Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Mi az a poszttraumás növekedés?

Iványuk Áron képe
Ellenőrzött szakember

A poszttraumás növekedés egy stresszes eseményt követő pszichológiai átalakulás. Segít megtalálni a szenvedések értelmét és célt ad a nehézségekkel járó küzdelemnek. A kifejezést Richard G. Tedeschi és Lawrence Calhoun alkotta meg a 90-es évek közepén a Carolinai Egyetemen. Szerintük azok az emberek, akik poszttraumás növekedésen mennek keresztül, ezáltal nagyobb rezilienciához, vagyis pszichés ellenállóképességhez jutnak, ami a streszes helyzetek átvészelésében segít. A két szerző a következő módon definiálta a poszttraumás növekedést: "Pozitív pszichológiai változás, mely nagy kihívást jelentő életeseményeket követően jelenik meg".

A poszttraumás növekedés magában foglalja azokat a pszichológiai változásokat, melyek pozitív irányban befolyásolják az életünket és sok esetben a világ észlelésének megváltozásával járnak. Így például megváltozhat az élethez, a kapcsolatokhoz, családhoz, pénzhez, sikerhez való hozzáállás, de a változás sok egyéb területet is érinthet. A poszttraumás növekedés túlmutat azon, hogy a nehézségeket tudomásul vesszük, vagy elfogadjuk. Az énerőnket mozgósítja, ami segít abban, hogy megtaláljuk az adott helyzetben a lehető legjobbat, még akkor is, ha a kiváltó stresszes helyzet negatív hatásai még mindig tartanak.

A poszttraumás növekedést jelző átalakulások az alábbi öt területből egynél, vagy többnél jelentkeznek:

  • Új lehetőségek megtalálása és kiaknázása (az erre való képesség megnő)
  • Jobb személyes kapcsolatok, a szeretteink körében nagyobb örömöt élünk át
  • Fokozott hála az életünkért
  • Erősebb spirituális érdeklődés
  • Nagyobb érzelmi ellenállóképesség és énerő.

A poszttraumás növekedés teljes megélésében segíthet a pszichológussal való közös munka, hiszen a pszichológiai tanácsadás során többek között olyan módszerek birtokába juthatunk, melyek az ellenállóképességünk fejlesztésében és fenntartásában is segíthetnek, illetve a megélt traumát is könnyebben feldolgozhatjuk.

Forrás: positivepsychology.com