Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Blog

Pszichológus Blog

Szántó Regina képe
Ellenőrzött szakember

A megfelelési kényszer fogságában

Miért akarunk megfeleni másoknak? Erre a kérdésre látszólag egyszerű válaszolni. Azért akarunk megfelelni mások elvárásainak, hogy ne veszítsük el a szeretetüket, a szimpatiájukat. Ebben az értelemben akkor szeretnek bennünket, ha folytonosan monitorozzuk a számunkra fontos személyt, hogy kitaláljuk, hogy mit szeretne tőlünk, és hogy megpróbáljuk prezentálni a számára azt, amire vágyik. Igy azonban feladhatjuk önmagunkat, vágyainkat, preferenciáinkat, autonómiánkat. A megfelelési kényszer konzervalja függőségi viszonyunkat a fontos másiktól.

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

Testmozgás a természetben

A jelen helyzetben a legtöbben be vagyunk zárva a négy fal közé, nem tudunk találkozni ismerőseinkkel, barátainkkal, rokonainkkal. Ebben a bezártságban és mozgás hiányos állapotban, szinte természetes, hogy megemelkedik a szorongás és a stressz szintünk, gyakran érezhetünk frusztrációt. A szorongás és a stressz csökkentésének egyik legjobb eszköze a sport. Jelen, helyzetben sportolni, vagy otthon, vagy természetben tudunk, hiszen sport központok bezártak.

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

A legsikeresebb célkitűzés titka: WOOP

A siker és a célkitűzés kéz a kézben jár, legalábbis a kutatások ezt mutatják. Persze könnyen el is fogadhatjuk, hogy a sikerhez célokra van szükség, hiszen honnan tudhatnánk, hogy elértünk valamit, ha sohasem fogalmaztuk meg?

Illés Zsófia képe
Ellenőrzött szakember

Húzd ki a netkábelt a párkapcsolatodból

Tegye mindenki szívére a kezét, és gondolja végig, hogy a mostani vagy korábbi párkapcsolataiban hányszor fordult elő nézeteltérés, netán veszekedés valami olyan helyzet miatt, aminek köze volt az internethez, vagy különböző social media felületekhez, vagy esetleg az állandó telefonnyomkodáshoz. Nehéz olykor talán beismerni, de jó néhányan esnek olyan szokások csapdájába, amikre egy idő után tudatosabban kell figyelni, hiszen hosszabb távon ezek sokkal rombolóbbak, mint azt elsőre gondolnánk.

 

Nézzünk egy pár alapszituációt a kérdés tekintetében.

Szekeres Kristóf képe
Ellenőrzött szakember

A hűtlenséggel való megbirkózás: az önbecsülés enyhítő szerepe

Egy új tanulmány szerint az önbecsülés kulcsszerepet játszik a hűtlenség okozta lelki nehézségekben. Jelenlegi cikkemben ezeket a gondokat elemezzük.

A Personality and Individual Differences című folyóiratban megjelent kutatás betekintést ad a megcsalás mentális és érzelmi egészségre gyakorolt következményeire. Az eredmények azt mutatják, hogy a magas önbecsülés tompíthatja a partner hűtlenségének érzelmi következményeit.

Milyen hatása lehet a hűtlenségnek?

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

Vizsgaidőszak a karanténban - Motiváció 2.

Az elző részben megismerhettük a különböző motivációs állapotokat, és a motiváltságra ható két legfontosabb tényezőt, az önszabályozást és a pszichológiai szükségleteket. Most nézzük meg, hogyan fejleszthetjük ezeket!

Alapvető pszichológiai szükségleteknek a kapcsolódást, az autonómiát, és a kompetenciát tekintjük. Ha ezek a szükségletek hiányt szenvednek, az hatással lesz a motivációnkra is. Gondold át a következő kérdéseket a tanulásra fókuszálva!

Kapcsolódás:

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

Vizsgaidőszak a karanténban - Motiváció 1.

Önmagunk motiválása egyfajta önszabályozási, érzelemszabályozási készség. Mindemellett a céljaink elérésének kulcsa.

A motivációs állapotokat 6 csoportba leht sorolni, ezek fele szuboptimális, vagyis nem igazán boldogulunk vele. Vegyük sorra ezeket az állapotokat!

Az érdektelenség fázisában gyakorlatilag időpazarlásnak tartjuk az órákon való részvételt vagy a tanulás egészét. Nem találunk értéket ezekben a tevékenységekben, és előfordulhat, hogy túlterheltnek érezzük magunkat.

Sári-Kurán Zsuzsa képe
Ellenőrzött szakember

A párkapcsolatoknak is létezik természetes hullámzása

 

A párkapcsolatunk működése nem állandó, fejlődésen megy keresztül. Éppen úgy, ahogy az anya-gyerek kapcsolat. 

 

Vajon, hogy lehet az, hogy amíg sokan a munkában szuperül teljesítenek, sikeresek a hivatásukban, a párkapcsolatukban mégsem működnek jól?  Több kliensem meséli, hogy senki, de senki nem képes annyira felidegesíteni őket, mint a saját párjuk. Ezzel együtt természetesen senki, de senki nem képes olyan sebeket okozni nekik, mint barátjuk vagy barátnőjük.

 

Váradi J. Csilla képe
Ellenőrzött szakember

Stressz- és szorongáscsökkentő módszerek

Napjainkban a szorongás és annak túlságosan intenzív, vagy hosszan fennálló formája egyre több embert érint, esetenként különböző szomatikus megbetegedésekhez vezetve. Sokan nem is tudnak a betegségük hátteréről, tüneti kezelést alkalmaznak, illetve nem törődnek vele, vagy észre sem veszik, hogy szorongásuk állandó jelleget öltött, és már nem csak a „veszélyhelyzetekben” jelenik meg.

Pakai-Szűcs Réka képe
Ellenőrzött szakember

Tudatosság és önismeret, az egészségtudatos élet alapja

Egyre nagyobb teret hódít a lelki egészség megőrzése. Az egészségtudatosság már nem csak abban merül ki, hogy időt szentelünk a rendszeres mozgásnak és igyekszünk változatosan étkezni. A modern mozgásformák, illetve a bio, vegán, paleo és sok más új étrend elterjedése után végre elkezdtünk magunkra is figyelni. Nem csak kívül, hanem belül is. De valamiben még mindig nagyon le vagyunk maradva: továbbra sem beszélünk arról, ha pszichológushoz vagy bármilyen mentális segítséget nyújtó szakemberhez járunk.

 

Oldalak