözés. Kb. egy évig könyörtelenül ignorálta a családja hivásait. (Később velem is ilyen volt). Már tiszta volt, mikor én megismertem. Kedv

Mizofónia?

Kedves Dr. Úr / Hölgy! Hónapok óta tartó problémám mára szinte lehetetlenné tette hogy a párommal tudjak étkezni. Rettentően zavar a hang ahogy eszik, már már rohamok jönnek rám emiatt, ki kell fussak a szobából és egy párnával a fülemre szorítva , zárt ajtó mögött kell kivárnom hogy elfogyassza az ételt amit eszik. Eddigiék során kiválóan tudtam ezt a problémát visszaszorítani, de most már nem megy. Kérem a segítségét , mik a teendőim hogy megkönnyítsem a mindennapjainkat!

Asperger szindróma

Tisztelt Cím! Fiam 32 éves, és az Asperger szindróma szinte minden jelét mutatja. A tünetek egész életében fenn álltak. Gyermekkorban több vizsgálaton vettünk részt, több pszichológussal beszéltem, beszéltünk, segítséget nem kaptunk. Általános viselkedés zavar, családi háttér, (agresszív apa, válás) pubertás, öröklés, gének, minden magyarázat meg volt, de segítséget nem kaptam. Jöttek a felnőtté válás rögös útjai, ekkor ez volt az ok. De most már 32 éves, és egyre rosszabb a helyzet. Erre a betegség nevére nemrég találtam rá. Nagyon aggódom, mert a suicid hajlam felerősödött az utóbbi időben

aspergeres gyermek fejlesztése

Tisztelt pszichológus! Fiam 12 éves fél éve rendelkezik asperger diagnózissal. ma egy aspergerben nem igazán jártas gyógypedagógus azt mondta, hogy eddig kellett volna fejleszteni, mert 12 éves kortól már nem fejleszthető csak szintentartás van. érdekel az Ön véleménye. Köszönettel egy döbbent édesanya.

Ki ellenőrzi a pszichológust

Az lenne a kérdésem, hogy ki vagy milyen szervezet, hatóság vagy kamara ellenőrzi a pszichológus munkáját és amik a terápiák alatt történnek és kihatással vannak a kliens életére miként kerülnek megítélésre? Ha egy pszichológus olyat tesz amivel árt a kliensnek és krízist okoz ezzel, akkor az esetet ki vizsgálja ki? Hol van a pszichológus felelőssége és ki elkenőrzi a munkájának minőségét és eredményét? Hová lehet fordulni panasszal vagy kinek lehet visszajelzést adni, ha egy pszichológus szakmai munkájával kapcsolatban probléma merül fel?

Mi lehet ez?

A gyerekem az óvodába nyugodt kisfiu volt.Az elsö osztályban megverték 5-en,tanár nem látta állitólag csak mikor már rugdalták.Azóta kezdödtek a problémák,majdnem mindennap hazaküldték a suliból,ha öt piszkálták akkor is ö volt a hibás.düh kitörései voltak.másodikba magántanuló volt,nem birt beilleszkedni,nemakar irni,kevés embert fogad el. Voltunk márVadaskertbe,pszichológus,pzihiáter,irt ki gyógyszert de csak rosszabb lett,pedig iskolát is váltottunk.a hang zavarja .folyton pörör,ha beszélek hozzá nem néz az emberre.Ami érdekli arról szivesen beszél.A gyerekek a elsö suliban kiközösitették

Asperger szindrómában jártas CBT pszichológus kerestetik

T. Cím! 8 éves kisfiam Asperger szindrómás. Az utóbbi időben az ADHD tünetek felerősödtek, emiatt nehézségei vannak az iskolai beilleszkedésben. Kognitív viselkedésterápiát kezdtünk, ami a terapeuta betegsége miatt félbeszakadt. A segítségüket kérném, mert úgy tűnik, nem találok autizmusban/ADHD-ban jártas, CBT-vel foglalkozó szakpszichológust. Elsősorban Dunakeszi és környéke, illetve Budapest északi kerületei jöhetnek szóba. Segítségüket előre is köszönöm. Üdvözlettel: Czoma Krisztina

