Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Újratervezés 7 lépésben

Mráz Katalin képe
Ellenőrzött szakember

Bárkinek eljöhet az életében olyan időszak, amikor felmerül a kérdés:

 

–        valóban azt a munkát végzem, ami nekem való?

–        azt tanulom, ami érdekel?

–        már egy ideje egy helyben toporgok, nem lenne ideje váltani?

–        van-e perspektíva a kapcsolatomban/kapcsolataimban?

És ahogy ezt végiggondolod egyre inkább kezded azt érezni, semmi sem jó úgy, ahogy van. Hogy már régen nem itt kellene tartanod. Ha már dolgozol akkor hirtelen értelmetlen és elpazarolt időnek érezheted, amit eddig eltöltöttél a munkahelyeden.  Ha még tanulsz, vagy éppen most diplomáztál akkor is lehet hasonló érzésed: az, hogy hiábavaló 3-5-X évet szántál annak a tanulására, ami valójában nem is érdekel.

Gyakran előfordul ilyesmi, nem vagy egyedül ezzel. És ha éppen egy ilyen helyzetben vagy, akkor sem kell elkeseredned, pláne nem szabad hagynod elhatalmasodni a ’semmire nem vagyok jó’ érzést.

Helyette inkább gondold végig:

1.     Mi történik ha a jelenlegi helyzetben maradsz?

Tegyük fel, hogy nem szereted azt a munkát, amit csinálsz (vagy az iskolát, ahova jársz). Persze nem feltétlenül kell száz százalékosan szeretned de azért jó, ha inkább szereted, mint nem:) Szóval mekkora ellenérzéssel mész be reggelente?

Próbáld meg kideríteni, hogy az ellenérzésed a tevékenységnek (egyetemistáknak: szaknak, amin tanulsz) szól inkább, vagy a körülményeknek? Ha az derül ki, hogy egyáltalán nem érdekel amit csinálsz és az a kilátás, hogy évekig ezzel kell még foglalkozni szinte ijesztő akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy merre tovább. Lehet, hogy egy egészen más területen kellene kipróbálnod magad? Vagy tanulni valami mást? Vagy tartani egy kis szünetet és időt szánni az önismeretre és a saját utad megtalálására?

Ha viszont inkább a körülményekkel van baj, akkor gondold végig, hogy azokon hogyan lehetne változtatni. Lehetnek ezek egészen egyszerű dolgok..Például maga a munka tetszene, de nem érzed jól magad a jelenlegi kollégákkal. Ilyenkor lehet, hogy érdemes ugyanazon a területen keresni egy másik munkahelyet.

2.     Hogyan látod magad a következő években?

Tegyük fel, hogy nem változtatsz semmit és maradsz a jelenlegi helyzetedben. Milyen lenne az életed fél év/egy év/tíz év múlva? Próbáld meg elképzelni. Tetszik amit látsz?

Lehet, hogy az derül ki, hogy most éppen nehéz (mert egy hajtós időszak van a munkában vagy a suli nem könnyű) de hosszabb távon mégis érdemes lenne folytatni. Mert később jobb lesz, mert megéri, mert amúgy ezt szeretnéd csinálni, stb..

De ha nem lelkesít, hogy a távolabbi jövőben is azzal foglalkozz amivel most akkor szinte biztos, hogy érdemes elgondolkodni a változtatáson.

3. Kezdd kicsiben a változást

Lehet, hogy már nagyjából ki is találtad, hogy mit szeretnél. Ilyenkor először nagyon izgatott leszel, tervezgetni kezdesz és minden erőddel beleveted magad a megvalósításba. Csakhogy nem számoltál a nehézségekkel. És azonnal akartál mindent. Ilyenkor szinte törvényszerű, hogy nagyon hamar belefáradsz és akár fel is adod.  És visszatérsz a régi életedhez és marad minden úgy, ahogy volt.

