Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Változtass tudatosan! (1. rész)

Negrea János képe
Ellenőrzött szakember

Mivel maga a stressz kezelése is legalább részben tanult viselkedési minta, ezért a tanulási folyamatot és a már megtanult sémákat befolyásolhatjuk. A jelenlegi működésünk minősége fogja meghatározni azt, hogy mennyire alakul ki a krónikus stressz. Pontosabban ez azt jelenti, hogy a megoldás a jelenben van és nem a múltban vagy a jövőben. Azok legfeljebb úgy viszonyulnak a jelenhez, mint a lábjegyzetek az olvasmányhoz.

A stressz néhány alapvető sémája:

Különböző szinteken jelenik meg - mentális (gondolkodási), érzelmi és fizikai (testi). Ezen szintek bármelyikén tudjuk kezelni a stresszt, különböző mértékben és hatékonysággal. Bármelyik szinten bekövetkező változás hatással van a többire is. Biztosak lehetünk benne, hogy a pozitív gondolatok és jövőkép kellemesebb érzésekkel töltenek el minket, és az izmaink illetve inaink is lazábbak, mint amikor hosszabb távon szorongunk. Ez esetben ugyanis hamarabb befeszül a testünk (beáll a vállunk), ami rossz érzés, létrehoz egy feszülést, ami zavar minket és így tovább. Valójában ez egy ördögi kör, amiből kiléphetünk, ha a fent említett szint valamelyikén tudatosan dolgozunk.

Önmegfigyelés:

Kezdetnek nagyon fontos, hogy minél alaposabban megfigyeljük magunkat különböző helyzetekben:

A családban, munkahelyünkön, amikor a barátainkkal vagyunk, illetve amikor egyedül. Ilyenkor fontos megragadni azokat a pillanatokat és helyzeteket, amikor azt vesszük észre magunkon, hogy idegesek vagyunk vagy félünk/szorongunk, valamiért stresszelünk, valami negatívan hat ránk. Ebből nagyon sokat tanulhatunk egyébként is, tudatosodhat, hogy hogyan működünk különböző szerepekben és mennyire tudunk kezelni más és más helyzeteket.

Néhány megfigyelhető viselkedési minta:

Félelem, szorongás, negatív érzelmek tapasztalata a másokkal folytatott interakcióban (kollégák, barátok, család) vagy az egyedüllétben.
Hamar elveszítjük az egyensúlyt, amikor váratlanul, hirtelen történik valami.
Nehezen tudunk figyelni egy adott feladatra, hamar elkalandozunk, elvonódik a figyelmünk.
Nem tudunk kikapcsolódni illetve alvási nehézségeink vannak.

Tipp!

Tartsunk egy rövid szünetet!

Ha önmagában nem is elég, egy nagyszerű első lépés arra, hogy megállítsuk a stressz-mintákat, megtörjük a már kialakult ördögi kört. 5 perc is elég, ha leülünk valahová és megfigyeljük a légzésünket illetve az érzéseinkre fókuszálunk, így nem adunk energiát a külső stresszt okozó tényezőknek. Természetesen azok folyamatosan megpróbálják elrabolni a figyelmünket, nehéz lesz csak és kizárólag magunkra figyelni. Ez nem is sikerül elsőre, ami normális dolog, hiszen gyakorolni szükséges, mint bármi mást, amiben fejlődni akarunk. De ha csak néhány pillanatig is sikerült kikapcsolni magunkat a külvilágtól, érezni fogjuk a változást.