Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Blog

Pszichológus Blog

Szekeres Kristóf képe
Ellenőrzött szakember

A hűtlenséggel való megbirkózás: az önbecsülés enyhítő szerepe

Egy új tanulmány szerint az önbecsülés kulcsszerepet játszik a hűtlenség okozta lelki nehézségekben. Jelenlegi cikkemben ezeket a gondokat elemezzük.

A Personality and Individual Differences című folyóiratban megjelent kutatás betekintést ad a megcsalás mentális és érzelmi egészségre gyakorolt következményeire. Az eredmények azt mutatják, hogy a magas önbecsülés tompíthatja a partner hűtlenségének érzelmi következményeit.

Milyen hatása lehet a hűtlenségnek?

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

Vizsgaidőszak a karanténban - Motiváció 2.

Az elző részben megismerhettük a különböző motivációs állapotokat, és a motiváltságra ható két legfontosabb tényezőt, az önszabályozást és a pszichológiai szükségleteket. Most nézzük meg, hogyan fejleszthetjük ezeket!

Alapvető pszichológiai szükségleteknek a kapcsolódást, az autonómiát, és a kompetenciát tekintjük. Ha ezek a szükségletek hiányt szenvednek, az hatással lesz a motivációnkra is. Gondold át a következő kérdéseket a tanulásra fókuszálva!

Kapcsolódás:

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

Vizsgaidőszak a karanténban - Motiváció 1.

Önmagunk motiválása egyfajta önszabályozási, érzelemszabályozási készség. Mindemellett a céljaink elérésének kulcsa.

A motivációs állapotokat 6 csoportba leht sorolni, ezek fele szuboptimális, vagyis nem igazán boldogulunk vele. Vegyük sorra ezeket az állapotokat!

Az érdektelenség fázisában gyakorlatilag időpazarlásnak tartjuk az órákon való részvételt vagy a tanulás egészét. Nem találunk értéket ezekben a tevékenységekben, és előfordulhat, hogy túlterheltnek érezzük magunkat.

Sári-Kurán Zsuzsa képe
Ellenőrzött szakember

A párkapcsolatoknak is létezik természetes hullámzása

 

A párkapcsolatunk működése nem állandó, fejlődésen megy keresztül. Éppen úgy, ahogy az anya-gyerek kapcsolat. 

 

Vajon, hogy lehet az, hogy amíg sokan a munkában szuperül teljesítenek, sikeresek a hivatásukban, a párkapcsolatukban mégsem működnek jól?  Több kliensem meséli, hogy senki, de senki nem képes annyira felidegesíteni őket, mint a saját párjuk. Ezzel együtt természetesen senki, de senki nem képes olyan sebeket okozni nekik, mint barátjuk vagy barátnőjük.

 

Váradi J. Csilla képe
Ellenőrzött szakember

Stressz- és szorongáscsökkentő módszerek

Napjainkban a szorongás és annak túlságosan intenzív, vagy hosszan fennálló formája egyre több embert érint, esetenként különböző szomatikus megbetegedésekhez vezetve. Sokan nem is tudnak a betegségük hátteréről, tüneti kezelést alkalmaznak, illetve nem törődnek vele, vagy észre sem veszik, hogy szorongásuk állandó jelleget öltött, és már nem csak a „veszélyhelyzetekben” jelenik meg.

Pakai-Szűcs Réka képe
Ellenőrzött szakember

Tudatosság és önismeret, az egészségtudatos élet alapja

Egyre nagyobb teret hódít a lelki egészség megőrzése. Az egészségtudatosság már nem csak abban merül ki, hogy időt szentelünk a rendszeres mozgásnak és igyekszünk változatosan étkezni. A modern mozgásformák, illetve a bio, vegán, paleo és sok más új étrend elterjedése után végre elkezdtünk magunkra is figyelni. Nem csak kívül, hanem belül is. De valamiben még mindig nagyon le vagyunk maradva: továbbra sem beszélünk arról, ha pszichológushoz vagy bármilyen mentális segítséget nyújtó szakemberhez járunk.

 

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

A munkamánia

Ebben az időszakban egyre több szervezet és munkavállaló áll át a home office-ra. A home office során, könnyen elmosódnak a határok a munka és a magánélet közt. Ennek egyik oka, hogy a lakásunk válik az irodánkká, azaz megszűnik a fizikai távolság a két hely között, illetve adottá válnak a lehetőségek, ahhoz, hogy szinte bármikor éjjel és nappal, napi 24 órában dolgozhassunk. Ez viszont azt is magában hordozza, hogy életünk egyetlen fontos tevekénységévé a munka válik, ami könnyen munkamániához vezethet.

Fendrik Bertalan képe
Ellenőrzött szakember

Hogyan hozhatja ki a legtöbbet az online terápiából?

Mivel a legtöbb  személyes rendelés a járványügyi helyzet ideje alatt szünetel, így az online terápia egyre gyakoribbá válik, és a kutatások is azt támasztják alá, hogy ugyanolyan hatékony mint a személyes kezelés.

Iványuk Áron képe
Ellenőrzött szakember

Fogyás, kiegyensúlyozott étrend, placebo

Egy új kutatás bizonyítékot talált egy képzeletbeli, alacsony kalóriatartalmú étrend placebo hatásának létezéséről.

A Frontiers in Psychiatry új tanulmánya arra az eredményre jutott, hogy az alacsony kalóriatartalmúnak gondolt étrend betartása elősegítheti a fogyást. A vizsgálat résztvevői számára elegendőnek találták a fogyás eléréséhez az alacsony kalóriatartalmúnak vélt étrend placebo hatását, míg ugyanazon étrend betartása placebo hatás nélkül nem hozott jelentős eredményeket azon résztvevők számára, akik a kiegyensúlyozott étrendet követték.

Kiss Laura képe
Ellenőrzött szakember

Az egészségpszichológus tippjei: hogyan tartsuk meg a testsúlyunkat a karanténban? 2.

Az előző részben megismerhettük az önmegfigyelés eszközeit: megtudhattuk, hogyan számoljunk BMI-indexet, kiderült, hogy a mérleg kijelzőjén kívül, a derékbőségünket is érdemes lehet hetente figyelnünk és szempontokat kaptunk a táplálkozási napló vezetéséhez is. 

Most a hatékony célkitűzés lépéseivel, valamint néhány olyan egyszerű tippel ismerkedhet meg, melyek révén kordában tarthatja testsúlyát a karantén időszaka alatt.

 

Amit a sikeres célfelállításról tudni kell

 

Oldalak