Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Miért mozogjunk? Előzzük meg a neurodegenerációt

Szekeres Kristóf képe
Ellenőrzött szakember

A testmozgás képes megvédeni az agy azon régióit, amelyek érzékenyek a neurodegenerációra (olyan betegségek összefoglaló neve, amely elsősorban az emberi agy idegsejtjeit érintik). A következő cikkemben az agyi változások lehetséges hatásait vizsgáljuk meg a fizikai aktivitások (mindennapos mozgás) tekintetében.

A fizikai aktivitás segíthet megvédeni azokat az agyi régiókat, amelyek érzékenyek a neurodegenerációra. A Neurolmage: Clinical című új kutatása vizsgálta az idősödő emberek kognitív hanyatlását. 

Mit jelenthet a testmozgás, amire sosem gondolunk?

“A fizikai aktivitás egy ígéretes, nem farmakológiai szempontú megközelítés a kognitív hanyatlás kezelésében. Ilyen neurodegeneratív betegség például a demencia, amely esetében könnyen alkalmazható a testmozgás alacsony kockázatú mellékhatásokkal.” mondták a tanulmány szerzői, Kathrin Reetz és Alexa Haeger a RWTH Aachen Egyetemről és JARA-BRAIN Molecular Neuroscience and Neuroimaging Intézetből.

Az agy vizsgálata

“Ennek a kezelési lehetőségnek az értékeléséhez azonban meg kell értenünk az agy szerkezetére és integritására gyakorolt közvetlen hatását, hogy megtaláljuk a testmozgás optimális formáját.”

“Ennek a vizsgálatnak az volt a célja, hogy megvizsgáljuk a kognitív hanyatlás során a testmozgás és a fitnesz által kiváltott agyi változásokat, melyeket mágneses rezonancia képalkotással (MRI) készítettünk. Intervenciós tanulmányokat, valamint megfigyelő vizsgálatokat fitnesz értékeléssel és kérdőíveket készítettünk a résztvevők fizikai aktivitásáról.”  

A kutatók 23 korábbi MRI tanulmányt elemeztek, amelyben azt vizsgálták, hogy a fizikai aktivitás hogyan kapcsolódik az enyhe kognitív károsodáshoz, a demenciához és az Alzheimer-kórhoz. A vizsgálatokban összesen 2268 alany vett részt.

Mire lehet hatással a mozgás?

Megállapítottuk, hogy a testmozgás hatással van a frontális (homloki), a temporális (oldalsó) és a parietális (koponyafalcsonti) agyi régiókra, mint például a hippokampusz / halántéklebeny régiókra, az agyféltekékre, az elülső kérgestestre és a prefrontális kéregre. Tulajdonképpen szinte minden agyi régiót érintettnek találtak. Ezeken a területeken ugyanis kifejezett aktivitás mértek testmozgás során.

“A fizikai aktivitás és a fitnesz tükrözi az agy szerkezetét a kognitív hanyatlás során. Különösen azok az agyi régiók, amelyek befolyásolják a neurodegenerációt, úgy tűnnek, hogy fogékonyak a testmozgásra és a fitneszre.”, mondta Reetz és Haeger a Psypost-nak. 

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a testmozgás igen jó hatással van az agyunk állapotára. Nagyon jót tudunk tenni a mostani és a jövőbeni önmagunkkal, ha rendszeresen valamilyen, legalább könnyű, testmozgást végzünk. Ezzel nagy eséllyel megelőzhetjük az öregkori elbutulásunkat és frissen tarthatjuk az elménket.

-via psypost