Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

További egyszerű tippek a mentális egészség fejlesztéséért

Jákli Fruzsina képe
Ellenőrzött szakember

Kedves Olvasók,

a korábbiakban bemutattam 5 tippet, amelyek napi szinten alkalmazhatóak a mentális egészség fejlesztése érdekében.

További 5 ötletet szeretnék most megosztani az alábbiakban:

1) Környezetünk– ha a környezetünkre nézve rossz érzés fog el bennünket, az nem fog segíteni abban, hogy jobban érezzük magunkat.

- Használjunk olyan illatokat, tárgyakat, hangokat amelyek segítenek kikapcsolódni, kellemes érzéssel töltenek el bennünket

2) Aktív kapcsolódás – könnyű abba a hibába beleesni, hogy ha úgy látjuk, nem tudunk elég időt szakítani a hobbinkra, akkor nem is érdemes belekezdeni

- ha csak rövid időt is tudunk erre szánni, minden napba iktassunk be valamit, amit szívesen csinálunk

- akár csak napi 10 perc is segíthet abban, hogy a napirendünk, ritmusunk változatosabb legyen

- gondoljuk át, mitől szokott jobb kedvünk lenni, mi segít kikapcsolódni?!

o Ez a lista mindenkinél máshogy nézhet ki – néhány ötlet, mi kerülhet rá:

o Sétálni, olvasni, felhívni egy barátot, meginni egy kávét/teát a szabad levegőn, megnézni egy sorozatrészt, jógázni)

3) Relaxáció – a relaxációs tevékenységek célja a gondolatok lenyugtatása, az elme és a test pihentetése, tehát ez is egyfajta kikapcsolódás, de kevésbé aktív módon

- Autogén tréning, progresszív relaxáció, vezetett imagináció (pl.:biztonságos hely), relaxációs zene

- Az itt és most helyzetére való fókuszálást segítheti az alábbi gyakorlat:

o Nevezz meg 5 dolgot, amit látsz magad körül

o Nevezz meg 4 dolgot, amit hallasz magad körül

o Nevezz meg 3 dolgot, amit meg tudsz tapintani a környezetedben

o Nevezz meg 2 illatot, amit érzel

o Nevezz meg 1 dolgot, amit meg tudsz ízlelni

4) Stresszkezelés – annak elfogadása, hogy a stressz napi szinten jelen lehet életünkben, a szituációk kezelése a mi feladatunk:

1. Felismerni és elfogadni, hogy mik azok, amiken tudok változtatni, és mi az, amin nem?

2. A feladatra nem akadályként, hanem tényezőként tekinteni. Utóbbin át lehet jutni, kihívásként lehet rá tekinteni.

3. Olyan tevékenységek végzése, amik pozitívan érzelmeket váltanak ki.

4. Aktivitás, cselekvések – amikor valamilyen okból kifolyóan a jelenlegi helyzeten nem tudunk (még) változtatni, érdemes más tevékenységre fordítani figyelmünket, hogy később visszatérhessünk a frusztrációt okozó helyzet megoldásához.

5. Mindfulness – Itt és most – Mik az opcióim a jelen helyzetben, hogy megküzdjek a felmerülő nehézséggel, és mit tudok tenni, hogy a következőkben jobban érezhessem magam?

5) Kapcsolatok – a társas támogatásnak kiemelt jelentősége van a közérzetünk alakulásában – akár társaságkedvelő, akár introvertáltabb beállítottságú személyről is legyen szó

- Olyan személy(ek), akiket fel lehet keresni egy érzelmileg terhelő időszakban is

- Akik bevonhatóak az aktív kikapcsolódás keretein belül közös tevékenységekbe - közös élmények átélése