Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Szakítás feldolgozására jellemző fázisok

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

A szakítás utáni időszakot a pszichológusok egyrésze a halál utáni gyászhoz hasonlítja, nem véletlenül, hiszen ugyanúgy az elvesztés érzetével és az az utána következő egyedülléttel kell megküzdenünk. Minden kliens másképpen dolgozza fel a szakítást, viszont van néhány fázis, ami legtöbb szakítás után, jellemző szokott lenni.

  1. Tagadás: az első fázis, amikor nem akarjuk elfogadni, hogy ez velünk megtörténhetett, akár kórosan is ragaszkodhatunk ahhoz, hogy a szakítás nem történt meg. Sokszor abba reménykedünk ilyenkor, hogy ez csak egy átmeneti állapot és még vissza lehet fordítani, majd minden helyre fog jönni.
  2. Harag: a második fázis során jelentkezik a legerőteljesebben. A harag tárgya változó, irányulhat a korábbi párunkra, egy harmadik személyre, önmagunkra. Ha önmagunkra irányul a harag az általában önvádlás formájában is jelentkezhet, ha egy harmadik személyre, akkor erőteljes negatív érzelmeket társíthatunk hozzá.
  3. Alkudozás: a harmadik fázis talán a legkellemetlenebb időszak. Ekkor még jellemző a korábbi kapcsolat újraindításának a vágya, de már fellép a változás igénye pl. ígérem neked, hogy megváltozok, ezúttal minden másképpen lesz.
  4. Szomorúság: a negyedik szakaszban tudatosul bennünk, mi is történt. Ez az a szakasz, amikor már elfogadjuk, hogy vége a kapcsolatnak. Innen kezdődik a klasszikus értelembe vett gyász.
  5. Elfogadás: az ötödik szakaszban kezdődik az elfogadás, amkor elfogadjuk a történteket. Ebben a szakaszban már csak emlékezünk, nincsen meg annak a vágya, hogy újrakezdjük a kapcsolatot, gyakorlatilag lezártnak tekintjük. Ideális esetben a kapcsolat átalakul egy kellemes emlékké.

A szakítás utáni időszakban érdemes törekedni a tisztánlátásra, se a pozitív, se a negatív gondolataink ne vigyenek el minket a szélsőséges irányokba. Érdemes magunkban magát a tényt is tudatosítani, miszerint ez megtörtént. A feldolgozást segítheti, hogyha miden kommunikációs csatornát elvágunk a másik féllel, azaz egy ideig egyáltalán nem kommunikálunk vele, még telefonon se és chaten se. Ebben az időszakban érdemes magunkra fokuszálni, elevenítsük fel a korábbi hobbijainkat, járjunk sportolni, találkozzunk rég nem látott barátokkal.

Hollósy-Vadász Gábor