Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A testmozgás javítja a memóriát és fokozza az agyi véráramlást

Iványuk Áron képe
Ellenőrzött szakember

Egy tanulmány kimutatta, hogy egy egy éves edzésprogramnak milyen előnyei vannak az idős emberek számára, a demencia kialakulásának kockázatával kapcsolatban.

A tudósok rengeteg bizonyítékot gyűjtöttek a testmozgás és az agy egészségének összefüggéseiről, amelyek szerint a fizikai állóképesség fenntartása javíthatja a memóriát. De mi is történik edzés közben, ami kiváltja ezeket a hatásokat? Az UT (University of Texas at Austin) új kutatása egy éves agyi változásokat térképezett fel aerobic edzések után, amely során fontos folyamatokat fedeztek fel: a sportolás serkenti a véráramlást az agy két kulcsfontosságú régiójában, amelyek a memóriával kapcsolatosak. A tanulmány kimutatta, hogy ez a véráramlás segíthet az emlékezetzavarral küzdő idős embereknél is javítani a kogníciót (emlékezést is felölelő gondolkodási folyamat). Ez a megállapítás a tudósok szerint az Alzheimer-kórt érintő jövőbeli kutatásokhoz vezethet.

“Lehet, hogy egy nap kifejlesztünk egy gyógyszert, vagy egy eljárást, amely biztonságosan irányítja a véráramlást ezekben az agyi régiókban” - mondja Binu Thomas, az UT tudományos munkatársa a képalkotó eljárás területén. “De most kezdjünk a megfelelő stratégiák feltárásával annak érdekében, hogy elősegítsük az Alzheimer-kór tüneteinek megelőzését vagy késleltetését. Sokkal többet kell tudnunk az agyról és az öregedésről.”

Véráramlás és memória

A Journal of Alzheimer Disease-ban közzétett tanulmány 30 résztvevővel dokumentálta a hosszú távú memória és az agyi véráramlás változásait, akik közül minden személy 60. életévét betöltött, vagy annál idősebb volt, valamint memória problémával küszködött. A résztvevők fele 12 hónapon keresztül aerobic testgyakorlatokon vett részt, a másik fele pedig csak nyújtó gyakorlatokat végzett.

A testgyakorlatos csoport 47 %-os javulást mutatott a memória pontszámokat illetően egy év elteltével, míg a nyújtó csoport minimális változást ért el. A testgyakorlatos csoport agyképe megnövekedett véráramlást mutatott a cingilus elülső kéregbe és a hippokampuszban - idegi régiókban, amelyek fontos szerepet játszanak a memória működésében, amikor nyugalomban voltak, tehát a vizsgálat elején és végén.

Más tanulmányok dokumentálták kognitív szempontból a normál felnőttek számára az edzésprogram előnyeit, ideértve Thomas korábbi kutatásait is, amelyek azt mutatták, hogy az öregedő sportolók jobb véráramlást produkálnak, mint az ülő idős felnőttek. Az új kutatás azonban még jelentősebb, mivel hosszabb időn keresztül mutat javulást az Alzheimer-kór szempontjából magas kockázatú felnőtteknél.

“Megmutattuk, hogy még akkor is, amikor az emlékezetünk elhalványul, akkor is tehetünk valamit azáltal, hogy az aerobic testmozgást beépítjük az életmódunkba” mondja Thomas.

Megerősített bizonyítékok

A demenciával kapcsolatos beavatkozások egyre sürgetőbbek: több, mint 5 millió amerikai szenved Alzheimer-kórban és ez 2050-re várhatóan a háromszorosára fog nőni.

A legújabb kutatások segítettek a tudósoknak jobban megérteni a betegség molekuláris eredetét, beleértve a 2018. évi felfedezést az UT Southwestern Peter O’Donnel Jr. Brain Institute-tól, amely isegíti az állapot észlelését még a tünetek megjelenése előtt. Ennek ellenére a demencia megelőzésének vagy lassításának kutatására költött több milliárd dollár nem eredményezett megbízható kezelést.

Egy 2018-as tanulmány kimutatta, hogy az alacsonyabb fizikai állóképességgel rendelkező embereknél az agyban a létfontosságú idegrostok gyorsabban romlanak, például az úgy nevezett fehér állomány. A tavaly előtt közzétett tanulmány kimutatta, hogy a testmozgás pozitív összefüggésben van a hippokampusz lassabb romlásával.

Ami a véráramlás fontosságát illeti, Thomas szerint ez valamikor más stratégiákkal kombinálva is felhasználható az enyhe kognitív károsodásban szenvedő emberek agyműködésének megőrzésére.

“Az agyi véráramlás a rejtvény része és ezt tovább kell folytatnunk” - mondja Thomas. “De már elegendő adatot tudunk ahhoz, hogy tudjuk, a fitneszprogram elindítása egész életen át hasznos lehet az agyunkra és a szívünkre is.”

via sciencedaily