Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Mindfulness, az élet tudatos megélése 4. rész Hogyan legyek mindful szülő?

Sági Andrea képe
Ellenőrzött szakember

Mindful szülő versus robotpilóta szülő - ha mi sem, akkor hogy legyen a gyerekünk a jelenben?

Sok szülő érkezik hozzám azzal, hogy a gyermeke nem tud figyelni órán, nyugtalan, elfelejti a dolgait, szétszórt és rengeteg ül a számítógépes játék, TV, telefon előtt.

Vagy éppen a kamasz gyerekek panaszkodnak, hogy az iskolából hazafelé is anya, apa telefonál vagy a telefonját nézi, és szinte soha nem ér rá velük játszani, beszélgetni. A gyerekek persze nincsenek tisztában azzal, hogy szülőként, munkavállalóként micsoda elvárások és terhek nyugszanak a vállunkon, de sajnos ők is elszenvedik, hogy nem vagyunk velük jelen lélekben és figyelmesen, csak fizikailag.

Nincs alsó korhatár…

Sosem felejtem el azt, amikor a reggeli készülődés és öltözködés közben a 2,5 éves kislányom elkezdett velem kiabálni. Kérdeztem, hogy miért kiabál, mire: „Szomorú vagyok mama, mert nem figyelsz rám.” Mondhatnám azt, hogy a mindful életvitelnek nincs alsó korhatára…

Pszichológiai közhely, hogy a nevelés során sokkal fontosabb, hogy mit lát a gyerek a szülőtől, mint az, hogy mint mond neki a szülő.

Önvizsgálat: mennyire vagyunk jelen?

A tudatos jelenlétre való nevelést kezdjük tehát az önvizsgálattal:

  • Mi milyen mértékben vagyunk jelen, amikor a gyerekünkkel vagyunk?
  • Miközben játszunk vele, elő-elővesszük-e a telefonunkat, hogy rápillantsunk a Facebookra, vagy telefonhívást intézzünk?
  • Mit lát rajtunk, mennyire tudunk fókuszálni egyetlen dologra?
  • Vajon vacsora közben fél szemmel a tévét figyeljük?
  • Hányszor fordul elő, hogy a „hivatalos” munkaidő után is még dolgozunk, telefonálunk, miközben a másik szemünkkel a leckében próbálunk segíteni?

Amíg mi magunk sem vagyunk jelen tudatosan a gyerekünkkel töltött időben, ez nehezen lenne elvárható tőle.

 

Tudatos jelenlétre nevelés

  • Az első lépés a gyerek tudatos jelenlétre való nevelése során az, hogy elkezdünk tudatosan, teljes figyelemmel jelen lenni a vele való interakciókban és minél többet vagyunk offline módban.
  • Sokat tehetünk akkor, ha a gyermekünket figyelmesen meghallgatjuk, csak rá figyelünk beszélgetés vagy játék közben.
  • Ha képesek vagyunk tudatosítani és elfogadni saját érzéseinket, néhány példa:

pl. „Fejezd már be, elegem van!” helyett azt tudjuk mondani a gyermekünknek, hogy „Nagyon dühössé tesz az, amit csinálsz, mert bajod eshet, kérlek hagyd abba”

  • Valamint képesek vagyunk gyermekeink testi érzeteit és érzelmi állapotait elfogadni pl. „Ugyan már, ne sírj.” helyett „Sajnálom, hogy szomorú vagy, hogyan segíthetek, hogy jobban érezd magad.”
  • Mindful szülőként kevésbé szorongó, egészségesebb lelkű, kreatívabb és boldogabb generációt nevelhetünk.

Két egyszerű, családi körben is elvégezhető mindfulness gyakorlat

1. Étkezés

Az étkezés jó lehetőség a tudatos figyelem gyakorlására. Ízek, illatok, látvány, textúra – mind megfigyelhetőek. Minden elektronikus eszközt kapcsoljunk le evés közben és lassan, megfontolva együnk és csak az étel által kiváltott érzetekkel foglalkozzunk. Ebbe már a kicsi gyerekek is bevonhatóak, kérdezzük meg tőle milyen az illata a tányérodon lévő ételnek, milyenek a színei, állaga, milyen érzés, hogy a szádban van az étel?

 

2.Felfedező séta

Nem szoktuk észrevenni, de az utca tele van izgalmas, folyamatosan változó ingerekkel. A gyerekkel való séta közben próbáljunk meg olyan dolgokat észrevenni, amit addig még sosem. Változtassunk a perspektíván, ne csak előre, hanem minden irányban tekintsünk szét, figyeljük meg a hangokat, szagokat, erdőben a természet színeit, keressünk hangyákat, gyűjtsünk makkot, gesztenyét, simogassuk meg a mohás felületeket.

 

Források:

Susan Kaiser Greenland (2018): Játékok a tudatos jelenlétért. Kulcslyuk Kiadó Kft.

Eline Stel (2019): Ülj figyelmesen, mint egy béka - Mindfulness-gyakorlatok gyerekeknek és szüleiknek Scolar Kiadó