Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Munkahelyi burnout - figyelmeztető jelek és megelőzési lehetőségek

Doma Daniella képe
Ellenőrzött szakember

A munkahelyi stressz mindenkinek ismerős - meetingről meetingre rohanni, határidőkkel zsonglőrködni, kellemetlen ügyfelekkel és érzéketlen főnökökkel szót érteni, e-mailek véget nem érő áradatát kezelni. Van az a pont, amikor ez már túl sok. Ilyenkor tapasztalhatjuk a kiégés tüneteit.

A testünk úgy van felépítve, hogy kezelni tudja a rövidebb ideig tartó stresszhullámokat. A burnout jelei akkor érezhetőek, amikor a stressz hosszabb ideig fennmarad, állandósul a mindennapjainkban. A kiégésnek komoly következményei vannak, amik az életminőség csökkenéséhez vezetnek: motiváció hiánya, a munkával kapcsolatos magabiztosság és teljesítmény csökkenése, ingadozó hangulat, levertség és negatív gondolkodás. A kiégés zavart okoz a problémamegoldás, döntéshozatali képesség, illetve a társas kapcsolatok terén is.

Íme néhány intő jel és megoldási javaslat, ha a burnout jeleit tapasztalod magadon.

Kontroll hiánya

Növeli a burnout esélyét, ha a munkavállalónak kevés kontrollja van a saját napirendje, társas interakciói és időbeosztása felett. A rugalmatlan munkahelyi policy miatt a dolgozó gúzsba kötve érezheti magát.

Mi tegyél? Szerezz nagyobb kontrollt a napirended felett! Szánj minden reggel 10-15 percet az aznapi teendőid körvonalazására, és emelj ki néhányat, amit mindenképpen teljesíteni szeretnél. A munkahelyi autonómia növelése segít a burnout megelőzésében.

Igazságtalanság érzése

Ha azt érzed, hogy munkahelyeden semmibe vesznek, átnéznek rajtad, figyelmen kívül hagyják a véleményedet, támadások célpontja lettél, vagy nem megfelelően kárpótoltak valamiért, az is könnyen vezet kiégéshez. A munkamorált rontja, ha a munkáltató nem kommunikál a munkatársakkal és a döntései nem átláthatóak. Az emiatti rossz érzések emészteni kezdik a dolgozót.

Mi tegyél? Azonosítsd a problémát és keress rá megoldást szemtől szemben! Például, ha úgy érzed, igazságtalanul alacsony a fizetésed vagy kimaradsz az előléptetésekből, beszélj erről a főnököddel! Alkalmazottként jogod van hallatni a hangodat és kifejezni a véleményedet. Ha van a munkahelyeden olyan platform (heti/havi meeting), ahol beszélni lehet a nehézségekről, használd ki és oszd meg az illetékesekkel. Munkaidőn kívül pedig engedd el a munkát! A kiégés egyik fő indikátora, ha a szabadidődben is a munkával foglalkozol.

Testi tünetek

A tested különböző módokon jelzi, ha túlzott stressznek vagy kitéve: tapasztalhatsz nyak- vagy vállfájást, fejfájást  vagy gyomorfájdalmat. Ha emellett azon kapod magad, hogy negatív gondolataid vannak a munkáddal kapcsolatban, az a kiégés jele lehet. Például, reggelente alig bírod bevonszolni magad a munkahelyedre, és még a gondolatától is rosszul vagy olyan feladatoknak, amiket korábban szerettél.

Mi tegyél? Aludj többet! Ezt könnyebb mondani mint megtenni, mert a szorongás és a stressz éb(e)ren tart, emiatt sokkal nehezebb megnyugodni, pihenni és átaludni az éjszakát. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás azonban elengedhetetlen ahhoz, hogy feltöltődj és regenerálódj. Az ellazuláshoz segítségedre lehetnek relaxációs vagy meditációs eszközök, vagy ha fizikai aktivitással (pl. sporttal) vezeted le a testi feszültséget.

Megváltozott viszonyulás

A kiégés gyakran eredményez hangulatingadozást, levertséget, negatív gondolatokat és motivációhiányt, ami kihatással van a munkahelyi teljesítményre is, hiszen így nehezebb elvégezni a dolgunkat. Sok munkahelyen erőltetnek egy mindig barátságos, pozitív légkört. A szolgáltatóiparban elvárás az állandó pozitív hozzáállás - mosolyogni kell, kedvesnek, türelmesnek lenni az ügyfelekkel, és elnyomni a valódi érzéseket (rossz kedvet, bosszúságot stb).

Mi tegyél? Keress magadnak olyan szabadidős elfoglaltságot (pl. tánctanfolyam, önkénteskedés, sport, főzőtanfolyam stb), ami segít kikapcsolni és csillapítani az érzelmileg megterhelő, elárasztó munkahelyed hatását. Ezek pozitív érzésekkel töltenek fel, ami kiszorítja a negatívakat.

Magabiztosság elvesztése

Kiégés jele lehet, ha megkérdőjelezed a saját képességeidet, érzelmileg vagy fizikailag elhatárolódsz az ügyfeleidtől / kollégáidtól és romlik a teljesítményed. Annak az érzése, hogy alkalmatlan vagy ellátni a munkádat, odáig is vezethet, hogy a felmondást fontolgatod.

Mi tegyél? Végezz “valóságvizsgálatot”! Beszélj a kollégáiddal, szupervízoroddal, barátaiddal vagy családtagjaiddal arról, ők hogy látják a helyzetedet, teljesítményedet. Tűzz ki magadnak apróbb, reális célokat a munkában, hogy visszanyerd az önbizalmadat.

Forrás: money cnn com