Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Stresszkezelés

Csukás Csaba képe
Ellenőrzött szakember

A stressz a mindennapi élet szerves része. Nem tudjuk, és nem is érdemes elkerülni. Ha egy fizikai, mentális vagy érzelmi kihívással szembesülünk, a szervezetünk megküzdési módba kapcsol. Növekszik a teljesítményünk mind fizikailag mind mentálisan. Az előttünk álló feladatot jobban átlátjuk, kreatívabbak vagyunk, tehát általánosságban nő a hatékonyságunk. Egy ideig.

A stressz szintjének növekedésével eljutunk egy pontra, ahol a teljesítményünk optimális, azután azonban elkezd rohamosan csökkenni. Ekkor aktiválódik a „fight-flight-freeze” rendszer. Vagyis megküzdünk, elmenekülünk vagy lefagyunk. Elkezdünk kapkodni és ingerültek leszünk, vagy kétségbe esünk és próbálunk kilépni a helyzetből, esetleg annyira leblokkolunk, hogy szinte semmit nem vagyunk képesek csinálni.

Ha a stresszhelyzet elmúlik, a szervezetünknek időre van szüksége, hogy visszaálljon a természetes, egészséges alaphelyzetbe. Ha eközben újabb stressz éri, akkor az egy felkészületlen, terhelt állapotban talál minket, és már jóval kisebb stressz forrás is előidézi a nem kívánt állapotot.

Ezért a stresszkezelő tréning során ugyanolyan fontos az akut, „itt és most” helyzettel való hatékony szembenézés, mint a szervezetünk segítése, hogy minél előbb visszatérjen a nyugalmi állapotba.

Azonban a stressznek nem csak a teljesítményünkre és a hangulatunkra van hatása. Mivel a szervezetünk nem tud különbséget tenni egy sürgető határidő és egy vicsorgó farkas között, ugyanúgy reagálunk mindkettőre: adrenalin és stressz hormonok kerülnek a vérbe, az immunrendszer átmenetileg legyengül, az izmok vérellátása megnő, a külső szövetek vérellátása csökken (felkészülve egy esetleges sérülésre), az emésztőrendszer lelassul, a szaporodó rendszer blokkolva lesz, a figyelem beszűkül a veszélyforrásra. Ez mind nagyon hasznos, amikor ténylegesen harcolni kell, de a modern világban egyáltalán nem. A szervezetünk pedig az azonnali túlélést és nyereséget „tartja szem előtt”, a hosszú távú következmények nem számítanak. Így a gyakori stressz terheltség miatt az emésztőrendszer funkciói romolhatnak, a szexuális teljesítmény csökkenthet, valamint a legyengült immunrendszer hatására a kórokozókkal szemben is nagyobb veszélynek vagyunk kitéve.

Egy jól átgondolt és eredményes stresszkezelő tréning tehát nemcsak a lelki jólétünk visszaállításában segíthet, hanem a testi egészségünk megőrzésében is.