Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Mire jó a coaching?

Kuremszki Andrea képe
Ellenőrzött szakember

A tréning koncentrálhat az élete egyik területére – párkapcsolat, karrier stb. –, vagy egy átfogó negatív érzésre, ami az élete több területére is hatással, és választ keres arra az alapkérdésre, hogy „Hogyan lehetek  jobb?”

A ’coach’ szó jelentése edző. A coaching pedig valóban egy edzés.
Az mindenki számára nyilvánvaló, kemény munkával  kell elkészülni egy-egy komoly sportteljesítményre, az élet más területein azonban jellemzően villámgyors eredményeket szeretnék elérni.

Mivel a coach, a tréner rendszerint akkor kerül képbe, ha a hozzáforduló kliens jelentős eltérést tapasztal a valóság és az álmai között, ezzel az érzése munkánk során rendkívül sokszor találkozunk.

A coaching folyamatában a tréner feladata abban támogatni a klienst, hogy felismerje az aktuális helyzetet, és a jelenre koncentrálva előremutató megoldásokat találni annak érdekében,  az adott problémáját megtudja oldani.

A tréning folyamatban alapvetően kis,  de azonnali változásokra koncentrálunk, tekintettel arra, hogy a jelentős változások kis döntések sorozataként jönnek létre.

Sokszor előfordul, hogy a kliens úgy értékeli, alig érzékelhető a változás. Azonban nagyon fontos megérteni, jelentős változásokat a legtöbb esetben nem a nagy lépésekkel,  hanem a kis változások hosszútávú fenntartásával lehet elérni.

Minél nagyobb a változás,  annál hamarabb érezhető életünk egyes területein.  Azonban a szokások megváltoztatása nem mindig egyszerű dolog.  Ha az életünk egyes szakaszaiban túlzott elvárások elég állítjuk saját magukat, hosszútávon előfordulhat,  hogy kudarcként  éljük meg, ha nem sikerül ezeknek megfelelni. A nagy célok részcélokra bontása segít abban,  hogy tudatosabban legyünk képesek feladatainkra,  céljainkra tekinteni,  miközben a kisebb célok elérése sikerélmény nyújt.  A legcsekélyebb változás is új útra terel, a kitartunk mellette.

Emiatt akár azt is mondhatjuk,  a tréning célja a boldogság.  Lényege az éntudat növelése: felismerni hol állunk, és megkeresni az előrejutás útját.  Azt a módot, ami a kliensnek egyénileg legmegfelelőbb.

A sport analógiájahoz visszatérve elmondható, hogy minden versenyzőnek két ellenfele van. Az egyik,  akivel a pályán összeméri az erejét, a másik pedig önmaga,  nevezhetjük úgy,  hogy a belső korlátai. A tréning során a  tréner  abban támogatja a klienst, hogy megtalálja azt a pályát,  amelyen a legjobb teljesítményt tudja nyújtani, amely játékszabályai számára a legmegfelelőbbek.