Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Változtasd meg a szokásaidat és megváltozik az életed

Mráz Katalin képe
Ellenőrzött szakember

Hogyan függ össze a boldogság és a változás? A tartós változás a pici, apró, mindennapi szokások szintjén kezdődik. Hiszen ha jobban belegondolsz, akkor tulajdonképpen a napi rutinjaink nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy milyen lesz az életminőségünk.

Miért ragaszkodunk annyira a szokásainkhoz?

Ennek evolúciós alapja van és egészen régre nyúlik vissza. Az agyunk ugyanis szeret hatékony lenni, hiszen ez volt az életben maradásunk kulcsa. Ahhoz pedig, hogy ez megvalósuljon szükség volt/van bizonyos rutinok kialakítására. Azaz arra, hogy néha automata üzemmódban is meg tudjunk tenni dolgokat. Ami sokszor nagyon hasznos – például, amikor nem gondolkodunk el minden egyes fogmosásnál magán a folyamaton – mert időt és energiát spórolunk meg vele. Vannak viszont olyan szokásaink, automatikus cselekvéseink amik szintén biztonságot és megnyugvást adnak, ám egyáltalán nem támogatnak akkor, amikor a cél a változás lenne. 

Ezért fontos, hogy felismerjük melyik az a szokás, amelyik már nem visz  előre. Tulajdonképpen ez lenne a tudatos jelenlét gyakorlásának lényege is: vedd észre, hogy mikor nem válik hasznodra a robotpilóta üzemmód és térj vissza a jelenbe. Ismerd fel, hogy ezek az automatikus cselekvések olyan szokások, amelyeket meg tudsz változtatni.

Tartós változás = új szokások

Egy szokás kialakulásához és automatikussá válásához három dolog kell:

  • egy kiváltó inger;
  • egy rutin, egy automatikus cselekvés, amit ismételgetünk;
  • és a ‘jutalom’, amit a szokás gyakorlásából fakad  (hiszen ilyen mindig van, nem véletlenül ragaszkodunk bizonyos rossz szokásainkhoz).

Vegyük példának azt, amikor valaki abban a pillanatban amint hazaérkezik leül a kanapéra, bekapcsolja a tévét és nassolgat valami finom (és feltehetően egészségtelen:) dolgot. Ebben az esetben a kiváltó inger a hazaérkezés, ahogy benyit a lakásba és a nappaliban meglátja a tévé képernyőjét. A rutin, az automatikus cselekvés az, ahogyan a távirányító után nyúl és bekapcsolja a tévét – hiszen ez az a szokás, amit kevés kivételtől eltekintve nap, mint nap ismételget. És most jön a legizgalmasabb rész: a jutalom:) A tévézés megnyugtatja, elfeledteti vele a napi stresszt, a kis csokis nasi pedig még némi endorfint is termel, amitől boldogabbnak érezheti magát. Végre nem kell a napi problémákkal foglalkozni, és ez nagyszerű!

Csakhogy….Csakhogy ez a szokás nemhogy nem visz közelebb a célhoz, vagy az áhított életmódváltáshoz, hanem egyenesen káros is.

Mert a tévézés közbeni nassolgatás olyan, mint egy ‘helyi érzéstelenítés’, átmeneti enyhülést ugyan ad, de hosszú távon nem jelent megoldást. Hiszen rögtön utána kezdődik a lelkiismeretfurdalás, az ‘utálom magam, hogy megint a tévé előtt ülök és semmi értelmeset nem csinálok’ érzés.

Szokásaid hatalma

A cél az, hogy felismerd milyen hatalma van a szokásaidnak az életed felett. Ha ezt sikerül belátni, akkor felismered azt is, hogy melyik az a szokásod amelyik nem támogat a céljaid elérésében és ezeket a rossz szokásokat szép lassan új, jobban működőkre cserélheted!

Mi a változás titka? Az, hogy megváltoztatod a kiváltó ingert, a rutinszerű cselekvést és a jutalmazást. Vagyis új szokásokat vezetsz be. Ehhez sokszor (némiképp) meg kell változtatni a környezetedet olyanra, ami támogatja az új és hatékonyabb szokásaidat.(Az előző példánál maradva mondjuk a tévét a nappaliból száműzöd a hálószobába, vagy munka után nem egyenesen hazamész, hanem elmész edzeni egyet.) 

Vagy megkérdezheted magadtól, hogy a jutalom, amit a régi szokás adott elérhető-e más úton is? Az előző példánál maradva lehetne-e a stresszt más módon is csökkenteni? Lehetne-e a nassolás helyett más módot találni arra, hogy megnyugtasd magad?

Változás kis lépésekkel = nagy siker

Számtalan kutatás bizonyítja, hogy ha kitartóan, nap mint nap egy-egy apró lépést teszünk a sikereink érdekében akkor hatalmas eredményt érhetünk el! Tehát a lényeg a kitartás és a folyamatos gyakorlás. Hiszen a változás nem a kanapén ülve és gondolkodva fog bekövetkezni hanem akkor, amikor ténylegesen akcióba lépsz és nap, mint nap teszel is a sikerért!

