Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Sport hatása a szervezetre II.

Bácsi Lajos András képe
Ellenőrzött szakember

Magyarországon a halálozások kb. 50%-a szív-és érrendszeri okokra vezethető vissza. A szívinfarktus egyik oka lehet a mozgásszegény életmód.

A szívrohamok száma és a testedzés között fordított arányosság tapasztalható. A rendszeres testedzés csökkenti a vérnyomást általánosságban, a szisztolés és a diasztolés értéket is. A mérsékelt intenzitású testmozgás csökkenti leginkább a vérnyomást. Aerob testmozgás képes a szisztolés érték átlagosan 10 Hgmm-es csökkentésére. Így a rendszeres testmozgás hatására kisebb eséllyel alakul ki a hipertónia, illetve segít a vérnyomás csökkentésében. A szükséges mozgás mennyisége fiatalkorban heti 6-7 óra, 20-30-as korosztály esetében heti 5-6 óra. Az intenzív mozgás szükséges mennyisége az életkor előrehaladtával 10 évenként heti 1 órával csökken.

Minimum azonban heti másfél óra intenzív mozgásra van szüksége szervezetünknek. Intenzitás tekintetében pedig heti legalább 3 alkalom a minimális mennyiség. A sport nemcsak az egészséggel, hanem a tanulmányi végzettséggel is szorosan összefügg. A foglalkozás és a jövedelem mellett a végzettség is szerepet játszik az egészségi állapotunkban, azaz pozitív kapcsolat figyelhető meg a végzettség és az egészségi állapot között, tehát az alacsonyabb végzettségűek nagyobb valószínűséggel betegednek meg, rövidebb a várható élettartamuk. ~~Az iskolázottság kapcsolatban van a pszichoszociális erőforrásokkal, melyek a kontroll tudata és a szociális támogatás.

Abban az esetben, ha nincs meg a személyes kontroll, azt érezhetjük, hogy az eseményeket nem tudjuk befolyásolni és tőlünk függetlenül történnek. Az oktatás által továbbfejlesztett kommunikációs képességek növelik a kontroll érzését. A minél magasabb fokú képzettség jobb problémamegoldó készséggel is együtt jár. A magasabb kontrollal rendelkező emberek egészségesebben élnek, többet tesznek egészségük megóvása érdekében, szemben az alacsonyabb kontrolltudatú társaikkal.