Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Rosszaság vagy beteg a gyermek?

Börcsök Gyöngyi képe
Ellenőrzött szakember

Hagyományos sztereotípiáink szerint, ha egy gyermek nem tanul vagy nem fogad szót akkor egyszerűbb ráfogni, hogy rossz. "Szándékosan rosszalkodik, hogy bosszantsa környezetét." A XXI. században már körültekintőbbek vagyunk a gyermekek nevelését illtetően. Tudjuk, hogy a gyermekek nem tudják szavakba önteni problémájukat a tüneteik beszélnek helyettük. Ezért megpróbáljuk megérteni a gyermeket és e kapcsán olyan változást idézni elő a gyermek életében, amely megoldja a problémáját.

Egy gyermeket édesapja hoz vizsgálatra, mert az utóbbi években rettenetesen romlottak a gyermek jegyei. A korábban átlagos tanuló, bukásra áll több tantárgyból. Mi lehet a rontás oka? A felső tagozatban megjelenő növekvő elvárások? Egy fel nem fedezett tanulási zavar? Esetleg a szülők közelmúltban bekövetkezett válása miatt tanul rosszabbul a gyermek? Iskolában érzi magát rosszul, bántják a többiek? Vagy annyira szorong, hogy hiába tanulja meg az anyagot, számonkéréskor elfelejti? Depresszió áll a háttérben és a hangulati ingadozásai miatt nem tud koncentrálni? Vagy csak egyszerűen teljesen más dolgokban tehetséges, és nem tudja kibontakoztatni magát? Vagy kamaszodik és a tanulás helyett csak a lányok érdeklik? Egyetlen tünet és mennyi kiváltó lehetséges ok! Mennyi lehetséges beavatkozási pont!

Nehéz elkülönítenünk, hogy mi a normális gyermeki viselkedés és mi nem az. A társadalmi normák nagyban meghatározzák azt, hogy mi tartozik a normális viselkedés. Így például egy szorongó kislány, aki nem mer jelentkezni, rágja a körmét és fáj a hasa matematika óra előtt felnőhet anélkül, hogy bárki is észrevenné a problémáját. Egyszerűen, azért mert viselkedése a normáknak megfelel: csöndes és szót fogad. Az az osztálytársa, akire rendszeresen rá kell szólni, mert közbekiabál, verekszik a környezete szeme előtt van. Szakember segítségére van szükségünk, hogy megállapítsuk, hogy van-e pszichés probléma a háttérben. Hiszen a „közbekiabáló” gyermekről is kiderülhet, hogy tehetséges, és unatkozik tanórákon.

A tünet mindig valamilyen mélyebb problémát rejt, ezért elsődlegesen nem a tünet megszüntetése a cél, hanem a zavar feltárása és kezelése. Előfordul, hogy ha sikeres a tüneti kezelés, új tünet alakul ki, amennyiben a gyökér ok nincs kezelve. Ha gyermeke viselkedése megváltozott, vagy érzelmileg kiegyensúlyozatlanná vált, nyugodtan kérje szakember segítségét, aki segíthet tanácsadásban, a gyermek nevelésében, gyógyításában.