„A siker nem más, mint néhány egyszerű szokás, amit nap, mint nap megismétlünk.” – Jim Roth

Nem beszélve arról, hogy amikor bevezetsz egy új szokást és ki is tudsz tartani, mellette az rengeteg önbizalmat ad és a boldogság – szintedet is emeli.

Hogyan alakíts ki új szokásokat?

Az első lépés mindenképpen az, hogy nézd végig az életednek azt a területét, amelyen leginkább változtatni szeretnél.

Azután pedig gondold végig, hogy milyen szokásaid vannak ezen a területen. Most még a jó és a rossz szokásokat is leírhatod. Utána pedig nézd végig, hogy melyik az a szokás, amelyik nem támogat abban, hogy olyan életet élj, amilyet szeretnél.

Lépésről lépésre a változás felé

Tegyük fel, hogy szeretnéd, ha kevésbé lennél elakadva azzal kapcsolatban, hogy mit kezdj az életeddel. A napjaid teljes összevisszaságban telnek, úgy érzed, hogy semmire sincs időd. Néha azt gondolod, hogy a legnagyobb baj a munkáddal van, néha elbizonytalanodsz ezzel kapcsolatban is. Felmerül a kérdés, hogy változtass állást vagy maradj a régi helyeden? Teljes a káosz és a zűrzavar, és sehogysem tudsz dönteni.

Első lépésként gondold végig, hogyan telik egy napod! Mivel kezded például a reggelt? Azzal, hogy nézegeted a facebook hírfolyamot? Mennyi idő megy el ezzel? Mi lenne, ha ehelyett valami más reggeli rituálét választanál? Például egy rövid, ötperces reggeli meditáció, amely megerősít abban, hogy ’elég vagy, jó vagy’ – így máris több önbizalommal indulna a napod. Lehet, hogy utána jobban tudnál figyelni is és észrevennéd, hogy tényleg a munkahelyeddel van-e baj, és valóban itt van-e az ideje a változtatásnak. Vagy ahogy végignézed a napodat azt veszed észre, hogy minden délután bemész egy bevásárlóközpontba és órákig nézelődsz, tulajdonképpen mindenféle cél vagy eredmény nélkül. Tudod, hogy ez nem jó, mégis kikapcsol és meg is nyugtat. Mi lenne ha ehelyett más szokást választanál? Olyat, ami kikapcsol ugyan, de egyben fel is tölt és hasznosabb, mint a plázában való sétálgatás.

Mi van akkor, ha nem tudom pontosan, hogy mi a célom?

Lehet, hogy eleinte csak azt érzed, hogy nem jó úgy ahogy van és változtatni szeretnél valamin. Eleinte lehet, hogy nincs is meg kristálytisztán, hogy mi az a cél, ami felé tartasz, hogy pontosan min akarsz változtatni. Nem is feltétlenül kell, hogy meglegyen – hiszen ehhez mindenáron ragaszkodni nagyon görcsös és erőltetett lenne. Menet közben úgyis kiderül majd!

Inkább az lenne a gyakorlat lényege, hogy felismerd azokat a szokásokat, amelyek inkább elszívják az energiádat, mintsem feltöltenének, továbbá kimerültté és fáradttá tesznek. Mert ezek azok, amelyeket érdemes megváltoztatni, lecserélni olyanokra, amelyek valódi jutalmat jelentenek. Ezáltal pedig erősödik az önbizalmad, ami – még ha néha nem is közvetlenül – hozzásegít a céljaid eléréséhez is.

Kezdheted a végéről, a jutalom oldaláról is és felteheted magadnak a kérdést: milyen más (konstruktívabb) módon érhetném el ugyanezt az érzést? (Például azt, hogy megnyugodjak egy stresszes nap után.)

Nem baj az sem, ha felkészülsz arra, hogy eleinte nem lesz könnyű és biztosan sok ellenállás lesz benned az újjal kapcsolatban. De ez teljesen természetes, hiszen az agyunk szeret ragaszkodni a bevált dolgokhoz még akkor is, ha ez nem szolgál a javunkra.

Mennyi időt vesz igénybe a változás?

Azt szokták mondani, hogy minimum 21 nap kell, hogy valóban hozzászokjunk és az életünk része legyen. Szerintem ez nem feltétlenül igaz mindenkire, és minden helyzetben. Sokszor ennél kevesebb is elég, sokszor jóval több idő kell, hogy bekövetkezzen a változás. Leginkább attól függ, hogy mennyire régi az a beidegződés, szokás amit megpróbálsz megváltoztatni, illetve, hogy mennyire nehéz vagy bonyolult az új szokás.

Ezért hát kezdj neki még ma! Figyeld meg a napjaidat, gondold végig, hogy mivel telik az időd. Szedd össze, hogy milyen szokásaid vannak, amiket ideje lenne megváltoztatni és találd ki a lépéseket amelyek az új szokás bevezetéséhez szükségesek! 

Ha pedig szívesen olvasnál arról, hogyan tűzz ki megvalósítható és reális célokat, akkor ebben a cikkben találsz rá néhány tippet.