Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Újévi fogadalmaink

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

Pár nap és itt az újév, annak az ideje, hogy újévi fogadalmakat tegyünk. Sokak életében az újév első másodperce szimbolikus újrakezdést jelent, amikor elhatározzuk, hogy ebben az évben minden máskép lesz, mint a korábbi esztendők során. Pl. ebben az évben minden héten legalább négyszer elmegyek sportolni, vagy ebben az esztendőben helyrehozom a kapcsolatomat a házastársammal stb. A fő kérdés, mit fogunk tapasztalni január végén, tényleg minden erőnkkel azon vagyunk-e, hogy helyre hozzuk a kapcsolatunkat, vagy tényleg eddig elmúlt négyhétben minden egyes héten legalább négyszer sportoltunk. A legtöbb ember (tisztlelet a kivételnek!) az új évi fogadalmainak a nagy részét nem tartja be. Arra kérdésre, miért nem sikerül betartani ezeket, rengeteg válasz adható. A legtöbb esetben a cél megválasztása is már problematikus, hiszen gyakran az újévi fogadalmak nem reális célokra irányulnak, ami szinte predesztinálja az egyén bukását, ráadásul igen sokszor nem is vagyunk tisztában azzal, hogy a kívánt állapot eléréséhez, milyen lépésekre van szükség, illetve azok milyen pszichés és fizikai erőforrásokat igényelnek. A lentebb pár hasznos technikát írok le, amelyek segíthetnek, abban, hogy az újévi fogadalmainkat meg tudjuk valósítani.

  1. Az újévi fogadalmaink reális célokra fókuszáljanak, azaz olyan célokat tűzzünk ki, melyek a jelenlegi testi, pszichés, egzisztenciális stb. keretek között nagy valószínűséggel megvalósíthatók, pl. ha korábbi életünkben sok-sok éven át nem sportoltunk, akkor ne várjuk el magunktól, hogy egy évvel később mi már Spartathlont fogunk nyerni. (A Spartathlon a világ egyik legnehezebb ultramaratoni futóversenye, a sportolók összesen 246 kilométert küzdenek le). Inkább azt tűzzük ki célul, hogy minden hónapban többet fogunk futni, mint az azt megelőzőben.
  2. Ha egy rossz szokásunkon szeretnénk változtatni, akkor mérjük fel, becsüljük meg, hogy ez mekkora erőfeszítésbe fog nekünk kerülni. Gyakran alábecsüljük a szokásaink erejét, ezért vesztjük el a csatát, szinte már akkor, amikor kitaláltuk, hogy min szeretnénk változtatni. Egy szokásunknak, vagy egy tulajdonságunknak a megváltoztatása felnőtt korban már komoly erőfeszítést és gyakran rengeteg időt vesz igényben. Emiatt hagyjunk magunknak időt, nem feltétlenül szükséges, hogy az adott tulajdonságot egy éve alatt változtassuk meg lehet, hogy csak hosszabb idő alatt sikerül. Ezzel számoljunk a célok meghatározásánál.
  3. Ne egy grandiózus fogadalmat tegyünk, hanem inkább gondoljuk végig, mit szeretnénk elérni, ahhoz milyen lépések szükségesek. Inkább azt határozzuk el a nagy és távoli fogadalom helyett, hogy miden nap teszünk valamit és megvalósítjuk azokat a lépéseket melyek a nagy cél eléréséhez vezetnek.

Hollósy-Vadász Gábor