Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Szeretteink a nagy TÚLÉLŐK

Malindovszkyné Nádai Ivett képe
Ellenőrzött szakember

"TEDD AZT, AMITŐL FÉLSZ , S A FÉLELEM TOVATŰNIK." (Dale Carnegie)
Megszólal Louis Armstrong What a Wonderful World című száma. A testvérem, akivel gyerekkorunkban együtt játszottunk és civakodtunk köszönővirágot nyújt át szüleimnek. Az ő Nagy Napunk a miénk is… Apukám pár hete még kórházban volt, de talpra állt. Anyukám pedig mosolyog, pedig apa miatt nem egy álmatlan éjszakája volt. Örülünk egymásnak és húgomék boldogságának.

Hála és felszabadultság! Ezekért az emlékezetes, nagy pillanatokért érdemes élni. Kivárni őket azonban nem könnyű. Főleg a szürke hétköznapokon nem. Felkelünk, dolgozunk, pörgetjük a mókuskereket, egy kicsit egymás agyára megyünk. Az elmúlt hetek eseményeire visszatekintve kikristályosodott bennem, hogy nehéz türelmesen és békében kivárni a boldog pillanatokat. Következetesen tenni értük még nagyobb kihívás. Óriási önkontrollt és higgadtságot feltételez.

Elégedetlenség, morgás, kritika, semmiségből kreált hisztik, panaszkodás és aggodalmaskodás. Emberpróbáló ám ezeket kizárni. Nehéz. Bevallom, nekem is az. Sokszor ezek töltik ki az űrt.
Nincs igazán mély problémánk? Csinálunk. Ha őszinték vagyunk magunkkal bevallható, hogy időről időre vitákat generálunk. Gyakran csak utólag vesszük észre, mi is történt.

Mérgelődünk, mert nem zárta be az ajtót a párunk. Dühöngünk, mert az újonnan rendelt bútorunk nem olyan tökéletes, mint ahogyan azt vártuk. Elégedetlenek vagyunk, mivel túl sok vagy túl kevés a munkánk. Idegeskedünk, mert gyerekünk szobája olyan mintha bomba robbant volna. Panaszkodunk amiatt, hogy kevesebbet látjuk a szeretteinket, barátainkat, mint szeretnénk. Aggodalmaskodunk, hogy a tennivalóink sorának soha nincs vége vagy, mert nincs időm filmet nézni az egyéb programok mellett.

Ezek mind lényegesek lehetnek. Nem az életünk múlik rajtuk, ám időnként mégis úgy éljük meg!
Vannak időrabló emberek, akik előszeretettel panaszkodnak. Rágódnak, ismételgetik, mi zavarja őket. Megoldás azonban nem születik. Halogatás, kifogások sora változtatás nélkül.
Felesleges időpocséklásnak tűnik, mégis inkább időhúzás. A saját idő kitöltése történik itt!

Aztán egy nap jön egy éles helyzet!
Egy valódi probléma. Nem úgy értem, hogy a többi nem az. De amikor igazán forró helyzet van, akkor nincs idő panaszkodni, körmöt rágni, ujjat tördelni. Akkor a tettek beszélnek. Cselekszünk, hogy változzon a helyzet. Hogy optimálisan alakuljon, túléljük és megoldjuk. Ilyen egy hirtelen jött betegség, baleset, egy munkahely váltás, egy új gyermek érkezése, egy költözés kivitelezése, egy válási procedúra lezárása.

MEG KELL OLDANI! A lehető legoptimálisabb döntést megtalálni az adott helyzetben.

Összefogni, felemelni a telefont, beszélni az illetékessel, utánajárni, letisztázni, kifizetni, kideríteni. Aztán pihenni, felkelni és menni. Ilyenkor a pozitív hozzáállás, bizakodás, érett, felnőtt, higgadt hozzáállás segít leginkább. Kiborulás, kétségbeesés, nagy sírás – rívás helyett igenis fel kell venni a kesztyűt és harcolni. Jelen lenni, és amint lehet pihenni és visszatöltődni.

Aztán mikor ismét nyugalom költözik az életünkbe, jobban értékeljük azt. Egymást is. A túlélt élet értékesebb?! Ilyenkor gyakran változik a fontossági sorrend! Egy ölelésben, tekintetben, fél szóban ott van ilyenkor minden érzésünk.

NAGY FORDULÓPONTOK! Ilyenkor gyakran megfogalmazódik az „életmódváltás” igénye! Elköltözök, leszokok, leadom, ott hagyom, elkezdem, befejezem… Azonban következetesen kitartani a konkrét változtatás mellett igazán emberpróbáló és kínlódással teli.

Mikor újra elindul a „verkli” jelöljünk ki emlékeztetőket! Lassítsunk! Hiszen az életet habzsolva fel sem tűnik, micsoda értékek vesznek körül. Jelöljünk ki konkrét célokat, határidőket! Próbáljunk meg különbséget tenni probléma és gond között! Elviselni, ha nyugalmas vagy üresebb a napunk. Élvezzük ki a pillanatokat. Éljük meg az életünket.

 

Ajánlataim és ötletek régi és új TÚLÉLŐKNEK:
1. Gyűjtsön 5 olyan problémát, ami az utóbbi hetekben foglalkoztatta.
2. Írjon le 5 olyan problémát, melyet lehető legrosszabb helyzetként élne meg, ha mostanában bekövetkezne az életében.
3. Az előzőeket figyelembe véve gondolja végig, min szeretne és tud változtatni az életében.
4. Egyszerre csak egy dolgon változtasson. Cselekedjen következetesen, ha eredményt szeretne.
5. Tartson ki akkor is, ha küzdelmes, ha a nehezebb utat választotta. Önmagával legyen őszinte.
6. Motiváló lehet, ha szerettei előtt hitelesen felvállalja terveit, tetteit.
7. Kérjen és fogadjon el segítséget.Akár szakembertől is kérdezhet. Nem kell szuperhősnek lennie.A kevesebb néha több.
8. Örüljön a kisebb sikereknek is. Hetente gyűjtse össze az elért eredményeket, apró változásokat.