Ahhoz, hogy ezt elkerüld, kezdd kicsiben! Tegyél egy kicsi lépést minden egyes nap a változásért. Lehetnek ezek apróságok is: például ne mondj fel azonnal a munkahelyeden de járj el mellette olyan előadásokra, amik érdekelnek és közelebb vihetnek a célodhoz. Vagy ha a munkakörülményeken változtatnál és van lehetőség arra, hogy egy-két napot otthonoról dolgozz akkor azt is kipróbálhatod!

Ha pedig iskolát váltanál akkor ne hagyd ott azonnal a jelenlegit, hanem nézz utána az átjelentkezési lehetőségeknek.

4. Először koncentrálj a „mit”-re és csak később a „hogyan”-ra

Mert ha elkezdesz a ’hogyan’-on gondolkozni, akkor előfordulhat, hogy csak a nehézségeket fogod észrevenni. És midenféle forgatókönyvet elképzelsz, amelyek mind-mind teli vannak akadályokkal.

Most viszont még nem ennek van itt az ideje. A kezdeti szakaszban nem szabad nagyon előre tervezgetni, elég haa következő lépést tudod és közben arra koncentrálsz amit el szeretnél érni. Hiszen hogyan is tudnád most előre megmondani, hogy mi lesz majd egy év múlva? Vagy azt, hogy később milyen nehézségek lehetnek? Lehet, hogy nem is lesznek vagy nem is úgy következnek be, mint ahogy most elképzelted. Szóval próbáld meg áttenni a jelenbe a fókuszt és arra koncentrálj amit el szeretnél érni. És kezdj el apró lépéseket tenni érte.

5. Legyél nyitott az új lehetőségekre is

Nézz körül a világban, tájékozódj, inspirálódj. Ne vess el egy lehetőséget csak azért, mert még nem próbáltad, mert eddig nem jutott eszedbe vagy mert a barátaid azt mondják, hogy ez úgysem fog működni. Ahhoz, hogy valami újba tudj kezdeni ki kell alakítanod egy újfajta gondolkodásmódot is és ezt leginkább úgy tudod megtenni, ha nyitottá válsz olyan lehetőségekre, amelyek korábban elkézelhetetlennek tűntek. És nem számít, hogy ki mit gondol róla, ha neked érdekes valamiért akkor nézz utána, próbáld ki.

6. Tanuld meg elengedni a dolgokat

Ne mondogass magadnak olyan ‘negatív mantrákat’, hogy  „ha nem jött be az előző dolog, akkor ennek most már működnie kell” vagy „nem próbálkozhatok éveken át”. Hidd el, az útkeresés bátor dolog és annak legalább olyan fontos része az, hogy felismered és elfogadod azt, ami neked nem működik és ahhoz nem ragaszkodsz görcsösen.Csinálj egy  nagytakarítást az életedben – lehet ennek része egy tényleges rendrakás a szobádban de még inkább az, hogy abbahagysz egy olyan tevékenységet, ami már régóta nem okozott örömöt.

7. Néha állj meg és tekintsd át az eddigieket

Ha már elkezdtél valamilyen irányban változtatni akkor időről-időre állj meg és gondold végig, hogy merre tartasz most? Abba az irányba haladnak a dolgok, ahogyan és amit elképzeltél? Vagy újra kell tervezni mert közben változott a véleményed és most már máshogy szeretnéd? Az sem baj… A lényeg, hogy időnkánt gondold végig hol tartasz, mi a fontos és utána ehhez igazítva tervezd meg a következő pici lépést, a kövekező napra:)

És végül: figyelj oda magadra

Mind a testi, mind a lelki egészségedre. Hiszen ezzel teszel a legtöbbet magadért. Ahhoz, hogy meg tudd valósítani azt, amit szeretnél nagyon fontos, hogy te magad jól legyél, hogy odafigyelj a szervezeted jelzéseire. Ha lazítanál, lazíts, pihenj! Akkor tudsz majd az élet bármilyen területén is jól működni ha megadod magadnak a lehetőséget a töltődésre, arra, hogy időnként egy kicsit kikapcsolj, félretedd a dolgokat és csak magadra figyelj.