Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Mindfulness, azaz az élet tudatos megélése 2. rész

Sági Andrea képe
Ellenőrzött szakember

 

A mindfulness pozitív hatásai

A mindfulness a kutatások szerint számos pozitív hatással bír testi-lelki egészségünkre, a teljességgel igénye nélkül ezek közül néhány: enyhíti az átélt stressz intenzitását, megerősíti az immunvédelmet, elviselhetőbbé teszi a fájdalmat, csökkenti a depresszió és a szorongásos problémák kialakulásának veszélyét és javítja a figyelmi teljesítményünket. A tudatos jelenlét gyakoribb átélése magasabb önbecsüléshez, magukkal és másokkal szembeni nagyobb elfogadáshoz és magasabb élettel való elégedettséghez vezet.

A mindfulness, azaz a tudatos jelenlét legfontosabb jellegzetességei, 5 összetevője

  • A jelen pillanatra irányított tudatos figyelem: figyelmünket akaratlagosan fókuszáljuk a jelen egy adott elemére, ami lehet az éppen fogyasztott étel zamata, a környezetünkben hallható hangok vagy akár a levegővétel által kiváltott testi érzeteink.
  • Ítélkezésmentesség: felfüggesztjük elménk érté-kelő működésmódját, élményeinket egyszerűen csak megéljük.
  • Reaktivitás-mentesség: automatikus reagálás helyett tudatosan válaszolunk a minket ért benyomásokra.
  • Kíváncsiság: a tudatos jelenlét megélése során ugyanolyan érdeklődéssel fordulunk élményeink felé, mint amikor turistaként először járunk egy ismeretlen és izgalmas városban.
  • Elfogadás: ha például az a gondolatunk támad, hogy „szerencsétlen vagyok”, akkor elfogadjuk ennek a gondolatnak a jelenlétét - és közben tudatosítjuk magunkban, hogy ez csak egy gondolat.

Mi a mindfulness és mi nem?

A következő részben arról lesz szó, miért jó, ha már a gyerekek is megismerkednek a mindfulnessel.

Források:

Szondy Máté (2012): Megélni a pillanatot. Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája. Kulcslyuk Kiadó Kft.