Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Blog

Pszichológus Blog

Mráz Katalin képe
Ellenőrzött szakember

6 tipp a magasan funkcionáló szorongás kezelésére

Te is azok közé tartozol, akik mindig túlteljesítenek és a tökéletesnél nem szívesen adják alább? És úgy általában, igyekeznek mindig, minden helyzetben a maximumot kihozni magukból? Nem beszélve arról, hogy minden helyzetet feladatként élnek meg..

Pedig ez csak a jéghegy csúcsa, mert belül teli vannak bizonytalansággal és a jövővel kapcsolatos aggodalommal – amiből kifelé legtöbször semmi sem látszik.

Most néhány olyan trükköt szeretnék bemutatni, amelyek segíthetnek a szorongás mérséklésében és a „sosem elég jó, amit teszek” érzés tompításában.

Makai Nóra képe
Ellenőrzött szakember

A környezettudatosság pszichológiája

Napjaink egyik legmeghatározóbb kihívása életet adó környezetünk radikális átváltozása, illetve a változásból kialakuló krízis kezelése és a katasztrófa elkerülése. A környezettudatosság és -védelem napi téma a hírekben, a közösségi médiában és egyre inkább a politikában is - mégis, sokak számára érdektelen, fárasztó és kerülendő gondolat. Vajon milyen pszichológiai tényezők állnak a klímatudatosság kialakulása, illetve ennek hiánya mögött?

Miklovicz Anita képe
Ellenőrzött szakember

A gyerekkori agresszív viselkedés

A gyerekkori agresszív viselkedés megjelenésének okai:

Az agresszió megjelenésének okait több tényező befolyásolja. Megjelenésének egyik oka, hogy kevés idő jut a családban a gyerek személyiségére, érzelmeire, hiszen a szülő gyakran fáradt. A gyerek úgy érzi, nem értik meg, nem fogadják el otthon. A médiának is van negatív hatása: rossz szerepmodelleket állít, amelyeket a gyerek követ, továbbá azt sugallja, lehetünk sikeresek kitartás és tanulás nélkül is.

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

Élelmiszerfüggőség

Az élelmiszerfüggő személyek válogatás nélkül, jelentős mennyiségű élelmiszert fogyasztanak el (ételt és italt egyaránt), anélkül, hogy élveznék az ételek és az italok ízét, vagy észlelnék a telitettség érzetét. A függőség legfőbb tünete, hogy az érintett személyek nem tudják kontrolálni az étkezésüket, és csak akkor tudják abba hagyni, amikor fizikai fájdalmat kezdenek érezni, amihez erőteljes diszkomfort érzet is társul. A falási rohamok szélsőséges estekben akár több órán keresztül is tarthatnak. Ez a fajta függőség, hosszútávon súlyos elhízáshoz vezet.

Horváth Viola Hanga képe
Ellenőrzött szakember

Kérdések, amiket ne szalassz el megkérdezni egy állásinterjún

Általában egy állásinterjú előtt szoktunk szembesülünk azzal, hogy fogalmunk sincs mire kell számítani, és hogyan kell viselkedni egy meghallgatás során. Se általános iskolában, se egyetemen nem esett szó erről, miközben elég meghatározó eseményről van szó. Egyrészt 1-1,5 óránk van megmutatni a legjobb oldalunkat, és interjúrutin hiányában, könnyen a stressz áldozatává válhatunk, ami ronthatja a teljesítményünket.

Bácsi András képe
Ellenőrzött szakember

Kapcsolatfüggőség

Mindenkiben megvan az igény arra, hogy legyen társa, akivel megoszthatja élményeit, akire támaszkodhat, aki szereti, a kérdés viszont az, hogy milyen esetben beszélhetünk függőségről? Azaz bármilyen rossz is a kapcsolat, sokan akkor is ragaszkodnak a másikhoz, csak azért, hogy elkerüljék a kínzó egyedüllétet. Sok esetben akár önértékelésük csökkentése árán is meg kívánják őrizni a kapcsolatot a függő személyek.

Szekeres Kristóf képe
Ellenőrzött szakember

A párkapcsolatok 4 fő alappillére

Egy nagyon gyakori kérdés, amit a klienseimtől kapok az az, hogy „Milyen egy egészséges kapcsolat?” Nagyon sokaknak ez szinte rejtélyszámba megy, mert még akár felnőttkorukig (~30) sem tapasztaltak olyat, hogy milyen is egy egészséges kapcsolatban élni. Cikkemben az egészséges párkapcsolat fő alapjairól olvashat.

A válasz egyszerre bonyolult és egyszerű is. Egyszerű, mert leírni nem különösebben nehéz, bonyolult, mert megvalósítani annál inkább. Szerintem négy alappillére van egy egészséges párkapcsolatnak: Biztonság, Bizonyosság, Láthatóság és Nyugalom.

Domján Mónika képe
Ellenőrzött szakember

Luxus-e az önismeret?

Sokszor találkozom azzal a kifogással, hogy „nekem nincs pénzem, időm pszichológushoz járni”, nemrég egy cikkben olvastam valakitől, hogy „egy budai öröklakás árát elköltötte már a terápiáira”. Bevallom, rosszul érintett az a gondolat, hogy az általam nyújtott szolgáltatás, amelyben nagyon hiszek, és amelyre úgy tekintek, mint a világ jobbításáért végzett tevékenységre - valójában csak egy kevesek számára megengedhető, öncélú „hobbi”. De most nem arról akarok írni, hogy miért érint érzékenyen egy ilyen kijelentés, bár önismereti szempontból roppant hasznos ezt végiggondolnom.

Szajli Claudia képe
Ellenőrzött szakember

Öt hatékony módszer a stressz oldására

Az élet számos területén ér minket stressz. Például szinte elképzelhetetlen egy munkahely stressz nélkül, vagy egy-egy családi-, párkapcsolati probléma, mely nagyfokú stresszt vált ki belőlünk. Van, hogy úgy érezzük felemészt minket. Fontos azonban tisztáznunk magunkban, hogy nem a stresszt kell elkerülnünk, hanem inkább meg kell tanulnunk kezelni azt.  Cikkemből megismerhet néhány módszert, melyet hatékonyan alkalmazhat a stresszel szemben.

Csiby Ágnes képe
Ellenőrzött szakember

Maximalizmus – áldás, vagy átok? II. rész

Folytatjuk 2019. június 8-n közzétett cikkünket.

Segíthet-e magán a maximalista?

Igen, segíthet. Tanulja meg a feladatokat delegálni, másoknak átadni – a munkahelyén és a családban egyaránt. Nem baj, ha az eredmény nem lesz tökéletes. Az sem baj, ha a kollégáját, vagy a családtagot kell megkérni, hogy kicsit javítson a munkáján. Az esetek többségében a delegált munka eredménye egyre jobb lesz és egyre több ideje szabadul fel a delegálónak.

Oldalak