Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Túlterheltség, avagy mit tehetünk ez ellen? Mikor iktassunk be különórákat?

Kapuvári Virág képe
Ellenőrzött szakember

A pszichológiai fáradás mindenkit érintő jelenség. Bizonyos idő után lankad a figyelem. Abból lehet látni, hogy egy kisiskolás elfárad, ha  a tanulási kedv csökken, a tanórán látható figyelem terjedelme, tartóssága nem annyira intenzív, mint a tevékenység elején. Ennek következtében teljesítményproblémák léphetnek fel. Előfordulhat ezesetben, hogy valaki a képességei alatt teljesít, nem azért, mert gyenge az intellektusa, hanem figyelmi teljesítményének nem megfelelő szintje miatt az intellektusa sem úgy funkcionál, mintha a figyelem rendben lenne.  A túlterheltség abban látszik, hogy megjelenhet egy ellenérzés az iskola iránt, esetleg fokozottabb a szorongás, amely különböző szomatikus tünetekben ölthet testet. Ilyen stressztünetek a szaborább szívverés, a tenyér izzadása,  has, gyomor fájdalma, gasztrointesztinális tünetek fellépése iskolába lépés előtt, kedvetelenség, érdeklődés csökkenése. Amennyiben valaki egy-egy területen tehetséges, láthatóan ügyesebb sportban, művészetekben és mindebben jól érzi magát, nagyobb a tanulási kedve, iskolai motivációja a tehetségdiagnosztika után következhet a tehetségfejlesztés.  Ezekben az esetekben érdemes különórákra járatni a gyermekünket, de figyeljünk, hogy ez ne menjen a pihenés, illetve kisebb korban a játék rovására.