Asperger szindrómás a párom

Kedves Szakember! Fél éve megismerkedtem férfival, jelenleg meglehetősen furcsának mondható szerelmi kapcsolatban állunk. Nemrégiben saját magam jöttem rá, hogy Asperger szindrómás. A témában több könyvet is elolvastam. A tünetei tipikusak. Sem ő, sem a családtagjai nem tudják, hogy a férfi ezzel a zavarral él. Én ebben a kapcsolatban csak szenvedek, de mivel szeretem őt, szeretnék megoldást találni arra, hogy javuljon a kommunikációnk, ne rettegjek folyamatosan az érdektelenségétől, az esetleges elhagyatástól és a bántó szavaitól, és, hogy a szexualitás is jobban működjön. Párterápiára gondol

furcsának, másnak lenni, asperger?

Kedves pszichológus! 21 éves nő vagyok.Gyűlöltem ha hozzám értek, ha közel vannak. Nem szeretek társaságba menni, nem értem hogy -mi szükség van rá -hogyan működnek a kapcsolatok(utánozni tudom, de nem értem miért kell barátkozni, miért van szüksége az embereknek egymásra) Zavarnak a zajok,fények , képes vagyok pánikolni tőlük. Nem szeretek mások szemébe nézni, rosszul esik. Imádom a matekot, órákig tudnék beszélni róla, autodidakta módon tanultam meg zongorázni: ez a másik kedvencem. Pár dologhoz mereven ragaszkodom: pl csíkos póló vagy kockás ing (más nem), ételek, időbeosztás, rend.

Maximalista vagy Arsperger szindróma és a dadogás

Üdvözlöm.Van egy 12 éves fiam egyedül nevelem 7 éve.Fura dolgokat vettem észre halja a ceruza hangját ahogy ir mostmár rotlingot hasznal.A papirhoz nem szeret hozzáérni énsem rakhatom a körmömet a papirhoz,a fogkrémet ahogy elhuzom a fogkefétől kirázza a hideg etöl a hangtól,1 hete vettem papucsot neki es azt mondta h ez jó mert nincs hangja.Mindig kitünő tanuló volt évfolyam legjobb matekosa 3 évesen szamolt most osztályt bontottak emelt szintű matekos lett évek versenyekre jár.Tehetségkutatóban a tesztett 700 pontból 693 at ért el.Dadogos hol kicsit hol görcsösen de az ritka de ha fél vagy n

Gyanú

Szép napot! érdeklődnék, hogy ha a kisfiamra Bno F83at hoztak ki, s az a gyanúm, h apa aspergeres, a kisfiam is ezzel kapcsolatos tünetekket produkál, de rajta kívül van még 3 gyerek,2 már SNI, papíros, akkor elképzelhető, hogy ez a tanulási és magatartási probléma épp örökletes? hogyan deríthetném ki? választ megköszönöm!

Jól vagyok

Üdvözlöm.Segítséget keresek, munkahelyi kommunikációm fejlesztésére,de fogalmam sincs hova,kihez forduljak.33 éves család anya vagyok.Renszert,rendet szerető harmónikus életét élő boldog nő.Családom elfogad olyannak amilyen vagyok,viszont a munkahelyemen kapott jelzésekből tudom baj van.Ragaszkodom ehhez a munkahelyhez.Középiskolás koromban, sok megpróbáltatás után ,enyhe autizmust vélt felfedezni a problémáim mögött az iskola pszichológus.Mivel édesanyám ezt elfogadhatatlannak vélte, nem állt mellém hogy diagnózist kaphassak és ennek megfelelő segítséghez jussak.Az iskola viszont segített.A r

kétely

Kisfiam,7 éves és ragaszkodik egy megszokott programhoz,amit ő oszt be magának. Minden órába betesz egy játékot magának.Most készülünk pszichiáterhez .Idegrendszeri éretlensége van,es mar egy éve mozgásterápiára járunk.A megszokott rendhez való ragaszkodás,jelenthet autizmus gyanút.

kétely

Kisfiam,7 éves és ragaszkodik egy megszokott programhoz,amit ő oszt be magának. Minden órába betesz egy játékot magának.Most készülünk pszichiáterhez .Idegrendszeri éretlensége van,es mar egy éve mozgásterápiára járunk.A megszokott rendhez való ragaszkodás,jelenthet autizmus gyanút.

Oldalak