Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Vizsgaidőszak a karanténban - Motiváció 2.

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

Az elző részben megismerhettük a különböző motivációs állapotokat, és a motiváltságra ható két legfontosabb tényezőt, az önszabályozást és a pszichológiai szükségleteket. Most nézzük meg, hogyan fejleszthetjük ezeket!

Alapvető pszichológiai szükségleteknek a kapcsolódást, az autonómiát, és a kompetenciát tekintjük. Ha ezek a szükségletek hiányt szenvednek, az hatással lesz a motivációnkra is. Gondold át a következő kérdéseket a tanulásra fókuszálva!

Kapcsolódás:

  • Ki(k)től tudok segítséget kérni, ha elakadok?
  • Ki az, akitől tanulhatok?
  • Kik mutatnak nekem jó példát?
  • Kivel oszthatom meg a nehézségeimet vagy a sikereimet?

Autonómia:

  • Miben van döntési lehetőségem?
  • Mi az, ami csak rajtam múlik?
  • Mit tudok tenni a célom érdekében?
  • Milyen tényezőket tudok megváltoztatni, befolyásolni jelenleg az életemben?

Kompetencia:

  • Milyen eredményeket értem el az elmúlt időszakban?
  • Mire vagyok büszke?
  • Mi az, amit mások irigyelnek tőlem?
  • Miben fejlődtem?

 

Most nézzük meg, hogyan tudjuk az önszabályozásunkat fejleszteni!

  1. Gyakoroljuk a tudatos jelenlétet!
  2. Azonosítsuk be az értékrendünket!
  3. Fogalmazzuk meg az elhatározásunkat!
     

Ezekre a látszólag egyszerű kérdésekre érdemes időt szánni. 1-2 órába is beletelhet, mire sorra vesszük őket, de mindenképp megéri :) Az ideális motiváltsági állapot eléréséhez "jóban kell lenni önmagunkkal" és az aktuális élethelyzetünkkel, ismerni kell a céljainkat, és fontos, hogy szem előtt tartsuk őket.