Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Rossz a hangulatom, mit tegyek?

Negrea János képe
Ellenőrzött szakember

Mindannyiunk életére jellemző, hogy vannak bizonyos időszakok, melyeken nehezen tudjuk túltenni magunkat. Az élet különböző területein lehetnek nehézségeink. Problémák a munkában, családban, párkapcsolatban, vagy saját fejlődésünkkel nem vagyunk megelégedve. Ilyenkor sok a bizonytalan tényező és hajlamosak vagyunk a szorongásra illetve eluralkodhat rajtunk a rossz hangulat. Vannak olyan érzéseink, melyekkel nehezen tudunk mit kezdeni. Ilyenek a pesszimista gondolatok, a tehetetlenség és üresség érzése, érdektelenség és a kilátástalanság. A cselekvéseink intenzitása csökken, emiatt viszont csak egyre rosszabb érzés uralkodik el rajtunk kialakítva ezzel egy ördögi kört. Minél kevesebbet cselekszünk, annál rosszabbul érezhetjük magunkat.

A mindennapokban többek között előfordulhat, hogy nem tudjuk jól kialudni magunkat, nehezen döntünk kis dolgokban is, ingerlékenyek vagyunk.

 

Fontos tudni, hogy ez nem ritka jelenség és nem vagyunk ezzel egyedül. Ilyen esetekben vannak alternatívák saját magunk és a helyzet megváltoztatására. Téves az a gondolat, miszerint az a helyzet amiben most vagyunk örökké fog tartani és nincs kiút. Csakhogy ez az amit lehangolt állapotban hiszünk el a legnehezebben. Saját magunk és környezetünk megfigyelése segíthet abban, hogy megtaláljuk a megfelelő eszközöket ahhoz, hogy hatékonyabbá tegyük küzdelmünket.

Gondolataink és érzelmeink figyelése segít abban, hogy jobban felismerjük belső működésünket és nagyobb kontrollt gyakorolhassunk azokra a tényezőkre, melyek hozzájárulnak rossz hangulatunkhoz és alacsony szintű életerőnkhöz. Az emberi kapcsolatoknak szintén nagyon nagy szerepe van ilyenkor. Ha meghívást kapunk valakitől bármilyen programra, ne mondjunk nemet, érdemes útnak indulni még akkor is, ha kevés esélyt látunk arra, hogy jól fogjuk magunkat érezni, vagy maga a program nem túl vonzó számunkra. Ennél sokkal többet számít az, hogy teszünk azért, hogy valami változzon illetve képesek vagyunk cselekedni. Emlékezzünk csak vissza! Hányszor történt meg, hogy nem volt kedvünk elmenni valamilyen programra és a végén egyáltalán nem bántuk meg és örömöt okozott, megérte elmenni. Hasonló ehhez a napi futás / konditerem vagy bármilyen tevékenység amit többé kevésbé rendszeresen szoktunk csinálni. Elindulni nehéz, de a végén mindig megéri és jó érzés tölt el minket, hogy tettünk magunkért.

 

Ha egy bizonyos problémával vagyunk elfoglalva amit nem tudunk megoldani és emiatt szorongunk, akkor is érdemes valamelyest kilépni a helyzetből, teljesen más elfoglaltságot találni. Ez nem csak abban segít, hogy összeszedjük erőnket, hanem új gondolataink támadhatnak és más nézőpontból tudjuk megközelíteni az adott problémát vagy helyzetet amiben vagyunk.

 

A világ, környezetünk amelyben élünk és mi, nem teljesen különböző dolgok. Részesei vagyunk és az érzelmeinkkel, hangulatainkkal felelősséggel vagyunk érte, jobbá tehetjük. Hasonlóbbá ahhoz, mint amilyenben eddig csak szerettünk volna élni. Ha ezt el tudjuk hinni, már döntöttünk is arról, hogy teszünk a további lépések érdekében.