Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Pánik helyett: rendszerezd a gondolataidat!

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

A bizonytalanság rengeteg feszültséget szül. Ebben az állapotban sokkal ingerlékenyebbek vagy lehangoltabbak lehetünk, és gyakran fizikai tünetekben is tetstet ölt a bennünk kavargó érzelem-tenger. Annak érdekében, hogy elkerüljük a káros következméyneket, érdemes megfogalamznunk saját magunk számára a szorongásunk tárgyát, vagy akár úgy is mondhatnám: nevezzük meg a félelmeinket.

Ezek lehetnek kisebb, vagy akár egészen jelentős doglok is. Például a jelenlegi járványügyi helyzetben aggódhatunk amiatt, hogy nem lesz elegendő élelmiszer a boltok polcain, de az is megjelenhet a gondolataink között, hogy egy hozzánk közel álló személyt elveszíthetünk. A félelmek tehát egészen praktikusak is leehtnek, de érzelmi telítettségük jelentős.

Ha már tisztán látjuk, hogy mi okozza bennünk a feszültséget, érdemes ezeket a gondolatokat 2-3 halmazba rendezni. 

Az egyik halmazba kerüljenek azok a dolgok, amelyek felett kontrollal bírunk.
Példéul: rajtam áll, hogy mit kezdek a szabadidőmmel. Én döntöm el, hogy miylen napirendet alakítok ki.

A következőbe azok, amelyekre részben van ráhatásunk.
Például részben megválaszthatom ,hoyg mit vásárolok a boltban, de bele fog szólni az aktuális kínálat is.

A harmadik körbe pedig azoakt soroljuk be, melyekre egyáltalán nincs ráhatásunk.
Például arra nincs hatásom ,hogy mások betartják-e az intézkedéseket, otthon maradnak-e vagy sem.

Ahogyan az sejthető, leginkább a belső halamzzal érdemes foglalkozni, hiszen ott van lehetőségünk változtatni. A külső körök felesleges feszültséget, idegeskedést okoznak, ezért legjobb, ha tudatosítjuk, hogy ez ügyben nem tehetünk semmit, és elengedjük a kérdést.

Fontos, hogy még ha nem is tudunk konkrét megoldást találni egy-egy problémára, akkor is szabáylozhatjuk a reakciónkat. Hiszen amire minden esetben hatásunk van, az a saját hozzáállásunk.