Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Mi a hatékony céltervezés titka?

Schrammel Ivett képe
Ellenőrzött szakember

1. Fogalmazd meg pozitívan a célt: "Pontosan mit akarsz elérni?" Ne arra fókuszálj, amit nem akarsz, amit el akarsz kerülni, amit meg akarsz szüntetni! A kérdés: Mit kívánsz helyette?
Vigyázz: Olyan célokat tűzhetsz csak ki magad elé, amiért Te tudsz tenni! Neked kell elindítanod egy folyamatot és neked is kell fenntartanod!
(A másik személy megváltoztatása nem lehet a Te célod, az legfeljebb az ő célja lehetne.. )
2. Miről fogod felismerni (látni, hallani, érezni) hogy a kívánt változást elérted? Képzeld el, hogy itt és most megtörténik! Mit tapasztalsz? (Érzékszervi szinten!) Elégedettséggel tölt el? Valóban boldoggá tesz?
(Egy korábbi blogbejegyzésemben részletesen olvashatsz erről a pontról: "Vigyázz mit kívánsz, a végén még megkapod!")
3. Térképezd fel, hogy mi a célod mögötti cél!
Mit hoz számodra ez a változás?
Mi a jó neked abban, hogy eléred a célod?
Miért fontos ez?
Mi változik ezáltal az életedben?
4. Darabold fel a célhoz vezető hosszú utat! Tervezz egymásra épülő kis lépéseket!
A legmagasabb hegyre is fel lehet mászni kis lépésekben!
Egy biciklit is képes vagy megenni!... Apró kis darabokban!
5. Helyezd el a célod térben és időben pontosan!
Milyen helyzetekben és összefüggésekben szeretnéd a kívánt változást megtapasztalni? És mikor nem akarod?
6. Fontos, hogy a jelen állapot pozitív, hasznos "mellékhatásait" képes legyél megőrizni! "Nehogy a gyereket is kiöntsd a fürdővízzel együtt a kádból!"
Volt-e a korábbi viselkedésednek valami előnye a számodra?
Mit kell tenned, hogy elérd a kívánt változást és emellett megőrizd a korábbi viselkedésed előnyeit? Sokszor ezek az előnyök rejtettek.. de minden viselkedés mögött megtalálhatóak.. kutass kitartóan, hogy megtaláld ezeket!
7. Milyen belső erőforrások, (képességek, tapasztalatok, állapotok) állnak rendelkezésedre, hogy a célod elérd?
(Külső erőforrást csak akkor vegyél számításba, ha elérhető!)
8. Milyen belső akadályai vannak a célod elérésének?
9. Milyen erőforrásokat kell megszerezned a cél eléréséhez?
Ha szükséged van külső erőforrásokra: Milyen belső erőforrások szükségesek ezek megszerzéséhez!
10. Mik lesznek a célod elérésének következményei életedben, kapcsolataidban?
Az élet olyan, mint egy rendkívül nagy és bonyolult pókháló, minden összefügg mindennel, célod elérésének messze ható következményei lehetnek! Légy biztos benne, hogy mindegyikkel számoltál! Ha a távolba ható változások kedvezőek, minden rendben, azonban ha kellemetlen "mellékhatásokkal" is kell számolnod, gondold végig, hogy megéri-e elérni a vágyott célt! Nem jár esetleg túl nagy áldozattal? Mindenki számára kedvező?
11. És végül, bármilyen meglepő: Képzeld el, mi történik akkor, ha mégsem érnéd el a célt!
Nagyon fontos, hogy legyen képed arról is, hogy mindez nem történik meg.. Ne időzz hosszan ennél a gondolatnál, de egyszer érdemes számolni vele! Legyen "B terved" erre a valószínűtlen esetre!
12. Ezután lehet elkezdeni a rendszeres, pozitív mentális programozást.
Ha végigvitted a céltervezés egyes lépéseit, talán változott a célod út közben, talán módosítottál rajra.. egyes célokat talán el is vetettél.. Ami megmaradt a 12 lépés után is, annak megvalósításától szinte semmi nem ment meg! Csak el kell kezdened átültetni a gyakorlatba, meg kell tenned az első lépést!
Sok sikert!

Schrammel Ivett pszichológus