Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Stressz és szorongás a sportban

Varga Anett képe
Ellenőrzött szakember

A hétköznapi aggodalmak és az edzések, versenyek okozta teljesítménykényszer komoly nyomást jelent a sportolók életében. Mindenkinek más az optimális izgalmi szintje, amin a teljesítménye kimagasló, figyelme koncentrált, a szorongásnak a facilitáló, vagyis serkentő hatását éli meg. Nagyon alacsony izgalmi szintnél (aurosal szint) fásultság, és egyfajta nyugalmi állapotot tapasztalunk. Ebben az esetben jellemző lehet a rajtapátia jelensége, amely jelentősen csökkenti a teljesítményt. Nagyon magas izgalmi szint esetén azonban előfordulhat, hogy a serkentőleg ható stressz (eustressz) félelemmé és szorongássá válik, mely bénítólag hathat a sportolóra.

A szorongás több forrásból eredhet. Ilyenek lehetnek a teljesség igénye nélkül a következőek: félelem az esetleges sérülésektől, felkészületlenség érzése, bizonyos személyek jelenléte, nagyobb tét, verseny, negatív visszajelzések, a hibázástól való félelem és még hosszasan lehetne sorolni. Maga a szorongás megjelenhet szomatikus, vagyis testi tünetekben. Ezek lehetnek a tenyér nedvessége, izzadás, gyomorpanaszok, émelygés és fejfájás. Ez a fajta szorongás, mindaddig, amíg az kontrollálható, teljesítményfokozó hatása lehet. A másik fajta szorongás, melyet kognitív szorongásnak hívunk, főként negatív belső beszéd formájában jelenik meg. Ekkor sokszor halljuk azt, hogy a sportoló nem tartja magát elég jónak a kitűzött cél elérésére, illetve, hogy ellenfeleit jobbnak, erősebbnek stb. véli. Kognitív szorongás esetén a teljesítményromlás szinte borítékolható. Hatással van az önértékelésre, majd a rosszabb önértékelés fokozza tovább a kognitív szorongást. Létrejött az ördögi kör.

Beszélhetünk még teljesítményszorongásról, illetve az úgynevezett vonás és állapotszorongásról. Előbbi egy kvázi állandó vonása a személyiségnek. Utóbbi esetében pedig, maga a helyzet okozza a szorongást, melyet a követelmények is befolyásolnak. A versenyek előtti szorongás egy speciális esete a szorongásnak, amikor is koncentráltan jelentkeznek a félelmet keltő érzelmek, gondolatok, viselkedéses mozzanatok.

A sportpszichológia eszköztárával azonban a stressz és a versenyszorongás csökkenthető, kezelhető. Ezáltal pedig út nyílik a csúcsteljesítmény elérésére. Az előzetes diagnosztika után különböző technikákkal és módszerekkel lehet segíteni a felmerülő problémákon. A diagnosztika szakaszában pszichológussal történő interjú és különböző tesztek és kérdőívek segítenek a megfelelő módszer kiválasztásában.

Lehetséges módszerek, melyekkel a stressz csökkenthető, a szorongás kezelhető:

• Autogén tréning

• Jacobson- féle progresszív relaxáció

• Légzéstechnikák

• Imagináció

• Mentális tréning

• NLP

Problémakör: