Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A Yin és Yang filozófiája életvitelünkben

Negrea János képe
Ellenőrzött szakember

A keleti filozófiában ismert Yin és Yang olyan elemek, melyeket a nyugati ember is sikeresen elsajátíthat és alkalmazhat a mindennapi életében ha megérti és áthelyezi a gyakorlatba. Létezik már több olyan keleti szemléletmód ami a mi gondolkodási stílusunkra lett lefordítva, de valójában a keleti bölcsektől származik.

A Yin és Yang energiák gyönyörű metaforája életvitelünknek, segít megmutatni a legbelső lényünk működését, hogyan tudjuk játékossá tenni az élet által nekünk szánt kihívásokkal való megküzdést.

A Yin és Yang a taoista világképből származik és a legegyszerűbb módját mutatja meg annak, hogyan választódik az egységes erő két, egymást kiegészítő ellentétpárrá. Nappal és éjszaka, fent és lent, könnyű és nehéz.

Ezek a jelenségek szimbolikus nyelven lettek megjelenítve, viszont a legtöbbünkkel előfordult már, hogy nagyon nehéz és kilátástalan helyzetbe kerültünk, máskor pedig extázisban szárnyaltunk és könnyen vettük az éltet akadályait. Ami fontos lehet , hogy azokban a szélsőségesebb helyzeteken elfelejtettük egy pillanatra, hogy ezek az ellentétek valójában ugyanannak az egységes energiának a polarizált részei. Sokunknak voltak pillanatai amikor nem láttuk hogy merre kell elmozdulnunk és mit kell tennünk ahhoz, hogy kikerüljünk a gödörből. De „minden rosszban van valami jó” - és ez tényleg így van, csak ezt abban a helyzetben nehéz volt észrevenni és nem tudtuk mi kezdjünk vele, mert a kétségbeesés és tanácstalanság erősebb volt annál, minthogy elfogadjuk a helyzetet, azt, hogy a jelen pillanat ez egységnek csak egy változata, az egyik végletéhez közeli átmeneti állapot. De hogyan is tudnánk értékelni az élet remek és nagyszerű pillanatait, ha nem ismerjük az árnyoldalait is? Ha jól emlékszem egyszer egy tibeti szerzetes mondta: „aki nem kóstolja meg a keserűt, nem tudja meg milyen az édes ”.

Mindkettőre, a Yin-re és Yang-ra is szükségünk van, ahhoz hogy megtudjuk pillantani a lényeget illetve hogy rálássunk az egységre, magunkra és azokra a jelenségekre melyek velünk történnek.

Nem létezhetnek tehát egymás nélkül és ezzel együtt elválaszthatatlanok is. A kérdés csak az, hogyan tudjuk átvinni a gyakorlatba ezt a szemléletmódot, hogyan tudjuk látni a megnyilvánuló egységet akkor is, ha egy bizonyos helyzetünk vagy állapotunk látszólag megnehezíti ezt.

Ahelyett, hogy még jobban belesüllyednénk egy számunkra kedvezőtlen állapotba, érdemes tudatosítunk magunkban hogy ez lehetőség és kihívás az élettől a megküzdésre. Ha nagyon sok Yang energiával bírunk egy helyzetben, amiben nagyon aktívak vagyunk, építünk, túlórázunk, keményen teljesítünk akkor érdemes egy idő után megtanulnunk elengedni magunkat, elsajátítani azokat a készségeket melyek segítenek minket az ellazulásban, hogy el tudjuk magunkat tudatosan engedni (Yin energia). Ugyanúgy, hosszan tartó csökkent üzemmódunk és alacsony aktivitásunk egy idő után Yang energiát igényel, asszertivitást, kezdeményezést, akár többlet erőbefektetést egy adott helyzeten.

Valahogy a tapasztalat azt mutatja, hogy ez a fajta változás a két állapot között mindenképp bekövetkezik. Ha akarjuk, ha nem. Abban viszont, hogy hogyan tudjuk megélni a változásokat és hogy mennyire kerülünk szélsőséges helyzetbe attól is függ, hogy mennyire figyelünk és tudatosítjuk magunkban a folyamatot. A Yin és Yang energiával töltött állapotok tartalmaznak egy kisebb részt a másikéból is. Nem valószínű hogy létezik végtelen boldogság állapot egy életen keresztül, mint ahogyan az sem hogy nagyon fájdalmas és hosszan tartó helyzetekben ne lenne kiút.

Nincs olyan az életben, hogy csak felfelé megyünk a hegyen és soha többé lefelé nem, de ha megjegyeztük az utat, már könnyebb dolgunk lesz és élvezhetjük a csúcsok és völgyek közötti ösvényeket.