Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Miért fontos érzelmeink tudatosítása?

Negrea János képe
Ellenőrzött szakember

Felgyorsult és rohanó világunkban hajlamosak vagyunk megfeledkezni az érzelmeink kifejezésének fontosságáról, arról, hogy valójában szoros összefüggés van a gondolataink, érzelmeink és testünk működése között. Ez többek között annak is köszönhető, hogy a legtöbb tevékenységünkben az intellektuális teljesítményt gondoljuk a legfontosabbnak, vagy adott esetben a fizikait és kevés hangsúlyt helyezünk az érzelmi életünk megélésére. Ez utóbbi annak a képessége, hogy meg tudjuk élni és át tudjuk értékelni saját érzelmeinket.

A jókat és rosszakat egyaránt. Már az óvodában, majd az iskolában megkezdődik az „intellektuális fejlesztés” és annak értékelése. Jobb esetben a test nevelésére is kapunk némi instrukciót vagy megszületik rá az igény hogy e téren is fejlesszük magunkat, mert jól akarunk kinézni vagy le szeretnénk vezetni a feszültséget. Ez a séma a munkába álláskor is folytatódik csak nem jegyet kapunk teljesítményünkért hanem pénzt és elismerést. Nézzük meg kíváncsiságból, vagy hasonlítsuk össze, hogy mennyi energiát fektettünk már eddig az intellektuális/fizikai teljesítményünk érdekébe és mennyi erőfeszítésünk van abban, hogy a lelki illetve érzelmi világunk is fejlődjön, megfelelően működjön. Elképzelhető, hogy az eredmény meglepetést okoz.

Ha elérünk valamit, az jó érzés, öröm. Ilyenkor talán a világot is jobban szeretjük (egy ideig). Mi lenne, ha megtanulnánk az öröm és a jó, pozitív érzések megélését anélkül, hogy hozzákötnénk a teljesítményhez illetve ahhoz, hogy csak a megszokott módon tudjunk pozitív dolgokat megélni.

Mivel folyamatosan alkalmazkodnunk kell bizonyos mértékben a környezetünkhöz ez különböző minőségű kapcsolatokat eredményez, melyek tudatosan vagy tudattalanul de befolyásolják lelki világunkat és azt, hogy milyen az egészségi állapotunk. Természetesen attól hogy nem tudunk róla, milyen érzések működnek bennünk azok hatással vannak ránk. Több olyan kísérletet hajtottak végre, amiben bizonyították, hogy a stresszreakció akkor is előidézhető ha nem vagyunk tudatában a kiváltó oknak és látszólag nem is jelenik meg viselkedésünkben. Az első lépés, ha tenni akarunk magunkért valamit ezen a téren, hogy nagyobb figyelmet szentelünk a különböző helyzetekben adott érzelmi válaszainkra. Mi is zajlik valójában bennem? Milyen érzés van most bennem ezzel a dologgal vagy valakivel kapcsolatban? A figyelem, az érzelmekkel való törődés és azok megfogalmazása fontos, hogy jobban átlássuk és megértsük hogyan működnek bennünk. Mivel mi sem tudjuk magunktól kitalálni mit éreznek mások, ugyanúgy nekünk is jobb megtanulni az érzelmek kifejezését, hogy a környezetünk megértsen minket. Ez viszont úgy lehetséges, ha először mi vagyunk tisztában velük, másképp vagy nem tudjuk, vagy tévesen közöljük őket ami rengeteg félreértéshez és problémához vezet. Vannak érzelmi szükségleteink, melyeket úgy tudunk kielégíteni a legjobban, ha felszínre hozzuk és nem nyomjuk el őket. Hosszútávon, legalább annyira hasznos ezen a területen is fejlődnünk mint szellemi teljesítményünkben, a munkában vagy testünk egészségében. Pontosabban, ha bármelyik terület működése problematikus ezek közül, kihat a másik kettőre. Így az elfojtott érzéseink előbb-utóbb megjelennek testünkben, akár betegségek formájában vagy romlik szellemi teljesítőképességünk.

 

Az érzelmek világával, értelmezésükkel és kifejezésük képességével néha magunkra maradunk, mivel az iskolákban nem igazán mutatnak rá, vagy csak kevés hangsúlyt fektetnek az ezzel kapcsolatos tevékenységekre, ismeretekre. A család és a baráti kör sokat segít abban, hogy az alapvető érzelmi szükségleteink ki legyenek elégítve, de magunk is képesek vagyunk további fejlődésre, ha szeretnénk egy lelkileg gazdagabb életet. Ez egy valódi kihívás és kaland ami lehetőséget ad arra, hogy az élet több területét más szempontból megfigyeljük, másképp éljük meg a hétköznapokat.