Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A Xanax és a terápia

Gesler Lili képe
Ellenőrzött szakember

Előre kell bocsájtanom, hogy ez a cikk nem a Xanax gyógyszer, vagy annak szedése ellen szól. Különösen fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a gyógyszeres terápia sok esetben feltétlenül szükséges és semmiképpen nem tanácsolom, hogy az orvos által javasolt gyógyszeres terápián bárki, az orvossal való konzultáció nélkül változtasson!Az elmúlt pár nap egyik vezető híre volt, hogy egy rövid időre hiánycikk lett a Xanax egyik fajtája, a nyelv alá helyezhető – Xanax SL (sublingualis) 0,5 m tabletta. Ez a gyógyszer pánikrohamokat gyorsan enyhítő, szorongásoldó, görcsoldó, izomlazító és gyártója szerint akár húsz perc alatt képes elmulasztani a fellépő rohamot. A Xanaxot úgy írják fel sajnos sok esetben az orvosok újra és újra, hogy szinte egyetlen kérdést sem tesznek fel a páciensnek, és nagyon sok alkalommal a "beteg" ragaszkodik mereven, hogy minél előbb megkapja a receptjét. Mindig fontos tisztázni, hogy a kliens jár-e terápiára, illetve keres-e olyan megoldásokat, amelyek - amennyiben ez egyáltalán lehetséges - nem gyógyszeres úton segítenek abban, hogy jobban legyen.

Jó esetben az orvos elmagyarázza a páciensnek, hogy a gyógyszer a szimptómákat redukálja, de a problémáit nem kezeli. Tehát tisztázzuk azt most, hogy a problémák, konfliktusok kezelésében a terápia segíthet. Például, egy ismerősöm múltkor kibökte, hogy ő bizony éjjel ha nem tud elaludni, (mert folyton forog az agya) bekap egy Xanaxot. Megtanítottam neki, hogy egy egyszerű ám nagyon hatékony légzésgyakorlattal, hogyan tudja magát megnyugtatni. Léteznek különféle technikák, ilyen például az autogén tréning, vagy a Jacobson-féle progresszív izomlazítás melyek elősegítik a fizikai relaxációt és az ellazulást. A test és a lélek egymásra hat, így az ember valóban megnyugszik. A kulcs ahhoz, hogy valakinek ne pörögjön az agya folyton, illetve tudja a problémáit kezelni egy csodálatos technika, azaz terápia, mely ugyanúgy elsajátítható, mint egy idegen nyelv, tulajdonképpen egyben egy életszemlélet is:  ez a kognitív terápia. Ezt a terápiát Aaron Beck és Albert Ellis fejlesztette ki, mára a világon rengeteg kutatás támasztja alá a kognitív terápia hatékonyságát a szorongásos problémák és a depresszió kezelésében is.

Mit jelent a kognitív viselkedésterápia?

Ötvözi a gondolataidat vizsgáló kognitív terápiát és a cselekedeteidet vizsgáló videlkedésterápiát.

A terápia szó hallatán talán arra gondolsz, hogy egy díványon fekve egy szemüveges emberhez beszélsz, és miközben te a gyerekkorodról mesélsz neki, ő az álmaidat analizálja.

A KVT egy nagyon gyakorlat-orientált beszélgetésterápia, amely adott célokra fókuszál, leginkább a jelenre és az arra hatással lévő kérdésekre összpontosít.

A KVT arra az elméletre épül, hogy az, ahogy egy adott helyzetről gondolkodunk, hatással van arra, ahogyan viselkedünk és érezzük magunkat;

Ha egy szituációt negatívan értelmezel, akkor valószínűleg rossz érzéseket tapasztalsz, amelyek miatt egy adott módon fogsz viselkedni.

Például odaégeted a vacsorát, és lehet, hogy ettől negatív dolgokat gondolsz magadról, például úgy érzed, hogy értéktelen vagy, és ez oda vezethet, hogy máskor már főzni sem akarsz. Vagy meghívnak a barátaid egy buliba, de rossz előérzeteid vannak, ettől lehet hogy félelem lesz benned, emiatt lemondod a bulit, és inkább itallal vagy drogokkal próbálod a szituációit megoldani.

Az idő múlásával, hetek, hónapok, évek alatt a gondolkodásmódnak, az érzelmeknek és a viselkedésnek ez a ciklusa olyan sokszor ismétlődik, hogy szokássá válik.

Egyre inkább elkerülöd a kellemetlennek tűnő szituációkat, vagy automatikusan magadat hibáztatod, ha valami nem megy jól.

És minél többször teszel így, a helyzet annál rosszabb lesz.

A kognitív terapeuta segít megtörni ezt a kört, segít megtalálni azt, hogy milyen negatív gondolatok, érzelmek, cselekedetek okozzák azt, hogy nem érzed jól magad.

Megtanít arra, hogyan tudod megváltoztatni negatív gondolkodásmódodat, viselkedésedet, és ettől jobb lesz a kedved.

Ez a terápia szinte minden problémánál alkalmazható.rövid távú terápia, de sok munkával is járhat, és házi feladatot is kapsz.

Ahhoz, hogy megtapasztald a változást, gyakorolnod kell mindazt, amire a terapeutád megtanít.

Az is lehet, hogy a KVT nem neked való. Akkor próbálj ki más módszert.

 

Problémakör: