Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Mit jelent a kognitív viselkedésterápia?

Gesler Lili képe
Ellenőrzött szakember

Ötvözi a gondolataidat vizsgáló kognitív terápiát és a cselekedeteidet vizsgáló viselkedésterápiát.
A terápia szó hallatán talán arra gondolsz, hogy egy díványon fekve egy szemüveges emberhez beszélsz, és miközben te a gyerekkorodról mesélsz neki, ő az álmaidat analizálja.A KVT egy nagyon gyakorlat-orientált beszélgetésterápia, amely adott célokra fókuszál, leginkább a jelenre és az arra hatással lévő kérdésekre összpontosít.

A KVT arra az elméletre épül, hogy az, ahogy egy adott helyzetről gondolkodunk, hatással van arra, ahogyan viselkedünk és érezzük magunkat.
Ha egy szituációt negatívan értelmezel, akkor valószínűleg rossz érzéseket tapasztalsz, amelyek miatt egy adott módon fogsz viselkedni.
Például odaégeted a vacsorát,ezért lehet, hogy negatív dolgokat gondolsz magadról, például úgy érzed, hogy értéktelen vagy, és ha ez párszor még megismétlődik, ez oda vezethet, hogy máskor már főzni sem akarsz. Vagy például meghívnak a barátaid egy buliba, de rossz előérzeteid vannak, ettől lehet hogy félelem lesz benned, emiatt lemondod a bulit, és inkább itallal vagy drogokkal próbálod a szituációit megoldani.

Az idő múlásával, hetek, hónapok, évek alatt a gondolkodásmódnak, az érzelmeknek és a viselkedésnek ez a ciklusa olyan sokszor ismétlődik, hogy szokássá válik.
Egyre inkább elkerülöd a kellemetlennek tűnő szituációkat, vagy automatikusan magadat hibáztatod, ha valami nem megy jól.
És minél többször teszel így, a helyzet annál rosszabb lesz.
A kognitív terapeuta segít megtörni ezt a kört, segít megtalálni azt, hogy milyen negatív gondolatok, érzelmek, cselekedetek okozzák azt, hogy nem érzed jól magad.
Megtanít arra, hogyan tudod megváltoztatni negatív gondolkodásmódodat, viselkedésedet, és ettől jobb lesz a kedved.
Ez a terápia szinte minden problémánál alkalmazható.Rövid távú terápia, de sok munkával is járhat, és házi feladatot is kapsz.
Ahhoz, hogy megtapasztald a változást, gyakorolnod kell mindazt, amire a terapeutád megtanít.
Az is lehet, hogy a KVT nem neked való. Akkor próbálj ki más módszert. Sok szerencsét!

 

Problémakör: