Munkavállalói élmény a home office idején

Szerző: Hollósy-Vadász Gábor pszichológus - 2021. január 17. 13.27
A munkavállalói élményt három elem határozza meg, ezek: a szervezeti kultúra, a fizikai környezet, és a technikai (pl. IT) felszereltség. A járvány előtt a fizikai környezetet a munkáltatók határozták meg, rajtuk múlt, hogy az iroda mennyire volt ergonomikus, hogyan nézett ki, milyen volt a feleszereltsége, hol helyezkedett el. Jelen helyzetben ezeknek a szempontok figyelembevétele átkerült a munkavállalókhoz, nekik kell maguk számára biztosítani a megfelelő munkakörülményeket pl. ergonomikus szék. A munkáltatók legegyszerűbben úgy tudnak segíteni a munkavállalóknak, hogy információkat és eszközöket biztosítanak a számukra. Ez azt jelenti, hogy akár egy online tréning során megtanítják számukra, hogyan tudnak otthon ergonómiai szempontból megfelelő irodai környezetet kialakítani, mire kell leginkább odafigyelni az irodai bútorok vásárlása során. A jelen helyzetben legtöbb iroda üres, vagy a dolgozók kis része jár be dolgozni, azaz rendelkezésre áll csomó szabad irodai bútor. Ebben helyzetben érdemes megengedni a dolgozóknak, hogy a mobilizálható bútorokat (pl. irodai szék) és IT eszközöket (pl. képernyő) hazavigyék, akik számára így könnyebbé és olcsóbbá válik az otthoni iroda kialakítása.
A home office során a munkavállalói élményt jelentősen megnöveli, ha a munkakörnyezet komfortos és esztétikus. Ezt tudja segíteni, ha a dolgozószobánkban elhelyezünk növényeket, esetleg légtisztító berendezéseket is.
A munkavállalók lelkesedését és produktivitását leginkább az csökkenti, ha az IT rendszer nem megfelelő pl. lassú a laptop, rendszeresen megszakad a kapcsolat benti géppel. Ez egy olyan stresszforrás, ami hosszútávon jelentős frusztrációt idéz elő, ami demotiválja a dolgozót, rontja a munkahelyi teljesítményét. Ezt elkerülendő mit tudnak tenni a szervezetek? Mérjük fel a dolgozók igényeit, biztosítsuk a dolgozó számára a korszerű és az igényeiket kielégítő IT eszközöket, valamint, ha szükséges, akkor a szervezet segítsen megfelelő internet kapcsolat kiépítésében.
A munkavállalói élmény szempontjából nagyon fontos, hogy szervezet vezetői milyen értékeket képviselnek, miket közvetítenek a munkavállalók számára, de már nem elég csak a szavak szintjén. Nagyon fontos, hogy szervezet vezetése koncentráljon a munkavállalói élményre, próbálja meg azt fokozni. Ennek egyik eszköze lehet a belső kommunikáció fejlesztése pl. fontos információk időbeni eljuttatása a munkavállalók számára. Ne felejtsük el azonban, hogy jelen helyzetben nem csak azt kell fejleszteni, hogy mit kommunikálunk, hanem azt is, hogy hogyan. Ez különösen most fontos, hiszen a bizonytalan és gazdasági értelemben nehezen kiszámítható helyzetben a munkavállalók a vezetőiktől várják el az iránymutatást és segítséget.
Hollósy-Vadász Gábor
Kapcsolódó tartalmak

A fétis pszichológiája
2021. február 24. 14.46
Manapság a közéletben nagyon gyakran halljuk ezt kifejezést, hogy fétis. Mire is utal ez a fogalom? Pszichológusként a fétist, úgy határozhatjuk meg, hogy egyfajta szexuális vonzalom bizony tárgyak vagy testrészek, illetve szinte bármi iránt (pl. harisnya). Extrém esetben ez a vonzalom szinte kizárólagossá válik, vagyis személy csak a fétis tárgya iránt érez szexuális vonzalmat, más iránt egyáltalán nem, ez sokszor az egyén számára komoly szenvedést okoz.

Pszichológiai időérzékelésünk
2021. február 24. 14.12
Nem is gondolnánk, hogy az időhöz való viszonyulásunk mennyire meghatározza a gondolatainkat és a tetteinket. Philip Zimbardo amerikai szociálpszichológus, a Hősök Tere projekt alapítója és az elhíresült börtönkísérlet vezetője, hat időperspektívát fedezett fel, amelyek tudattalanul hatással vannak az életünkre.

A krónikus betegségek hatása a mindennapi életvitelre
2021. február 23. 21.25
A krónikus betegség sok tekintetben megváltoztathatja a páciens életkörülményeit, gyakran - ha csak átmenetileg is - de le kell mondania azokról a dolgokról, amiket addig szeretett, amikért addig küzdött. A krónikus betegség negatív hatással lehet a munkavégzésre, a tanulmányokra, a szociális életre, a szabadidős tevékenységekre, a jövőbeli célokra, minden olyan dologra és területre, ami eddig a páciens mindennapi életét alkotta. Ez a változás nagyban függ a páciens állapotának súlyosságától, és attól, hogy milyen jellegű, erősségű tüneteket él át.