Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A "poszt szabadság szindróma"

Polgár Júlia képe
Ellenőrzött szakember

Gondolta volna, hogy a szabadságnak és a pihenésnek is lehet hátulütője? Ha a szabadságról és a telelésből/nyaralásból hazatérve azt tapasztalja, hogy kedvetlenebb, lehangoltabb, érdektelenebb, fásultabb, mint korábban ne ijedjen meg. Ismert jelenség a fenti, miszerint egy hosszabb pihenés után azt várjuk, hogy újult erővel és lendülettel térhetünk vissza a dolgos hétköznapokba, ehelyett azonban enyhe depresszív tüneteket tapasztalhatunk.

Ilyenek lehetnek a kedvetlenség, a lehangoltság, az étvágytalanság vagy épp a megnövekedett étvágy, de az is elképzelhető, hogy az alvás ritmusunk felborul, kevesebbet alszunk, de az is lehet hogy nehezünkre esik a reggeli felkelés, az ágyból sincs kedvünk kikelni. Bár diagnosztikus kategória nem létezik a fenti jelenségre, de ezen panaszok összességét szokás „poszt szabadság szindrómának” nevezni. Ezek a tünetek a szabadság után három négy napig általánosan jelentkezhetnek, nem kell megijedni tőlük. Azonban ha egy-két hétnél is tovább fennállnak és intenzitásuk nem csökken, akkor érdemes lehet szakember véleményét kikérni, esetleg pszichológushoz fordulni.

 

Gyakran annak ellenére, hogy nincs kedvünk újra visszahelyezkedni a mindennapokba és azt érezzük, hogy fogytán az energiánk, mégis hatékonyabban tudunk dolgozni vagy a mindennapi feladatainkban helyt állni mint a pihenés előtt. A nyaralás utáni napok változásához való alkalmazkodás ugyanolyan nehéz feladat lehet, mint az életünk egyéb változásaihoz való hozzászokás. Leggyakoribb esetben néhány nap munka után újra felvesszük a hétköznapok ritmusát és profitálunk a korábbi pihenésből, melyben sok élménnyel gazdagodhatunk és sok energiát gyűjthettünk. Szerencsés esetben ez az energia ki tart a következő szabadságig, hatékonyabban dolgozunk, nagyobb lendülettel és motivációval. Ha mégis levertséget, kialvatlanságot, fásultságot, kedvetlenséget tapasztal magán, mely több hét során sem enyhül vagy múlik el, akkor feltétlen kérje pszichológus szakember segítségét, mert ebben az esetben elképzelhető, hogy enyhe depresszió kezd kialakulni önnel.

 

Mit tehetünk a szabadság utáni levertség ellen?

Igyekezzünk időt adni magunknak, hogy hozzászokjunk ismét a dolgos hétköznapokhoz, ne várjuk magunktól, hogy első nap ugyanúgy funkcionálunk, mint a szabadság előtt. Érdemes lehet a rendszeresen megszokott, örömet jelentő tevékenységeket , aktivitásokat újra beiktatni az életünkbe, pl. sportolni vagy munka után valamilyen módon kikapcsolódni. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás is segítheti a visszarázódást, amihez jó ha megteremtjük a körülményeket (időben lefekvés, kényelmes nyugodt alváskörnyezet). Segíthet az egészeges étkezés, megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztás is, Jó, ha iktatunk az étrendünkbe elegendő gyümölcsöt és zöldséget, valamint teljes értékű táplálékot. Segíthet a relaxáció, vagy a meditáció is, mely energetizál és a feszültségi szintet is csökkenti.

Mindezek ellenére a szabadságnak nagyon fontos szerepe van abban, hogy feltöltsük lemerült energiatartalékunkat, és bizonyítottan segíti a hatékonyabb munkavégzést.