Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

ÚGY KÉRDEZZ, HOGY FELELJEN!- Kulcskérdések iskolás gyerekekhez

Malindovszkyné Nádai Ivett képe
Ellenőrzött szakember

Mi volt ma a suliban?- kérdi az apa a fiától. Semmi- mondják gyakran a gyerekek. A szülőként bár talán kimerült, lehet, hogy nehéz napja volt, mégsem adhatja fel ennél a pontnál!

A jól irányzott kérdésekkel nélkülözhetetlen információk birtokába juthatunk. Kiderül, hogy utódunk jó jegyet vagy beírást kapott. Vinni kell a pénzt a kirándulásra.Elhagyta a tornacipőjét és az esernyőjét.

Esetleg fény derül rá, hogy piszkálják a többiek a szemüvege miatt és  ezért nem akarja hordani. Amiatt szomorkodik, mert megjegyzéseket tesznek a hajára, alakjára.

Gyakorló szülőként bizonyára többször sikerült már szóra bírnia gyermekét. Talán épp azzal, hogy másképp kérdezett, nézőpontot váltott.

Összegyűjtöttem néhány kérdést, melyek segítik a beszélgetést, erősíthetik a jó viszonyt szülő és gyermek között.

A legfontosabb, hogy legyen valóban kíváncsi.

Hallgassa végig gyermekét, figyeljen oda rá.

Ne vágjon a szavába.

Ez bármely korosztálynál beválik!

Érdemes konkrét dologra rákérdezni. Arról könnyebb mesélnie a fiatalnak.

  • Mi volt a mai napodban a legjobb?

Ne ítélkezzünk! Az ember az őszinte válasz után elfogadást, megértést vár, de semmiképp nem ledorongolást. Ítélkező mondatok után legközelebb nem avat be a titkaiba, élményeibe.

  • A mai napodban mi volt a legrosszabb?

Ezt elég csak akkor feltenni, ha látjuk, hogy valamiért szomorú a gyerekünk. Türelmesen várjuk a választ. Ha órákig nem érkezik felelet, érdemes megismételni a kérdést.

  • Kisebbektől érdemes megkérdezni, hogy ki mellett ültél az ebédlőben?
  • Vagy nagyobbaktól lehet kérdezni, hogy kivel utaztál hazafelé?

A gyerekek kapcsolatairól sok minden kiderül ilyenkor. Például: Hogy vannak-e barátai, és az is, mennyire szoros barátságok ezek.

  • Könnyű vagy nehéz dolgokat tanultatok ma a suliban?

Fény derül a gyermek érdeklődési körére. Ha ítélkezés nélkül hallgatjuk meg, akkor arra is, mi az erőssége. Szerencsé esetben szégyen nélkül beszámol arról is, anmiben ügyetlennek érzi magát.

  • Mi újság a tanár nénivel/bácsival?

A pedagógussal a jó kapcsolat meghatározó, hiszen ő képes motiválni a gyermeket. Ezt a viszonyulást nem csupán fogadóóra vagy szülői értekezlet előtt lehet hasznos tudni.

  • Milyen programok lesznek a suliban?

Egy iskolai fotózásra, ünnepélyre így derülhet fény, ahova nem mindegy hogyan engedjük el a gyereket. A lényeges események persze az értekezleteken elhangoznak, de a meglepetések száma így csökkenthető. Egy farsangra, sportversenyre pedig lesz idő felszerelést beszerezni.

  • Kivel játszottál vagy kivel beszélgettél ma?

Hallgassuk végig, lássuk meg, mi fontos a gyerkőcnek. Ha a baráti társasággal szemben van véleményünk, tapintatosan fogalmazzunk. A megértés és következetes, higgadt vélemény erősíti a bizalmat. A tiltás, kiabálás titkolózást és bezárkózást eredményez!

  • Van valami házid, amiben tudok segíteni? Kikérdezzelek?

A szülői segítség gyakran felső tagozatban, de kamasz korban is jól jöhet.

12 év felettiekhez:

  • Van egy jó kis történetem számodra, akarod hallani? De én is kérek egyet cserébe!
  • Mi volt a legviccesebb vagy legérdekesebb dolog, amit ma láttál, hallottál?
  • Van-e valamilyen terv a barátaiddal a héten vagy a hétvégére?
  • Mi volt a legizgalmasabb téma, amiről ma hallottál? Mi volt a legunalmasabb?

Azok a szülők, akik érdeklődve kérdeznek, türelmesen meghallgatják gyermeküket, következetesen határozottan, ám higgadtan mondják el a véleményüket a feszült helyzetekben bizalmat és jó kapcsolatot várhatnak jutalmul!