Mindfulness, az élet tudatos megélése 4. rész Hogyan legyek mindful szülő?

Szerző: Sági Andrea pszichológus - 2020. november 25. 17.41
Mindful szülő versus robotpilóta szülő - ha mi sem, akkor hogy legyen a gyerekünk a jelenben?
Sok szülő érkezik hozzám azzal, hogy a gyermeke nem tud figyelni órán, nyugtalan, elfelejti a dolgait, szétszórt és rengeteg ül a számítógépes játék, TV, telefon előtt.
Vagy éppen a kamasz gyerekek panaszkodnak, hogy az iskolából hazafelé is anya, apa telefonál vagy a telefonját nézi, és szinte soha nem ér rá velük játszani, beszélgetni. A gyerekek persze nincsenek tisztában azzal, hogy szülőként, munkavállalóként micsoda elvárások és terhek nyugszanak a vállunkon, de sajnos ők is elszenvedik, hogy nem vagyunk velük jelen lélekben és figyelmesen, csak fizikailag.
Nincs alsó korhatár…
Sosem felejtem el azt, amikor a reggeli készülődés és öltözködés közben a 2,5 éves kislányom elkezdett velem kiabálni. Kérdeztem, hogy miért kiabál, mire: „Szomorú vagyok mama, mert nem figyelsz rám.” Mondhatnám azt, hogy a mindful életvitelnek nincs alsó korhatára…
Pszichológiai közhely, hogy a nevelés során sokkal fontosabb, hogy mit lát a gyerek a szülőtől, mint az, hogy mint mond neki a szülő.
Önvizsgálat: mennyire vagyunk jelen?
A tudatos jelenlétre való nevelést kezdjük tehát az önvizsgálattal:
- Mi milyen mértékben vagyunk jelen, amikor a gyerekünkkel vagyunk?
- Miközben játszunk vele, elő-elővesszük-e a telefonunkat, hogy rápillantsunk a Facebookra, vagy telefonhívást intézzünk?
- Mit lát rajtunk, mennyire tudunk fókuszálni egyetlen dologra?
- Vajon vacsora közben fél szemmel a tévét figyeljük?
- Hányszor fordul elő, hogy a „hivatalos” munkaidő után is még dolgozunk, telefonálunk, miközben a másik szemünkkel a leckében próbálunk segíteni?
Amíg mi magunk sem vagyunk jelen tudatosan a gyerekünkkel töltött időben, ez nehezen lenne elvárható tőle.
Tudatos jelenlétre nevelés
- Az első lépés a gyerek tudatos jelenlétre való nevelése során az, hogy elkezdünk tudatosan, teljes figyelemmel jelen lenni a vele való interakciókban és minél többet vagyunk offline módban.
- Sokat tehetünk akkor, ha a gyermekünket figyelmesen meghallgatjuk, csak rá figyelünk beszélgetés vagy játék közben.
- Ha képesek vagyunk tudatosítani és elfogadni saját érzéseinket, néhány példa:
pl. „Fejezd már be, elegem van!” helyett azt tudjuk mondani a gyermekünknek, hogy „Nagyon dühössé tesz az, amit csinálsz, mert bajod eshet, kérlek hagyd abba”
- Valamint képesek vagyunk gyermekeink testi érzeteit és érzelmi állapotait elfogadni pl. „Ugyan már, ne sírj.” helyett „Sajnálom, hogy szomorú vagy, hogyan segíthetek, hogy jobban érezd magad.”
- Mindful szülőként kevésbé szorongó, egészségesebb lelkű, kreatívabb és boldogabb generációt nevelhetünk.
Két egyszerű, családi körben is elvégezhető mindfulness gyakorlat
1. Étkezés
Az étkezés jó lehetőség a tudatos figyelem gyakorlására. Ízek, illatok, látvány, textúra – mind megfigyelhetőek. Minden elektronikus eszközt kapcsoljunk le evés közben és lassan, megfontolva együnk és csak az étel által kiváltott érzetekkel foglalkozzunk. Ebbe már a kicsi gyerekek is bevonhatóak, kérdezzük meg tőle milyen az illata a tányérodon lévő ételnek, milyenek a színei, állaga, milyen érzés, hogy a szádban van az étel?
2.Felfedező séta
Nem szoktuk észrevenni, de az utca tele van izgalmas, folyamatosan változó ingerekkel. A gyerekkel való séta közben próbáljunk meg olyan dolgokat észrevenni, amit addig még sosem. Változtassunk a perspektíván, ne csak előre, hanem minden irányban tekintsünk szét, figyeljük meg a hangokat, szagokat, erdőben a természet színeit, keressünk hangyákat, gyűjtsünk makkot, gesztenyét, simogassuk meg a mohás felületeket.
Források:
Susan Kaiser Greenland (2018): Játékok a tudatos jelenlétért. Kulcslyuk Kiadó Kft.
Eline Stel (2019): Ülj figyelmesen, mint egy béka - Mindfulness-gyakorlatok gyerekeknek és szüleiknek Scolar Kiadó
Kapcsolódó tartalmak

Tudatos jelenlét – mindfulness a gyakorlatban
2021. április 18. 15.52
A tudatos jelenlét hatásosságát egyre több tudományos bizonyíték támasztja alá. A világ különböző pontjain végzett kutatások mind azt igazolták, hogy a rendszeresen végzett meditációval:

Hogyan kezeljük a pánikbetegséget?
2021. április 17. 10.35
Az ismétlődő pánikrohamok gyógyítására többfajta kezelési lehetőséget javasolnak. Az első, és leggyakrabban használt lehetőség a kognitív viselkedésterápia, mely során a páciens részletes információkat kap a pánikroham megjelenésének és lefolyásának menetéről.

Siker a mindennapokban – a siker lélektana
2021. április 16. 10.37
Számos önsegítéssel, önfejlesztéssel foglakozó könyvben olvashatjuk vagy különböző előadásokon halljuk, hogy legyél sikeres, valósítsd meg önmagadat. De a jól hangzó és a trendi mondatokon túl mit is jelent ez a mindennapok szintjén?