Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A teljesítmény miatti szorongás iskolás korban

Kálmán Judit képe
Ellenőrzött szakember

Sok gyermek fél az iskolai kudarcélménytől. Legtöbben pontosan meg sem tudják fogalmazni, hogy mitől tartanak, de szemmel láthatóan szorongva mennek reggel iskolába. Ha a szüleik kérdezik őket a problémájukról, általában azt felelik, hogy attól félnek, valami nem fog sikerülni nekik azon a napon. 

Sajnos, ha a szorongás oka megfoghatatlannak tűnik és állandósulni látszik, a folyamat ördögi körré válhat. Nehez kilépni belőle, hisz a félelem miatt romlik a teljesítmény, a sikertelenség megtapasztalása pedig még erősebb szorongást von maga után. Szülőként érdemes tehát a szorongás első jeleire felfigyelni, és megelőzni a negatív lelkiállapot tartóssá válását.

A teljesítményszorongás legtöbbször azokra a gyermekekre jellemző, akik számára fontos, hogy jó eredményt érjenek el az iskolában, és a céljuk elérése érdekében szorgalmasan tanulnak. Elvileg nem lenne okuk a félelemre, mégis szorongást kelt bennük az iskolai közeg. 

Hasonlóképp izgalomban töltik azok a gyermekek is a napjaikat, akik valamilyen tanulási nehézséggel küzdenek és teljesítményük elmarad a társaikétól.

Mitől szoronghat az iskolás gyermek?

  • Félelem attól, hogy nem felel meg a szülei illetve a tanárok által állított követelményeknek
  • Túlzott elvárások támasztása önmagával szemben (maximalizmus)
  • A tökéletességre való törekvés (perfekcionalizmus)
  • Félelem a társak megítélésétől (kinevetik, kicsúfolják)
  • Félelem a szégyentől (rossz válasz esetén a tanár megszégyenítheti)

Mit tehet a szülő?

Az iskolások szorongását a szülők is csillapíthatják azzal, ha rendszeresen beszélgetnek gyermekükkel a félelmeikről. Fontos, hogy éreztessék, az elfogadásuk nem a teljesítményhez kötött, akkor is szeretik őket, ha rosszabbul teljesít az iskolában.

Ha a gyermek a feladatai megoldásában túlzott tökéletességre törekszik, általában önértékelési gondok is lehetnek a probléma hátterében. Az ilyen gyermek nem tudja megbocsájtani magának a legkisebb tévedést sem, és bűntudatot érez, ha nem sikerül a saját elvárásai szerint teljesítenie. Ebben az esetben fontos, hogy a szülő igyekezzen megtudni, miért nem elviselhetők a gyermeke számára az apróbb tévedések sem. 

Ha a tanuló gyengébb osztályzatot szerez, a leszídás csak tovább ronthatja a helyzetét. A szülő haragja a gyermeket védekezésre készteti, igy nem a kudarc okainak felkutatására koncentrál, hanem arra, hogy megmagyarázza a rossz érdemjegy jogtalanságát. Másokat hibáztat, bűnbakot keres és a legközelebbi alkalommal igyekszik inkább eltitkolni a kudarcélményét szülei előtt. 

 

Az iskolai siker titka

A tanulók iskolai sikeréhez legtöbbször szükség van a szülő támogatására is. Ha úgy érezzük, túl nagy nyomás nehezedik gyermekünkre, ismerjük fel azokat a jeleket, amelyek arra utalhatnak, hogy esetleg túl sokat követelünk. Elvárásainkat igazítsuk gyermekünk életkorához és képességeihez. Ha jó tanulmányi eredményt ér el, dicsérjük meg teljesítményéért, de ne keltsük benne azt a benyomást, hogy csak akkor szeretjük, ha jól tanul.

Ha gyermekünk nehezen veszi rá magát a tanulásra, inkább szamítógépezik vagy telefonozik helyette, kérdezzük meg tőle, miben tudnánk segíteni neki. Alakítsunk ki vele együtt egy megfelelő napirendet, melyben megvan az ideje a tanulásnak és a kikapcsolódásnak is.

Ha szülőként úgy érezzük, a segítségünk nem elegendő ahhoz, hogy gyermekünk iskolai szorongásait csökkentsük, kérjünk külső segítséget. Beszélgessünk a problémáról a gyermek tanáraival, illetve kérjük pszichológus támogatását.

A cikket írta: Kálmán Judit, tanácsadó pszichológus

Problémakör: