Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Blog

Pszichológus Blog

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

Báránybőrbe bújt farkas - A selfie-zés sötét oldala

2015-ben több ember halt meg selfie-zés közben, mint cápatámadásban. Persze mindkét eset meglehetősen ritka, viszont tény, hogy egy átlagos fiatal nő hetente több órát is képes a selfie-k készítésére szánni. De valóban megéri ennyi energiát befektetni egy jól sikerült fotóért?

A legfrissebb kutatások szerint NEM.

Polla Adrienn képe
Ellenőrzött szakember

Önszeretet, önelfogadás, na de hogyan?

Manapság a csapból is az folyik, hogy „szeresd magad, és minden rendben lesz”. Ha az ember úgy dönt, kicsit elmélyed a lelki folyamatokban, szerez némi pszichológiai jártasságot, biztosan beleakad az önszeretet témájába, valahol a motivációs előadók és a seregnyi önfejlesztő könyv között.

Az önszeretet valóban hasznos, de mit is jelent valójában?

Gesler Lili képe
Ellenőrzött szakember

A pánikkal szembe nézni- egy kliensem írása

A kognitív terápia egy megoldás orientált terápia, ami házi feladatokkal is jár. Kliensem házi feladata az volt, állítson össze, egy kis lépésekből álló reaális tervet, napról napra, hogyan juthat el bevásárolni. Mielőtt ide eljutottunk, sok mindent átbeszéltünk például, hogy hogyan lehet reálisan gondolkodni, ami inkább segíti őt, hogyan tudja légzéssel megnyugtatni önmagát, hogyan tud kapcsolódni a jelenhez és másokhoz, stb. Itt olvashatjátok a házi feladatát, ami nagyon tanúlságos, nagyon köszönök ezúton is, hogy közzé tehetem.

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

Munkapszichológia a jövőben

Klein (2018) szerint a munkapszichológia a jövőben jelentős átalakuláson fog keresztül menni. Ezek közül mutatok be párat:

Csiby Ágnes képe
Ellenőrzött szakember

Javíthatatlan Optimisták Klubja

Jean-Michel Guenassia: Javíthatatlan Optimisták Klubja c. könyve az 1960-as években játszódik Párizsban, ahol kelet-közép-európaiak egy csoportja beszélgetni, vitatkozni járt össze. „Semmit sem vettek komolyan és mindenből gúnyt űztek, legfőképpen önmagukból. … Sivár mindennapjaik ellenére nem voltak sem szomorúak, sem mélabúsak. Ellenkezőleg: állandóan humoruknál voltak, és olyan gondtalannak tűntek, mintha semmilyen emlék nem nyomasztaná őket.” Az éppen csüggedő, szorongó társaikat úgy bíztatták: „Életben vagy, használd ki, örülj neki!”

Pauljucsák Péter képe
Ellenőrzött szakember

Légy boldog! (De ne túl boldog...)

Egy amerikai pszichológiai kutatás (Illinois) nemrég érdekes megállapításokra jutott a boldogsággal kapcsolatban. A kutatást vezető professzor (Ed Diener) szerint a „mérsékelten” boldog (10 pontos skálán 8, 9 pontot bejelölők) résztvevők sikeresebbek az élet bizonyos területein, mint azok, akik a skála tetejére pozícionálják magukat. Ennek talán oka lehet, hogy az igazán boldog emberek kevésbé hajlamosak arra, hogy megváltoztassák viselkedésüket, vagy alkalmazkodjanak a külső változásokhoz, még akkor is, ha a rugalmasság előnyös lenne.

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

Miért nehéz hálát adni?

A pozitív pszichológia szerint a boldog, kiegyensúlyozott élet egyik alappillére a társas háló. Nap mint nap emberek között élünk, dolgozunk, interakcióba kerülünk velük, mégis nehezen fejezzük ki, ha valamiért hálásak vagyunk nekik. Annak ellenére, hogy a köszönet kifejezése igazoltan mindkét fél számára pozitív hatású, hangulatjavító, ez a szokás nem képezi a mindennapok részét.

Egy amerikai kutatópáros, Amit Kumar és Nicholas Epley arra volt kíváncsi, hogy miért alakult ez így.

Mráz Katalin képe
Ellenőrzött szakember

Kimerültség vagy valami más – hogyan ismerhetők fel a burnout jelei?

Újra itt a szeptember…Vége a nyaralásnak és elvileg feltöltődve, újult erővel kellene belevetnünk magunkat a munkába/tanulásba.

Csakhogy valami mégsem stimmel. Talán azt hitted, hogy a két hét nyári szabadság majd sokat segít és amíg távol voltál a munkahelyedtől valóban úgy tűnt, hogy nincs is semmi komoly probléma, menni fog ez és szeptembertől majd minden más lesz. 

De nem lett, sőt! Mintha még rosszabb lenne most, mint a szabadság előtt volt.

A burnout (kiégés) sokkal gyakoribb, mint gondolnánk. Igaz, hogy a rutin és a megszokás valamiféle biztonságot ad és kell is, hogy legyenek kialakult rutinjaink de ha ez a stresszes feladatok újbóli felbukkanását és folyamatos jelenlétét jelenti, az viszont már komoly probléma.

Oldalak