Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A változókor a férfiak esetében

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

A férfiak a halálukig nemzőképesek maradnak, ennek ellenére a változókor őket is eléri. Férfiak esetében a változókor a 40 – 60 as években kezdődik el, ami mögött hormonális változások állnak. Az érintett személyek gyakran számolnak be hőhullámokról, alvászavarról, illetve vérnyomás ingadozásról. A háttérben az áll, hogy el kezd csökken a tesztoszteron termelés. A tesztoszteron szint csökkenése sokkal lassabban, illetve fokozatosabban következik be, mint a nők esetében az ösztrogén szint zuhanása. A hormon szint csökkenésével egyidőben visszaesik a nemi vágy és ezzel párhuzamosan megváltozik a közérzet és a pszichés működés is. A tünetek és azok intenzitása egyénenként nagyfokú változékonyságot mutatnak. A főbb tünetek az alábbiak:

  1. A libidó csökkenése, és ezzel párhuzamosan redukálódik a szexuális teljesítőképesség is.
  2. Gyakori hőhullámok, erőteljes izzadás.
  3. Az izom tömeg csökkenésével párhuzamosan, hízás tapasztalható.
  4.  Ingerlékenység.
  5. Alvászavar.
  6. Hangulati instabilitás.
  7. Depresszió.
  8. Koncentrációs problémák.
  9. Csökken mind a fizikai, mind a lelki teljesítőképesség.

Az előbb említett testi és lelki tünetek, nagyon erőteljes hatást gyakorolnak a férfi énképére, számos esetben önértékelési zavart okozhatnak, illetve megjelenik a kapuzárási pánik. A kapuzárási pánik leginkább azzal függ össze, hogy az érintett személy munka teljesítménye és szexuális teljesítménye is szignifikánsan csökken. Gyakori jelenség az erre adott rossz válasz, amikor az illető a korábban kialakult kapcsolatait felbontja, újakat keres. Ez igaz lehet a munkahelyi, a szakmai és a családi kapcsolataira is. Ezek a változások általában, ritkán hozzák meg a remélt sikereket, rövid időn belül visszatérnek a panaszok.

A panaszok csökkentésére rendelkezésre áll gyógyszeres kezelés, valamint pszichológiai tanácsadás. Ezek mellett fontos, hogy az érintett személy kezdjen el életmódot változtatni, mivel ezzel redukálható a tünetek intenzitása, valamint lassítható a folyamat. Az alábbi tanácsok, valamint praktikák segíthetnek:

  1. Párkapcsolati és családi problémák rendezése.
  2. Próbálja meg a munkahelyi stresszt csökkenteni, akár pozíció váltással, illetve kevesebb túlórával.
  3. Hosszútávú célok megfogalmazása és követése. Ezeket érdemes mind a szakmai, mind a magánéletben megfogalmazni.
  4. A helyzet áttekintése és reális érétkelése. (Ehhez nyugodtan kérdezzük meg a minket ismerő barátainkat, ők hogyan látnak minket).
  5. Rendszeres és intenzív testmozgás, esetlegesen ehhez kapcsolódóan diétás ételek fogyasztása, vagy az étkezési szokások teljes megváltoztatása.

Hollósy-Vadász Gábor

Problémakör: