Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A mikroalvás rejtett kockázatai

Szekeres Kristóf képe
Ellenőrzött szakember

Ha valaha éreztünk olyat, hogy a szemhéjunk egy másodpercnyi időre lecsukódik egy feladat közben, - mint például számítógép képernyőjét nézve vagy akár egy autópályás vezetés alatt - akkor már bizonyosan tapasztaltuk a mikroalvás jelenségét. Cikkemben erről a jelenségről  és egy kutatásról írok bővebben.

A Discover Magazin blogja, A Crux nemrégiben rávilágított arra a tapasztalatunkra, ami akkor történik, amikor az agy kulcsfontosságú részei kikapcsolnak néhány másodpercig. Ez azt jelenti, hogy teljesen nem alszunk, de igazából ébren sem vagyunk igazából. 

Egy kicsit ez olyan, mintha egy rövid pillanatra zombivá válnánk úgy, hogy közben nem akarjuk felzabálni az embertársunkat - írta Megan Schmidt a blogban. És általában az emberek nem veszik észre, hogy ez történik velük.

Igazából a mikroalvások mindenkivel előfordulnak a nap folyamán, viszont a rendszeresen kialvatlan állapotban lévők a leginkább veszélyeztetettebbek. 

Ha nem fekszünk le időben...

Matthew Walker idegtudós és alvásszakértő elmondta, hogy ha kevesebbet alszunk, akkor valószínűleg rövidebb ideig is élünk. Ez a megállapítás nem új dolog, az optimális alvásmennyiség pedig a felnőtt emberek esetén valahol 7-9 óra között van.

Az AAA Közlekedésbiztonsági Alapítvány közlekedési kutatási központ és biztonsági szervezet szerint a halálos autóbalesetek 16,5 %-át a mikroalvás okozza az Egyesült Államokban.

A mikroalvás következményeként történt egyik legnagyobb katasztrófa a Discover Magazin jelentése szerint a 2007-ben lezuhant Air France 447-es járata, amely 228 halálesetet okozott. Amikor az ügyben nyomozók meghallgatták a felvételeket a repülőgépről, azt találták, hogy a repülőgép kapitánya arról panaszkodott, hogy csupán egy órát aludt. 

Walker szerint az egyetlen egy óra kiesés az alvásunkból  is káros lehet. Van egy, az egész földkerekségre kiterjedő kísérlet, amelyet évente két alkalommal 1,6 milliárd ember végez el, és ezeket pedig őszi és tavaszi óraátállításnak nevezik. 

Ismert tény, hogy tavasszal, amikor kiesik az egy órányi alvásunk, akkor a következő napon 24%-os szívinfarktus növekedést tapasztalható. 

Egy 2012-es kísérletben az alanyokat arra kérték, hogy játsszanak egy 50 perces számítógépes játékot, amelyben a képernyőn egy pontot követnek egy joystick segítségével.  A kutatók a játék során megfigyelték a vizsgálati személyek szemmozgásait és az agyi aktivitásukat, az álmosság jeleit keresve. 

A tanulmány szerint az alanyok egyenként átlagosan 79 mikroalvásos epizódot tapasztaltak,  és néhány epizód egészen 6(!) másodpercig is eltartott.

Hogyan lehet akkor mikroalvást megelőzni? 

Az Ausztrál Baleseti Kutatási és Közúti Biztonsági Központ 2012-es tanulmánya azt találta, hogy azok a vezetők, akik szünetet tartanak és lehúzódnak a kocsijukkal mihelyst az álmosság első jeleit tapasztalják, óriási különbséget mutatnak azokhoz képest, akik tovább vezetnek.  

A fáradt vezetőknek (természetesen számítógépes szimulált autót működtetve), akik nem tértek le az útjukról, 15-ször (!) nagyobb valószínűséggel lett balesetük. 

A Queenslandi Műszaki Egytem jelentésében a tanulmány vezető kutatója, Chris Watling mondta: A legfontosabb dolog az, ha észleljük az álmosság jeleit, azonnal le kell állni. A próbálkozás nem jó ötlet. 

Vannak már olyan vezetést segítő eszközök, amik úgy vannak tervezve, hogy egyenesen "visszasokkolják"  a vezetőt az öntudatosságba. Eddig csak néhány van a piacon, mint például egy karkötő, ami figyeli a pulzust és küld egy elektromos impulzust, amikor érzékeli, hogy éppen mikroalvásra "készülünk".

Nem nehéz kitalálni azonban, hogy a legjobb megoldás a vezetés közbeni mikroalvás megelőzésére, ha megfelelő mennyiségű időt töltünk alvással.

via sciencedirect