Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Miben segíthet, ha pozitív az attitűdöd?

Radócz Csilla képe
Ellenőrzött szakember

Az életünk történéseihez való pozitív hozzáállásnak bizonyítottan előre mozdító hatása van. A pozitivitás az egyik legnépszerűbb tévhittel ellentétben nem azt jelenti, hogy elvakult módon szemet hunyunk a problémáink felett és önfeledten nevetgélünk, hanem egyfajta nézőpont váltást. Dönthetünk úgy egy probléma helyzetben, hogy felülvizsgáljuk a történteket és megpróbáljuk megkeresni az adott szituáció jó oldalát. Megnézzük mit tanulhatunk belőle, milyen jellegű tapasztalattal gazdagodunk általa, van-e esetleg jó oldala illetve haszna annak ami velünk történt. Ez segíthet, hogy a megoldásra fókuszáljunk ahelyett, hogy mélyítenénk a problémát.

A pozitív hozzáállást nem csak a probléma helyzeteinkben alkalmazhatjuk, de az életstílusunk része is lehet.

Engedjétek meg, hogy bemutassak 3 érvet ami miatt megéri alkalmazni a mindennapjaink során is:

  1. A pozitív érzelmek kibővítik a gondolatainkat és cselekedet repertoárunkat, ösztönözve minket arra, hogy egyre szélesebb körű gondolatokra és cselekedetekre törekedjünk. Tehát képesek vagyunk többet kihozni magunkból azáltal, hogy kevésbé fókuszálunk a korlátozó tényezőkre.
  2. A pozitivitás „ragadós”. Az élet egyik területén megélt negatív és pozitív tapasztalatok egyaránt átvihetők életünk más területeire is. Ezt az úgynevezett „SCM” (Spillover-Crossover Mechanism) is megerősíti. Ennek értelmében tehát az általunk megélt pozitív élmény tovaterjed a mikrokörnyezetünkre is, és mindazokra akik interakcióba kerülnek velünk. Tulajdonképpen egy pozitív spirálba kerülünk. Gondolj csak arra mennyire jó érzéssel tud eltölteni, ha valaki olyan társaságában vagy aki felvidít és aki a lehetőségekről beszél. Miért ne lehetnél te az az ember, akinek igénylik a társaságát, mert inspiráló?
  3. Ha jó gondolataink vannak jó érzéseink is lesznek. Először elkezdjük úgy érezni magunkat ahogyan gondolkodunk, majd elkezdünk úgy gondolkodni ahogy érzünk. A mindennapi közérzetünk gyökeresen tudjuk megváltoztatni ezzel a szemlélettel.

Ha nem tudod egész pontosan, hogyan iktathatod be az életedbe ezt a fajta hozzáállást, arra ösztönözlek olvasd el a következő néhány tippet és kezd gyakorolni őket.

#1 Mutasd ki a pozitív érzelmeidet. Az oxitocin nagyobb bizalmat, empátiát, együttérzést vált ki az emberekből, vagyis az ölelések, és a pozitív érzelmek különböző fizikális megnyilvánulásai javítják a jókedvet.

#2 Vezess egy naplót, ahol feljegyzed azokat a dolgokat az életedben, amiért hálás lehetsz, ami örömmel tölt el.

#3 Olvass könyveket, hallgass podcastokat, kerekasztal beszélgetéseket olyan témákban, amiben fejlődni szeretnél.

#4 Gyűjts élményeket. Egy séta, egy jó beszélgetés, egy utazás, bármi ami feltölt téged.

#5 Tartsd szem előtt a céljaidat. Rendszeresen emlékeztesd magad arra miért jó mindaz, amivel épp foglalkozol. Ha pedig úgy érzed nem jó úton jársz, tökéletes pillanat lehet az újratervezésre.

Legyen az a természetes állapot, hogy jól érzed magad. 

 

Felhasznált szakirodalom:

Bakker, A.B., Demerouti, E. (2013). The Spillover-Crossover model. In J. Grzywacs & E. Demerouti (Eds.), New frontiers in work and family research (pp. 54-70). Hove Sussex: Psychology Press

Barraza JA, Zak PJ. Empathy toward strangers triggers oxytocin release and subsequent generosity. Ann N Y Acad Sci. 2009 Jun;1167:182-9. 

Fredrickson, B. L., & Branigan, C. (2005). Positive emotions broaden the scope of attention and thought-action repertoires. Cognition and Emotion, 19, 313-332.