Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Mit mond el rólad, hogy van-e jogsid?

Varga Dóra képe
Ellenőrzött szakember

Mindig érdekes információ a kliensről, hogy szokott-e vezetni, van-e autója, mióta van jogsija, vagy miért nincs. Természetesen komplexen kell nézni az illetőt, de sokat elmond a felelősség- és kockázatvállalási hajlandóságról, konfliktuskezelésről, figyelemről és kontrolligényről, hogy a személy hogy áll az autókhoz, motorokhoz.

Sok embernek egyáltalán nincs szüksége autóra, hiszen Budapesten egy jól megválasztott lakhely-munkahely kombináció esetében kiváló helyettesítő a BKV., minden hátrányával együtt is. Olcsó, gyors, gyakran jár, nem kell dugóban állni, vagy szenvedni a parkolással, nem kell rettenetes összegeket kifizetni egy autó fenntartására. Azt már kevésbé tudom elfogadni érvként, ha valaki környezettudatosságra hivatkozik, és aztán kiderül, hogy gyakran jár taxival. A bicikli sportos alternatíva lehet sok esetben, de az év felében erre nagyjából alkalmatlan az időjárás, és nem minden távolság küzdhető le időgazdaságosan biciklivel, úgyhogy biztosan kell mellé más utazási módot is találni.

A fiatalok egy része alig várja, hogy meglegyen a jogsija, és a maga ura lehessen, mások viszont nem kapkodnak ezzel annyira. Van, aki fél a vezetéstől, mert valakinek autóbalesete volt a környezetében. Ez persze elfogadható érv akkor, ha egyáltalán nem ül autóba, ilyenkor érdemes feldolgozni a történteket, de ha más mellé hajlandó beülni az illető, akkor már egyértelmű, hogy nem az autóbalesettől fél, hanem attól, hogy ő maga fogja okozni. Kérdés, hogy nem mer felelősséget vállalni, nem bízik magában, fél a kudarctól, nem mer kockáztatni, vagy mi ennek a valódi oka?

Az autóvezetéshez sokfajta skill szükséges: meg kell tudni osztani a figyelmünket, muszáj folyamatosan koncentrálni, és legfontosabb, hogy viszonylag keveset lehet hibázni. Ha átmegyünk a piros lámpán, akkor vagy jön a csekk, vagy nem, de ha nekimegyünk a szembejövőnek, akkor az már nagyon nem vicces. Fel kell tudni mérni a saját sebességünket és másokét, ki kell tudni számítani a távolságokat, tehát bonyolult kalkulációkat végzünk a másodperc tört része alatt, és csak félig-meddig tudatosan. Szükségünk van a látásunkra és a hallásunkra, a kezeinkre és a lábainkra is, illetve össze kell tudnunk hangolni a mozdulatainkat. A vezetés bonyolult, mégis a legtöbb mozdulat pár óra gyakorlással megtanulható, és gyorsan automatizálódik. Nem kell tudnunk viszont azt, hogyan működik az autó, elég, ha megtanuljuk működtetni.

A kocsi gázzal megy és nem jogsival, szokták mondani, és valóban; ahhoz, hogy egészben eljussunk A-ból B-be, fontos, hogy a sofőr tényleg tudjon vezetni. 30 óra alatt meg lehet tanulni működtetni a járművet, de a forgalmat átlátni, és érteni nem lehet megtanulni ennyi idő alatt. Folyamatosan tisztában kell lenni a táblákkal, a szabályokkal, az aktuális helyzettel, és nagyon gyorsan kell tudni reagálni.

Számtalan olyan pontja van az előbb felsoroltaknak, ahol az ember elvérezhet, és jobb, ha csak szimbolikusan történik meg a dolog. Ha beülünk a volán mögé, akkor nemcsak magunkért és az utasainkért vállalunk felelősséget, hanem mindenkiért, akinek a közelében elhaladunk. Senkit nem szeretnék eltántorítani a vezetéstől, de mindennel tisztában kell lennie annak, aki ezeket bevállalja. Aki bármelyik részét nem tudja vállalni, az valóban inkább ne vezessen!

Aki vezet, arról feltételezhetjük tehát, hogy mindezekre képes odafigyelni. Párválasztási szempontból is megnyugtató információ, ha valaki tud vezetni, hiszen akkor feltételezzük, hogy hajlandó más esetben is felelősséget vállalni. Aki tudja magáról, hogy valamivel nem tud megbirkózni, az viszont felelősen dönt arról, hogy nem veszélyeztet másokat. De vajon valóban képtelen ezekre, vagy csak kényelmes? Nem tesz meg eleget azért, hogy megtanuljon valamit rendesen, és kitartóan gyakoroljon? Könnyebb az anyós ülésről nézni a tájat, és ugráltatni másokat, hogy elvigyenek valahova?

A vezetés kétségkívül pénzkérdés, hiszen már a jogosítvány megszerzése több százezer forint, aztán az autó ára, és a havi legalább 50 ezres fenntartási költség a benzinre, parkolásra, biztosításra, szervizre, stb. Sok ember akkor is vezet, ha kevés a pénze, megoldja, mert fontos számára a kényelem, és a biztonsági érzet, hogy ha kell, beül az autójába, és elmegy, ahova szeretne. A vezetés élmény, nem véletlenül reklámoznak ezzel a szlogennel. Kontrollérzetet ad, hogy én irányítom a több tonnás járművet és az életemet, segít a megküzdésben a tudat, hogy a saját irányításommal el tudok jutni oda, ahova szeretnék. A vezetés kikapcsol, mert valamennyire folyamatosan koncentrálni kell, és segít levezetni a stresszt, hiszen sokan kommentáljuk magunkban a forgalmat, akár hangosan is.

Ha van jogsid, és nem mersz vezetni, jogsival is tudsz órákat venni, érdemes! Ha nincs jogsid, akkor pedig javaslom, hogy tisztázd magadban a valódi okát annak, hogy miért nincs, és ha ez leküzdhető, akkor tegyél érte! Rengeteg időt töltünk utazással, és az autó az egyik legjobb találmánya a modern világnak, ami legalább annyira megkönnyíti az ember életét, mint az okostelefonok. Persze ésszel, nem kell wc-re is kocsival járni, és sokszor érdemes a tömegközlekedést vagy egyéb módokat választani. De a lehetőségeinket érdemes használni, arról nem is beszélve, hogy nagyon jó motiváció, és cél lehet, ha valaki meg akar tanulni vezetni, és saját autót venne magának. Főleg, ha csak egy jogsi kéne ahhoz, hogy jobb munkád lehessen.