Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Munkavállalói élmény a home office idején

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

A munkavállalói élményt három elem határozza meg, ezek: a szervezeti kultúra, a fizikai környezet, és a technikai (pl. IT) felszereltség. A járvány előtt a fizikai környezetet a munkáltatók határozták meg, rajtuk múlt, hogy az iroda mennyire volt ergonomikus, hogyan nézett ki, milyen volt a feleszereltsége, hol helyezkedett el. Jelen helyzetben ezeknek a szempontok figyelembevétele átkerült a munkavállalókhoz, nekik kell maguk számára biztosítani a megfelelő munkakörülményeket pl. ergonomikus szék. A munkáltatók legegyszerűbben úgy tudnak segíteni a munkavállalóknak, hogy információkat és eszközöket biztosítanak a számukra. Ez azt jelenti, hogy akár egy online tréning során megtanítják számukra, hogyan tudnak otthon ergonómiai szempontból megfelelő irodai környezetet kialakítani, mire kell leginkább odafigyelni az irodai bútorok vásárlása során. A jelen helyzetben legtöbb iroda üres, vagy a dolgozók kis része jár be dolgozni, azaz rendelkezésre áll csomó szabad irodai bútor. Ebben helyzetben érdemes megengedni a dolgozóknak, hogy a mobilizálható bútorokat (pl. irodai szék) és IT eszközöket (pl. képernyő) hazavigyék, akik számára így könnyebbé és olcsóbbá válik az otthoni iroda kialakítása.

A home office során a munkavállalói élményt jelentősen megnöveli, ha a munkakörnyezet komfortos és esztétikus. Ezt tudja segíteni, ha a dolgozószobánkban elhelyezünk növényeket, esetleg légtisztító berendezéseket is.

A munkavállalók lelkesedését és produktivitását leginkább az csökkenti, ha az IT rendszer nem megfelelő pl. lassú a laptop, rendszeresen megszakad a kapcsolat benti géppel. Ez egy olyan stresszforrás, ami hosszútávon jelentős frusztrációt idéz elő, ami demotiválja a dolgozót, rontja a munkahelyi teljesítményét. Ezt elkerülendő mit tudnak tenni a szervezetek? Mérjük fel a dolgozók igényeit, biztosítsuk a dolgozó számára a korszerű és az igényeiket kielégítő IT eszközöket, valamint, ha szükséges, akkor a szervezet segítsen megfelelő internet kapcsolat kiépítésében.

A munkavállalói élmény szempontjából nagyon fontos, hogy szervezet vezetői milyen értékeket képviselnek, miket közvetítenek a munkavállalók számára, de már nem elég csak a szavak szintjén. Nagyon fontos, hogy szervezet vezetése koncentráljon a munkavállalói élményre, próbálja meg azt fokozni. Ennek egyik eszköze lehet a belső kommunikáció fejlesztése pl. fontos információk időbeni eljuttatása a munkavállalók számára. Ne felejtsük el azonban, hogy jelen helyzetben nem csak azt kell fejleszteni, hogy mit kommunikálunk, hanem azt is, hogy hogyan. Ez különösen most fontos, hiszen a bizonytalan és gazdasági értelemben nehezen kiszámítható helyzetben a munkavállalók a vezetőiktől várják el az iránymutatást és segítséget.

Hollósy-Vadász Gábor