Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A stressz 6 leggyakoribb oka

Velez Csaba képe
Ellenőrzött szakember

A kezeletlen stressz különböző egészségügyi problémákhoz és akár súlyos betegségekhez is vezethet; többek közt fejfájást, magas vérnyomást, gyomorfekélyt vagy alvászavart okozhat, de hajhullást is eredményezhet. A probléma kezeléséhez először is fel kell ismernünk az azt kiváltó helyzetet.

1, Időhiány

Ha egész nap rohanunk, hogy teljesíthessük az összes munkahelyi és otthoni kötelezettségünket, mégsem sikerül elkészülnünk mindennel, lehet, hogy túl sok teher nehezedik ránk, de az is, hogy mindössze rosszul gazdálkodunk az időnkkel. Utóbbi esetben érdemes időbeosztást készíteni, priorizálni, illetve fáradtság esetén egy kis szünetet tartani

2, Túlvállalás
Hiába szeretnénk segíteni másoknak, nem szabad minden feladatot átvállalni kollégánktól vagy minden házimunkát párunktól, hiszen ez esetben elkerülhetetlenül túlterheljük magunkat, nem tudunk a saját magunktól elvárt szinten teljesíteni, és csalódottak leszünk. Fontos, hogy ismerjük saját korlátainkat.

3, Egészségtelen életmód

Az időhiány miatt elmarad a testmozgás, lerövidül az alvásra fordított idő, és főzés helyett a gyorséttermeket választjuk. Ezek mindegyike legyengíti a szervezetünket, és még nehezebben viseljük majd a stresszt. Próbáljunk meg leszámolni káros szokásainkkal.

4, Konfliktusok

Az otthoni vagy munkahelyi konfliktusok szintén stresszt okozhatnak. Próbáljuk meg kompromisszumot kötve minimalizálni ezek számát.

5, Irányítási kényszer

Aki élete minden egyes momentumát irányítani szeretné, nehezen fogadja el, ha valamit mégsem sikerül. Ismerjük fel, mi az, amit tudunk változtatni, és ezt tegyük is meg, ne csak panaszkodjunk – ha valami ellen viszont nem tehetünk semmit, fogadjuk el.

7, Túl kevés pihenés

Ha nem pihenünk eleget, szervezetünk képtelen lesz „kiengedni a nyomást”, és megszabadulni a stressztől. Amennyiben úgy érezzük, teljesen kimerültünk, tartsunk egy kis szünetet; akár vegyünk ki szabadságot, aludjuk ki magunkat rendesen, relaxáljunk, és töltődjünk fel ismét energiával.

Ha a fenti tanácsokat megfogadva sem sikerül megszabadulnunk a ránk nehezedő nyomástól, érdemes felkeresnünk egy pszichológust, vagy elvégezni egy stresszkezelési tréninget.