Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Blog

Pszichológus Blog

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

Cyberchondria a pszichés elváltozások esetében

A 21. század egyik tipikus jelensége a cyberchondria, a fogalom az internetes öndiagnosztizálásra utal, vagyis arra, amikor egy tüntet alapján elkezdünk kutatni az interneten és rövid idő elteltével már szinte bizonyosan tudjuk, nekünk mi lehet a bajunk, melyik betegségben szenvedünk és ezt hogyan lehet meggyógyítani. Ez gyakorlatilag a hipochondria modern, online változata.

Adamik Eszter képe
Ellenőrzött szakember

Amikor nem jön a baba – A nehezített teherbeesés, meddőség pszichológiai háttere

Gyakori jelenség manapság, hogy a párok, házastársak megtervezik, hogy mikor szeretnének gyermeket, de a tudatos rákészülés ellenére mégsem következik be fogantatás.

Orvosi értelemben meddőségről vagy nehezített teherbeesésről abban az esetben beszélhetünk, ha rendszeres, fogamzásgátlás nélküli szexuális élet mellett több, mint egy év elteltével sem történik meg a fogantatás. A gyermekáldás elmaradása mögött számos biológiai ok húzódhat mind a férfi, mind pedig a női szervezetben. Jó hír, hogy a biológiai problémák jelentős részét az orvostudomány már tudja kezelni.

Bácsi Lajos András képe
Ellenőrzött szakember

Helyes önismeret, önértékelés

Sokan keresnek fel szorongásos panaszokkal, melynek alapja lehet a negatív önértékelés, ami rossz önismeretből is adódhat. Minden embernél eljön az idő az életében, mikor többet szeretne megtudni magáról arról, hogy miért gondolkozik így magáról, másokról. Nagyon fontos lenne megtudni, hogy milyen sorskönyvünk van, mit üzentek a szüleim nekem a nevemmel, milyen drive-ok vezérelnek, milyen erőforrásokkal is rendelkezem, kik támogatnak, milyen üzeneteket kaptam otthonról és milyen kötődést tudok kialakítani másokkal? Fontos lenne a családfán belüli kapcsolatok megértése is.

Jákli Fruzsina képe
Ellenőrzött szakember

A stressz kezelésének lehetőségei

Milyen módokon küzdhetünk meg a minket ért stresszhelyzetekkel?

Megküzdés = tudatos alkalmazkodás a megváltozott körülményekhez

Problémafókuszú megküzdés:

A stressz forrásának megszüntetésére irányuló tevékenységek. Több lépésben segíthet abban, hogy kezeljük az adott stresszort:

- probléma azonosítása: felismerjük az adott nehézséget; megfogalmazzuk, mi jelenti  a problémát

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

Az exorexia

A mai világban sokan nagyon keveset mozognak, tartósan fentálló mozgás szegény életmódot folytatnak. Az exorexia a súlyos edzésmániára utal, amikor az edzés a kliens számára egy nagyon erőteljes függőséggé alakul át, ezzel jelentős szenvedést okozva. Az exorexia egy testképzavar, ami mögött a túlzásba vitt sport áll. Viszonylag ritka zavarról van szó, a lakosság 0,3-0,5 százalékát érinti.

Gesler Lili képe
Ellenőrzött szakember

Hogyan mutasd ki az érzelmeid?

Vannak emberek, akiknek ez könnyebben míg másoknak sokkal nehezebben megy - a praxisomban inkább az utóbbival találkozom sokat. Egy új kapcsolat kezdetén, vagy akár már a meglévőkben, ha fontos nekünk a másik, akkor van néhány trükk, amivel a tudtára adhatod, hogy szereted. A képesség az érzelemkifejezésre az érzelmi intelligencia egyik alapeleme.

Néhány nonverbális kifejezési lehetőség:

1.Szemkontaktus

Mindannyian úgy vagyunk ezzel, hogy azoknak az embereknek, akikre figyelünk és fontosak nekünk szeretünk a szemébe nézni.

Csiby Ágnes képe
Ellenőrzött szakember

Miért könnyebb a rossz dolgokra gondolni, mint a jókra? 2.

Folytatjuk 2019. július 19-i cikkünket, amelyben arról volt szó, hogy agyunk és az evolúciós örökségünk „segíti” a negatív gondolkodást.

Hogyan tudnánk a pozitív érzelmeinket előtérbe helyezni?
Sok függ attól, hogy hogyan neveltek bennünket, mit tanultunk azoktól, akiknek a véleménye fontos számunkra és hogyan értelmezzük a tanításaikat.
És persze a legfontosabb az, hogy mindezek után vagy ellenére hogyan értékeljük magunkban az eseményeket, tapasztalatainkat.

Szekeres Kristóf képe
Ellenőrzött szakember

Kötődés és párkapcsolati elégedettség

Egy új kutatás összefüggést talált az emberek élettel való és a párkapcsolati elégedettsége, valamint a kötődési stílusa között. Kötődési stílusunk szerint különbözőek lehetünk: biztonságosan kötődők, bizonytalanul kötődők és elkerülők. Jelenlegi cikkemben ezeknek a tulajdonságoknak az összefüggéseit vizsgálom meg.

Kitartás és kötődési stílus

Adamik Eszter képe
Ellenőrzött szakember

„Nem vagyok elég szép, nem vagyok elég fitt, nem vagyok elég vonzó...” - Úton a pozitív testkép, önelfogadás és önbizalom felé

Itt vagyunk a nyár közepén, ami egyesek számára örömforrás, másoknál viszont a strandszezon a kellemetlen érzések, szorongás és szégyen melegágya is lehet, hiszen aktivizálhatja testünkkel kapcsolatos negatív gondolataikat, befeketítve a nyári kikapcsolódást. Gyakran környezetünk sem támogatja azt, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben: míg az elmúlt harminc évben az emberek átlag testsúlya megnövekedett, addig a női testideál egyre vékonyabbá vált, szinte elérhetetlen ideálképeket támasztva elénk.

Oldalak