Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Veszekedni szabad!

Lindák Linda képe
Ellenőrzött szakember

Nagyon sokszor hallom azt a panaszt, hogy „megromlott a kapcsolatunk, állandóan csak vitatkozunk”. A vita, veszekedés azonban önmagában még nem baj. Nem létezik olyan párkapcsolat, ahol nincsenek konfliktusok. A boldog és boldogtalan házasságok között az a különbség, hogy előbbiek tudják kezelni ellentéteiket, míg utóbbiak nem.

Nem véletlenül írtam, hogy kezelni és nem azt, hogy megoldani. Ugyanis olyan konfliktusok is lehetnek egy párkapcsolatban, amelyeket nem lehet megoldani, el kell fogadni és együtt kell velük élni. Ezek általában a házastársak személyiségbeli eltéréseiből vagy életvitelükből adódnak.

Konfliktus leggyakrabban akkor keletkezik egy kapcsolatban, amikor a pár tagjai viselkedésükkel akadályozzák a másik igényeinek érvényesítését, vagy ha az értékrendjük különböző. A konfliktusokat érdemes felvállalni, hisz így juthatunk el a probléma megoldásához. Azonban sokszor rosszul kezdünk neki. Mikor kezeljük rosszul konfliktusainkat?

  • Ha nem csinálunk semmit, amikor kellene. Tagadjuk, hogy problémánk van, megsértődünk, a másikat támadjuk, lehurrogjuk, kioktatjuk, vagy nem merünk szembesülni a helyzettel.
  • Akkor cselekszünk, amikor nem kellene. Ezekben az esetekben ott látunk megoldást, ahol valójában nincs. Elmenekülünk a helyzetből, pl. szakítunk, elköltözünk, ahelyett, hogy megbeszélnénk a problémát.
  • Nem a megfelelő szinten cselekszünk. Nem értjük meg, hogy mi mozgatja valójában a másikat, elbeszélünk egymás mellett.
  • Mindenáron el akarjuk dönteni, hogy kinek van igaza.

Egy párkapcsolati vitában azonban valójában senkinek sincs igaza, állítja Gottman (2016) amerikai párterapeuta. A lényeg, hogy tudjunk kompromisszumot kötni. Olyan megoldást keressünk, ami mindkét félnek kielégítő! Ennek eléréséhez tartsuk be a következő szabályokat:

  • Bánjunk egymással tisztelettel!
  • Igyekezzünk nyugodtak maradni! Ha elszabadulnak az indulatok, függesszük fel a vitát!
  • Törekedjünk partnerünk meghallgatására és megértésére! Figyeljünk oda arra, hogy valójában mit mond a társunk!
  • Képzeljük magunkat a másik helyzetébe!
  • Legyünk együttműködőek, nyitottak! Ismerjük el saját felelősségünket a helyzet kialakulásában!
  • Kerüljük a másik minősítgetését! Ne kritizáljuk partnerünket! Panaszkodni szabad, de kritizálni tilos! (pl.: Idegesítesz! helyett mondjuk azt, hogy Idegesített, hogy tegnap elkéstél a vacsoráról!)
  • Vádaskodás helyett én-üzeneteket használjunk! (Megbántottál. helyett Rosszul esett, hogy…)
  • Tudjunk megbocsátani! Engedjük el régi sérelmeinket!
  • Ismerjük be, ha mi hibáztunk!

Ha mindezekre odafigyelünk, sokkal nagyobb az esélye, hogy sikeresen, mindkét fél megelégedésére zárjuk le vitáinkat.